۱۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۹۵۹۱ ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰ دسته: اقتصادِ محور مقاومت، تجارت و دیپلماسی کارشناس: سید حسن محفوظی
۰

با نزدیکی به موعد برگزاری گفتگوهای استراتژیک آمریکا و عراق، سفارت آمریکا در بغداد با انتشار ویدیویی به بررسی ابعاد اقتصادی این گفتگوها پرداخت. مشاور اقتصادی سفارت آمریکا در بغداد با بیان موضوعاتی از جمله افزایش تجارت بخش خصوصی دو کشور، همکاری در بخش انرژی، گسترش سیستم بازار آزاد، ادعای تلاش برای رفع فساد و افزایش شفافیت به کمک سیستم‌های آنلاین پرداخت حقوق و موضوعات اقتصادی دیگر، از برنامه آمریکا جهت حضور و نفوذ هر چه بیشتر در اقتصاد عراق خبر داد.

به گزارش مسیر اقتصاد مشاور اقتصادی سفارت آمریکا در بغداد در پیامی ویدیویی به بهانه نزدیکی به موعد مقرر جهت برگزاری گفتگوهای استراتژیک آمریکا و عراق به بررسی ابعاد اقتصادی مورد نظر در این گفتگوها پرداخت از برنامه آمریکا جهت حضور و نفوذ هر چه بیشتر در اقتصاد عراق خبر داد.

افزایش نفوذ آمریکا در اقتصاد عراق به بهانه گفتگوهای استراتژیک

مشاور اقتصادی سفارت آمریکا در این پیام ویدیویی گفت: آمریکا روزانه همکاری‌های گوناگونی با دولت و مردم عراق با هدف پیشرفت و متنوع‌سازی اقتصاد این کشور دارد؛ به عنوان مثال با ارسال هیئت‌های تجاری و بازرگانی و برگزاری ویدیوکنفرانس‌های اقتصادی، بخش خصوصی کشورهای عراق و آمریکا را جهت افزایش سطح تجارت مشترک، به یکدیگر متصل کردیم.

وی افزود: علاوه بر این با موسسه‌ها و نهادهای مالی بین‌المللی و همچنین شرکت‌های مختلف توانمند در ارائه ایده و فناوری پیشرفته به عراق قراردادهای گوناگونی تنظیم شده است که بسیاری از این قراردادها از یک سو برای نیروی کار عراقی بسیار مثمر ثمر بوده و از سوی دیگر برای حفاظت از محیط زیست و صرفه‌جویی مالی نیز مفید واقع شده است.

تمرکز دولت آمریکا جهت تسلط بیشتر بر بخش انرژی عراق

این مقام دولتی آمریکا گفت: همچنین امیدوار هستیم که به‌زودی کشور عراق خود به توانایی استخراج گاز طبیعی دست یابد و از آن در تولید برق مورد نیاز استفاده کند که مورد نیاز صنعت عراق و همه شهروندان آن است. در این مسیر، شرکت‌های آمریکایی می‌توانند با حضور در عراق، فناوری، بودجه و راه‌های رسیدن به پیشرفت در اینگونه پروژه‌ها به همراه آورند که هم شرایط کاری در کشور عراق را بهبود می‌بخشد، هم سالیانه میلیاردها دلار صرفه‌جویی برای کشور عراق به ارمغان می‌آورد. این بودجه می‌تواند به‌جای هزینه‌شدن برای واردات گاز طبیعی از کشورهای دیگر، جهت اولویت‌های کشور عراق از جمله آموزش و بهداشت صرف شود.

پیچیدن نسخه بازار آزاد این بار برای نفوذ آمریکا در اقتصاد عراق

مشاور اقتصادی سفارت آمریکا ادامه داد: سیستم بازار آزاد، شتاب‌دهنده رشد بخش خصوصیِ [کشور عراق] است که سبب خلق فرصت‌های کاری بسیاری خواهد شد و کالاهای مصرفی بیشتری را در اختیار مصرف‌کنندگان عراقی قرار خواهد داد.

او گفت: علاوه بر این، مدرن‌سازی اقتصادی در واقع به معنی افزایش امکان دستیابی به انرژی برق است که سبب توسعه سیستم حمل و نقل، مدیرت آبرسانی و افزایش خدمات بهداشت و درمان می‌شود. شرکت‌های آمریکایی که با شرکت‌های عراقی همکاری می‌کنند به عراق کمک می‌کنند که به این اهداف دست یابد که بهترین راه برای استفاده و بهره‌بردن مردم عراق است.

تلاش آمریکا برای افزایش دسترسی به اطلاعات داخلی عراق به بهانه شفافیت

این دیپلمات آمریکایی تصریح کرد: اما در هر حال، انجام این تغییرات نیاز به نهادی دارد که از لحاظ شفافیت و کارآمدی در سطحی بالا قرار داشته باشد؛ این امر جهت افزایش شایستگی و پیش‌بینی پذیری پروژه‌های اقتصادی جهت جذب و استمرار سرمایه‌گذاری خارجی ضروری است.

وی ادامه داد: برای همکاری بیشتر، ما تلاش دولت عراق در راستای تشکیل درگاه اطلاعات شغلی در فضای اینترنت را پشتیبانی می‌کنیم؛ به‌خصوص اینکه این سیستم، بستری فراگیر و یکپارچه را فراهم می‌کند که همه شرکت‌های عراقی و خارجی بتوانند در آن مستندات و اطلاعات خود را ارائه کنند، حقوق کارمندان خود را بپردازند و از شرایط مالیاتی ویژه خود خبردار شوند. این موضوع علاوه بر کاهش هزینه قراردادهای دولتی، سبب افزایش شفافیت و سرعت آن‌ها نیز می‌شود.

او گفت: ما با همکاری دولت عراق، پاره‌ای از مراحل اداری ویژه جهت صدور ویزاهای کاری را طی کردیم تا سرمایه‌گذاران خارجی را ترغیب به بازدید و دیدار با شریکان محلی دارای ظرفیت در عراق نماییم.

وعده‌های اقتصادی آمریکا با هدف جلب نظر فضای عمومی عراق

مشاور اقتصادی سفارت آمریکا در پایان ادعا کرد: ما با دوستان عراقی خود برای کاهش فساد نیز همکاری می‌کنیم؛ چراکه فساد باعث اخلال در رشد بخش خصوصی می‌شود، ایجاد اشتغال را کند می‌کند و پول را از جیب مردمان عراقی سخت‌کوش می‌دزدد. ما هر روز با عراقی‌هایی صحبت می‌کنیم که نمونه‌ای از باهوش‌ترین، تحصیل‌کرده‌ترین و پرتلاش‌ترین شهروندان عراقی هستند. ما از کشور عراق برای دستیابی به رونق اقتصادی که شایسته آن است حمایت می‌کنیم و معتقدیم اگر با یکدیگر سخت همکاری کنیم، فرصت‌های بی حد و حصری برای پیشرفت وجود خواهد داشت.

منبع: فایل ویدیویی سفارت آمریکا در عراق

انتهای پیام/ اقتصاد بین‌الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.