۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۰۶۰۸ ۲۹ تیر ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۷ دسته: اقتصادِ محور مقاومت، تجارت و دیپلماسی کارشناس: سید حسن محفوظی
۰

مشارکت ایران، چین و روسیه در بخش‌های مختلف اقتصادی کشور سوریه دور جدیدی از همکاری‌های راهبردی این چهار کشور را نشان می‌دهد. طی هفته‌های گذشته آغاز پروژه‌های صنعتی توسط ایران و روسیه در سوریه و همچنین اعلام آمادگی مقامات سه کشور، نشان از عزم جدی این کشورها جهت افزایش سطح همکاری‌ها در بخش‌های مختلفی از جمله مسکن، نفت و کشاورزی دارد.

به گزارش مسیر اقتصاد همزمان با عبور سوریه از دوران بحران و بازگشت آرامش به این کشور، روز به روز همکاری‌های راهبردی و اقتصادی کشورهای هم‌پیمان با سوریه قوت بیشتری به خود می‌گیرد. ایران و روسیه در کنار چین به عنوان کشورهای همسو با سوریه، در حال همکاری مثبت در زمینه‌های اجرایی بسیاری هستند که به عنوان دستاوردی عملیاتی حدود ۱۰ سال مشارکت سیاسی و امنیتی شناخته می‌شود.

همکاری ایران و روسیه در بخش مسکن، نفت و کشاورزی سوریه

طی هفته‌های گذشته خبرگزاری های کشور سوریه از توسعه همکاری های ایران و روسیه با کشور سوریه در بخش های صنعتی مختلف از جمله مسکن و شهرسازی، نفت و کشاورزی خبر دادند.

همکاری ایران و روسیه در بخش مسکن سوریه

در زمینه ساخت‌وساز و مسکن، اخیرا شرکت STORY EXPERT روسیه طی دومین قرارداد خود با وزارت خدمات عمومی و مسکن سوریه، تعداد ۱۲ ماشین بتن‌ساز از مجموع ۱۴۴ عدد را تحویل این وزارت‌خانه داد. قرار است هزینه این تجهیزات طی ۷ سال آینده پرداخت شود.

کشور سوریه همچنین در حال مذاکره و رایزنی با شرکت‌های ایرانی است که بتواند روابط دوجانبه و همکاری در بخش مسکن و بازسازی را گسترش دهد. با توجه به اولویت کشور سوریه در ساخت مسکن اجتماعی و تجربه مناسب شرکت‌های ایرانی، دولت سوریه مشتاقانه به دنبال ایجاد مشارکت فعال با طرف ایرانی در حوزه‌های ساخت‌وساز، آب و فاضلاب، مطالعات امکان‌سنجی و مهندسی، برق و فناوری ارتباطات است.

در همین راستا وزیر خدمات عمومی و مسکن سوریه طی سفرهایی به ایران ضمن انعقاد تفاهم‌نامه همکاری دوطرفه تهران و دمشق، سازوکارها و اقدامات اجرایی این موضوع را پیگیری کرده است. همچنین زمینه‌های مشابه دیگری جهت بهره‌گیری از توانایی‌ها و تخصص دو طرف به‌ویژه در فناوری‌های نوین ساختمانی مورد بحث و مذاکره واقع شده است.

کشورهای ایران و سوریه با هدف مقابله با تحریم‌های اقتصادی، علاقه بسیاری به همکاری مشترک دارند و آماده هستند که با تمام توانایی‌ها و تخصص خود در بخش‌هایی نظیر مسکن و شهرسازی سرمایه‌گذاری و همکاری داشته باشند. [۱]

ایران به دنبال همکاری مشترک با سوریه در بخش نفت و انرژی

همچنین چندی پیش جواد ترک‌آبادی سفیر ایران در دمشق با حضور در همایشی در دمشق با محوریت رونق تولید محصولات کشاورزی، با بیان این موضوع که برای مواجهه با تحریم‌های غرب علیه کشور همچنان به همکاری با سوریه ادامه می‌دهیم گفت: من به شما اطمینان می دهم که ایران و سوریه در کنار یکدیگر خواهند ایستاد و بر تحریم‌ها و مشکلات غلبه خواهند کرد.

سفیر ایران در مورد نیازهای فوری سوریه به فرآورده‌های نفتی، که یک منبع اساسی برای بخش کشاورزی و تولید صنعتی است و به طور خاص توسط تحریم‌های قانون قیصر مورد هدف قرار گرفته است، افزود: جمهوری اسلامی ایران آماده است تا تمام نیازهای نفتی و انرژی کشور سوریه را تأمین کند. ایران و سوریه در مسیری یکسان جهت غلبه بر موانع و چالش‌هایی هستند که توسط دولت آمریکا بر این کشورها تحمیل شده است.

به گفته بازرگانان و مسئولان سوری، بخش کشاورزی و دامپروری سوریه از جمله بخش‌هایی که توانایی مقابله با تحریم‌های غرب را دارد و طی سال‌های گذشته همواره توانسته نقش خود را به خوبی ایفا کند. در همین راستا قرار است با نگاهی جدی به ظرفیت‌های کشور سوریه در بخش کشاورزی، توسعه این بخش مورد توجه دولتمردان و بازرگانان سوری قرار گیرد. [۲]

فعالیت پنج پروژه کارخانه آردسازی در سوریه توسط بخش خصوصی ایران

در راستای همکاری ایران با بخش کشاورزی سوریه، هفته پیش اجرای ۳ کارخانه آرد گندم در سوریه توسط بخش خصوصی ایران آغاز شد.

به گفته مدیر شرکت غلات سوریه، قرار است این ۳ کارخانه آرد در استان‌های الرقه، دیرالزور و حسکه اجرایی شود که ظرفیت هر کدام از این کارخانه‌های ۳۰۰ تن در روز است. پیش از این و در بستر خط اعتباری ایران به سوریه، ۲ کارخانه آردسازی در منطقه ام الزیتون و حومه حماه ساخته شده و ظرفیت این دو کارخانه نیز هر کدام ۳۰۰ تن در روز است.

این ۵ کارخانه آردسازی توسط شرکت «آردماشین» در حال بهره‌برداری و احداث است که در راستای افزایش همکاری این شرکت با طرف سوری، آمادگی خود را جهت ساخت کارگاه‌های مرکزی، آزمایشگاه‌های تضمین کیفیت و تامین، تعمیر و نگهداری قطعات اعلام کرده است.

در حال حاضر از ۳۲ سیلوی غلات در سوریه تنها ۱۱ سیلو قابل استفاده است. تخمین اولیه حاکی از آن است که از این تعداد ۲ سیلو در استان الرقه و حلب به طور کامل تخریب و ۱۹ سیلوی باقیمانده نیاز به تعمیر دارد. هزینه احداث سیلوی جدید با ظرفیت ذخیره ۱۰۰ هزار تن، حدود ۱۲ میلیارد و هزینه تعمیر سیلو حدود ۱.۵ تا ۲ میلیارد لیره سوریه است.

همچنین یک شرکت روسی نیز در حال احداث یک کارخانه آردسازی با ظرفیت ۶۰۰ تن در روز است. با آغاز به کار این ۶ کارخانه در سوریه، ظرفیت آردسازی این کشور به میزان ۲.۱ هزار تن افزایش می‌یابد.

مطابق برآوردها، سوریه سالانه ۲.۵ میلیون تن گندم مصرف می‌کند که بخشی از آن به کمک واردات تامین می‌شود. پیش از آغاز بحران و جنگ در این کشور، سوریه سالانه ۴ میلیون تن گندم تولید می‌کرد که به معنای وجود ظرفیتی ۱.۵ تنی جهت صادرات بود. [۳]

منابع:

[۱] خبرگزاری اوقات الشام 

[۲] همان

[۳] همان

انتهای پیام/ تجارت و دیپلماسی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.