۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۰۲۳۲ ۱۷ تیر ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۰ دسته: مالیات
۰

پارسا رئیس سازمان مالیاتی عدم ارائه اطلاعات از سوی برخی دستگاه‌ها را دلیل اصلی اجرا نشدن طرح جامع مالیاتی عنوان کرد و با اعلام مهلت دوهفته‌ای به این دستگاه‌ها، عدم ارائه اطلاعات را متناظر با قطع بودجه و معرفی به قوه قضائیه دانست. وی همچنین وعده داد اولین نسخه موتور ریسک طرح جامع مالیاتی تا مهرماه امسال ارائه شود.

به گزارش مسیر اقتصاد امیدعلی پارسا، رئیس کل سازمان امور مالیاتی در برنامه تیتر امشب دوشنبه شب، به سوالات مالیاتی پاسخ داد. وی وعده داد اسامی سازمان‌ها و نهادهایی را که اطلاعات لازم برای تکمیل طرح جامع مالیاتی را به سازمان مالیاتی ارائه ندهند، اعلام خواهد کرد.

پرداخت مالیات حق الناس و یک مسئولیت اجتماعی مهم است

امیدعلی پارسا با اشاره به اهمیت فرهنگ مالیاتی گفت: هنگامی که اسم مالیات می آید نباید به ذهنمان بیاید که چرا باید مالیات بدهیم. زیرا که همه آحاد مردم می دانند که باید به نسبت درآمد، ثروت، مصرف و سودشان برای هزینه های عمومی جامعه و اداره آن مالیات پرداخت کنند.

وی افزود: اگر ساز و کار مشخصی برای تامین هزینه‌های عمومی جامعه دیده نشور نمی شود آن را اداره کرد. مالیات یک حق عامه و حق الناس است. در شرایط کنونی که تقریبا هیچ راهی برای کسب درآمد و اداره جامعه به غیر از مالیات وجود ندارد، پرداخت مالیات یک مسئولیت اجتماعی مهم است.

طرح جامع مالیاتی معطل اطلاعات ندادن نهادها و سازمان‌ها

پارسا در پاسخ به سرانجام طرح جامع مالیاتی گفت: طرح جامع مالیاتی به دنبال ایجاد استانداردی است که مردم بتوانند به صورت برخط اطلاعات مالیاتی خود اعم از درآمد و خرید را در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دهند. در واقع این کار به معنی هوشمندسازی نظام مالیاتی است.

اجرای طرح جامع مالیاتی به دو گام اساسی نیازمند است که گام اول الکترونیکی شدن تمامی خدمات نظام مالیاتی است که تاکنون این کار انجام شده است. گام دوم نیز ارائه تمامی اطلاعات مورد نیاز سازمان مالیاتی توسط سازمان ها و نهادها برای استفاده در سامانه های اطلاعاتی طرح جامع مالیاتی است تا بتوان از اطلاعات به صورت برخط استفاده کرد.

در حال حاضر گام دوم انجام نشده است. داده ها و اطلاعات هنوز به طور کامل و آن گونه که مورد نیاز سازمان مالیاتی است، به دست سازمان نرسیده است. برخی نهادها مثل بانک مرکزی اطلاعات را در اختیار قرار داده است ولی برخی نهادها هنوز به سازمان اطلاعات نداده‌اند.

نظام مالیاتی ایران نظام مالیاتی عادلانه‌ای نیست

دکتر سبحانیان معاون اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: نظام مالیاتی ما به اذعان همه ذینفعان، نظام مالیاتی عادلانه‌ای نیست. یک شاهد مثال این است که در آمریکا دهک‌های درآمدی بالاتر با نرخ موثر بالاتر مالیاتی مواجه می‌شوند ولی در ایران که بیش از کشورهای سرمایه‌داری داعیه عدالت محوری دارد، بیشتر بار مالیاتی کشور بر روی دهک‌های متوسط و پایین درآمدی است و دهک های بالای درآمدی مالیات کمی می‌پردازند.

یکی از دلایل اصلی این مسئله آن است که دستگاه مالیاتی ما بیش از آن که سیاست‌گذار باشد یک دستگاه مجری است. یعنی بیش از آن که فعالانه عمل کند، منفعل است. تقریبا دو سال است که باید از درآمدهای نفتی جدا شویم و به سمت درآمدهای مالیاتی حرکت کنیم اما تغییر چندانی در سهم درآمدهای مالیاتی از کل درآمدهای کشور ایجاد نشده است.

سازمان مالیاتی هنوز نتوانسته موتور ریسک طرح جامع مالیاتی را راه‌اندازی کند

دکتر سبحانیان افزود: یکی از نشانه های ناعادلانه بودن نظام مالیاتی، به ثمر نرسیدن طرح جامع مالیاتی است. نزدیک به ۱۶ سال است که از شروع ایجاد طرح جامع مالیاتی می گذرد اما تاکنون به ثمر نرسیده است زیرا که از گذشته برخی مشکلات وجود داشته است.

وی افزود: متاسفانه نه دستگاه‌های دولتی اطلاعات را در اختیار سازمان مالیاتی قرار داده‌اند و نه سازمان مالیاتی توانایی استفاده از اطلاعات سایر سازمان‌ها را دارد. یعنی دو مشکل اساسی وجود دارد که دستگاه ها اطلاعات نمی‌دهند و نکته مهم‌تر این است که علی‌رغم گذشت ۱۶ سال، هنوز قسمت اصلی طرح جامع که موتور ریسک آن است و مالیات پرداختی را برآورد کند و از فرار مالیاتی جلوگیری کند، هنوز در سازمان مالیاتی عملیاتی و اجرا نشده است.

قطع بودجه و معرفی به قوه قضائیه برای نهادهای سنگ‌انداز طرح جامع مالیاتی

رئیس سازمان مالیاتی گفت: مکاتبه‌ای را با دستگاه‌های اجرایی انجام داده‌ایم که اطلاعات لازم را به سازمان مالیاتی ارائه دهند و اگر ما اطلاعات لازم را نداشته باشیم نمی توانیم از طرح جامع مالیاتی استفاده کنیم.

پارسا در پاسخ به اینکه دستگاه‌هایی که اطلاعات نمی دهند را معرفی کند گفت: ما به عنوان آخرین مکاتبه و اتمام حجت به دستگاه‌ها نامه زده ایم. رئیس دستگاهی که اطلاعات نمی دهد در اصل، جریمه مالیات و خسارتی که به خزانه کشور زده می شود، مسئولیت تضامنی دارد.

ما تا دوهفته آینده به دستگاه‌ها مهلت داده ایم که اطلاعات ارائه کنند. اگر اطلاعات ارائه نشود در وهله اول با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه، بودجه این دستگاهها قطع می شود. در وهله دوم دادستانی انتظامی سازمان مالیاتی این نهادها را به قوه قضائیه معرفی می کند.

ارائه اولین نسخه موتور ریسک طرح جامع مالیاتی تا مهرماه ۹۹

پارسا ادامه داد: در سازمان مالیاتی این توانمندی و دانش لازم وجود دارد که از اطلاعات بدست آمده استفاده شود. وی با اشاره به ایجاد معاونت فنی و حقوقی در ساختار جدید سازمان مالیاتی گفت: ما امیدواریم و قول می دهم با این پشتوانه تا مهر امسال نسخه اول موتور ریسک طرح جامع مالیاتی را ارائه کنیم.

وی در مورد اجرای قانون سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی گفت: آیین نامه های اجرایی این قانون تهیه شده است و ما گزارشی را از میزان پیشرفت این قانون به آقای دکتر قالیباف به عنوان رئیس مجلس فرستاده‌ایم.

اجرای مالیات بر خانه‎های خالی ظرف ۱۰ روز پس از تحویل سامانه

دکترپارسا در مورد اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی گفت: اطلاعات مورد نیاز سامانه املاک تا حدی جمع آوری شده است و هر زمان وزارت راه و شهرسازی این سامانه را با کیفیت لازم به سازمان مالیاتی تحویل دهد، نهایتا ظرف ۱۰ روز بعد از تحویل سامانه، قانون مالیات بر خانه‌های خالی را اجرایی می کنیم.

انتهای پیام/دولت و حاکمیت



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.