۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۸۴۰۲ ۲۳ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۰ دسته: فرار مالیاتی، مالیات کارشناس: علی زارعی
۰

آژانس درآمدی کانادا (CRA) با توجه به ماهیت جرم انگارانه فرار مالیاتی، با همکاری تمامی نهاد های انتظامی این کشور به بررسی هرگونه نقض قوانین مالیاتی می‌پردازد. رصد تراکنش‌های بانکی، سوت زنی، تبادل اطلاعات مالی با دیگر کشورها، خدمات مشتری و پرداخت و … از جمله اقداماتی است که در این کشور برای مقابله با فرار مالیاتی انجام می‌شود.

مسیر اقتصاد/ دولت کانادا با ایجاد برنامه تحقیقات جنایی در آژانس درآمدی کانادا (CRA) به رصد فعالیت های مشکوک می‌پردازد تا از سیستم مالیاتی این کشور صیانت ‌کند. این برنامه، پرونده‌های قابل‌توجهی از فرار مالیاتی، مشارکت و تسهیل در فرار مالیاتی، کلاه‌برداری و سایر موارد نقض جدی قوانین مالیاتی را مورد بررسی قرار می‌دهد و در صورت لزوم موارد را به دادسرای عمومی کانادا جهت پیگرد کیفری ارجاع می‌دهد.

نظام مالیاتی کانادا یک سیستم خودگزارش‌گری دارد و سالانه قوانین آن در حال تغییر است؛ در نتیجه مالیات در کانادا قدری پیچیده است و مردم با کمک نرم افزارها یا شرکت های مشاوره مالیاتی در تاریخ های معین اظهارنامه های خود را تکمیل می‌کنند که اغلب این شرکت‌ها، مشاوره هایی در حداقل کردن مالیات ارائه می‌دهند. تخمین زده می‌شود آژانس درآمدی کانادا حداقل ۸ میلیارد دلار در سال به خاطر فرار و اجتناب مالیاتی از دست می‌دهد.[۱]

فرار مالیاتی در کانادا از چه روش‌هایی انجام می‌شود؟

تمام مردم این کشور در هر جای دنیا ملزم به پرداخت مالیات خود هستند و در صورت تایید فرار مالیاتی، جریمه هایی همچون پرداخت ۲۰۰ درصد مالیات مشخص شده و ۵ سال زندان را خواهند داشت. در کانادا، همچون دیگر کشورها فرار مالیاتی از الگوی مشابهی پیروی می‌کند که عبارت است از:‌

  • اظهار بیش از اندازه کسورات مانند جعل فاکتور برای هزینه‌های غیر واقعی و صورت حساب های جعلی
  • اظهار درآمد کمتر از واقعیت از طریق دو دفتره بودن یا انتقال بخشی از درآمد به نزدیکان
  • نبود شفافیت در فعالیت‌های اقتصادی مانند بخش زیرزمینی یا قاچاق

البته فرار مالیاتی در کانادا تنها به داخل مرزهای کانادا خلاصه نمی‌شود و بخش بزرگی از فرار مالیاتی این کشور در خارج از مرزها اتفاق می‌افتد که روش های آن عبارتند از:

  • مالیات دهنده در داخل کانادا درآمد یا ثروت دارد اما درآمد خود را از آن گزارش نمی‌دهد و درآمد گزارش داده نشده خود را به دیگر کشور‌ها منتقل می‌کند.
  • مالیات دهنده در خارج از کشور درآمدی را کسب می‌کند و آنها را به کانادا گزارش نمی‌دهد.
  • مالیات دهنده با سرمایه گذاری های برون‌مرزی و مخفی کردن تراکنش های خارجی خود، اجتناب یا فرار مالیاتی می کند.

فرار مالیاتی درکانادا به چه میزان است؟

آخرین برآورد سال ۲۰۱۸ نشان ‌می‌دهد که ۴.۹ میلیارد دلار مالیات بر مصرف (GST/HST) که به صورت ملی و استانی وضع می‌شود و ۸.۷ میلیارد دلار مالیات بر درآمد از دست رفته که عموما به دلیل اجتناب و فرار مالیاتی است و به عنوان شکاف مالیاتی کانادا (تفاوت ظرفیت مالیاتی از مالیات وصول شده) یاد شده است. این در حالی است که آژانس درآمدی کانادا از سال ۲۰۱۵ رقم دقیق شکاف مالیاتی خود را گزارش نداده است.

عملکرد نظام مالیاتی کانادا در داخل کشور خوب بوده اما در خارج از مرزهای کانادا این مسئله بسیار پررنگ است و بسیاری از مردم این کشور به طرق مختلف درآمد خود را در بهشت های مالیاتی یا در کشور‌هایی نظیر امریکا یا انگلستان مخفی نگه می‌دارند. اگر فرار مالیاتی برون مرزی (offshore) را به اعداد قبلی اضافه کنیم چیزی در حدود ۱۶ میلیارد دلار و طبق برخی اعلام های رسمی تا ۴۷.۸ میلیارد دلار ناشی اجتناب و فرار مالیاتی در این کشور وجود دارد.[۲]

روش‌های مقابله با فرار مالیاتی در کانادا

آژانس درآمدی کانادا هرساله روش‌های مقابله با اجتناب و فرار مالیاتی در کانادا را به‌روز می‌کند و همین مسئله باعث روند نزولی این پدیده از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۹ شده است. از اقدامات مؤثر در مقابله با فرار مالیاتی در این کشور می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:[۳]

  • بررسی تراکنش‌های مالی در داخل و خارج از کشور
  • همکاری و تبادل اطلاعات بین‌المللی با کشورهای سازمان همکاری و توسعه اقتصادی
  • تدوین قوانین در پیشگیری از هرگونه تسهیل گری در اجتناب و فرار مالیاتی
  • خدمات مشتری: سیستم خودگزارش‌گری نیازمند است تا اطلاعات درآمدی افراد به درستی وارد شود که از طریق رسانه های جمعی، کتاب راهنما، مراکز اطلاع‌رسانی انجام می‌شود.
  • خدمات پرداخت: افراد می‌توانند مالیات خود را به‌صورت اقساط یا انتقال به سال مالی بعد پرداخت کنند.
  • گزارش شخص ثالث اجباری: کارفرمایان موظف‌اند تا گزارشی از درآمد افراد شاغل در مجموعه خودشان را به آژانس درآمدی کانادا ارائه دهند و  صحت گزارش مؤدیان مالیاتی سنجیده می‌شود.
  • بررسی انطباق گزارش‌ها مبتنی بر ریسک: آژانس درآمدی کانادا با شناسایی فعالیت‌هایی که احتمال فرار مالیاتی در آن‌ها بالاست اقدام به حسابرسی این مؤدیان می‌کند تا تعهدات مالیاتی مردم اجرا شود.
  • سوت زنی: مردم در شناسایی موارد مشکوک  فرار و تخطی از قانون به نظام مالیاتی کمک می‌کنند.

درنهایت کانادا با حذف ممیزمحوری از طریق سیستم خودگزارش‌گری و با قوانین و طرح‌هایی هم چون برنامه تحقیقات جنایی در آژانس درآمدی کانادا، در تلاش است تا از اجتناب و فرار مالیاتی جلوگیری کند. هم‌چنین این کشور همکاری‌های بین‌المللی با دیگر کشور‌ها و شناسایی فعالیت‌های اقتصادی افراد را با جدیت پیگیری می‌کند و جزو کارآمدترین نظام‌های مالیاتی در میان کشورهای توسعه‌یافته شناخته می‌شود.

پینوشت:

[۱] https://plink.ir/8jXCj

[۲] https://plink.ir/qob74

[۳] https://plink.ir/GnQ0C

انتهای پیام/ دولت و حاکمیت



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.