۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۸۲۸۰ ۱۷ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰ دسته: تولید، تولید داخلی
۰

بازار سرمایه به دلیل سرعت و هزینه پایین در تأمین مالی بنگاه‌های تولیدی و بخش حقیقی اقتصاد، ظرفیت قابل توجهی در تحقق شعار سال یعنی «جهش تولید» دارد؛ این شرایط، ضرورت گذر از تأمین مالی بانک محور به تأمین مالی بورس محور را در اقتصاد ایران نشان می‌دهد. پذیرش شرکت‌های جدید در بورس، انتشار اوراق مالی اسلامی توسط بنگاه‌های اقتصادی و استفاده از ظرفیت بورس کالا جهت حمایت از تولید داخل و برقراری ارتباط مستقیم میان تولیدکنندگان و مصرف کنندگان، اقداماتی است که می‌تواند به عنوان برنامه عملیاتی در این زمینه مورد توجه قرار گیرد.

مسیر اقتصاد/ در سال جدید که از سوی رهبر انقلاب تحت عنوان «جهش تولید» نامگذاری شده است، نقش و اهمیت بازارهای پولی و مالی در تأمین، مدیریت و هدایت منابع مالی به سمت بخش های مولد اقتصاد، جهت از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

لزوم گذر از تأمین مالی بانک محور به تأمین مالی بورس محور

بازار سرمایه کشور بعد از سیستم بانکی، یکی از مهم ترین بخش های تأمین مالی تولید است. به عبارتی دیگر در حال حاضر بخش عمده ای از تأمین مالی بنگاه های کشور به شکل قدیمی و از طریق بانک های تجاری و تخصصی انجام می شود و نقش بازار سرمایه در تأمین مالی بلندمدت تولید بسیار کمرنگ است.

این در حالی است که بازار سرمایه با دو بازوی بازار ستأهام و بازار بدهی (مشارکت و اوراق مالی اسلامی) می تواند نقش پر رنگی در تأمین مالی کم هزینه و سریع اقتصاد داشته باشد. تأمین مالی فعالیت ها از طریق بازار سرمایه به دلیل وجود سرمایه های لازم و سیستم منسجم معاملاتی حاکم بر آن، با سرعت و سهولت بیشتری انجام می شود.

همچنین هزینه تأمین مالی در بازار سرمایه با استفاده از ابزارهای تأمین مالی متعدد آن می تواند بسیار کمتر از تأمین مالی از مسیر نظام بانکی باشد. از طرفی مزیت دیگر تأمین مالی از طریق بازار سرمایه به کارگیری سرمایه های خرد مردمی است که ظرفیت سرمایه های بلااستفاده در اقتصاد را فعال و از هدایت به سمت بازارهای غیرمولد جلوگیری خواهد کرد.

پیشنهاد چند اقدام عملیاتی در راستای «جهش تولید»

بخش تولید در حال حاضر برای تأمین و تکمیل مالی و تأمین سرمایه در گردش خود، نیازمند منابع مالی است. بدین منظور ضروریست برنامه هایی در دستور کار قرار گیرد که با تسهیل تأمین مالی بخش حقیقی اقتصاد، جهش تولید را محقق نماید.

یکی از اقدامات اساسی در این زمینه، پذیرش شرکت های جدید در بازار بورس است؛ که این ظرفیت را در اختیار شرکت‌های خارج از بورس قرار می دهد که با فروش بخشی از سهام خود در بازار سرمایه و کسب منابع مالی حاصل از این اقدام، به توسعه و گسترش فعالیت های جدید خود بپردازد.

اقدام دیگری که می‌تواند کمک فراوانی به بخش مولد اقتصاد داشته باشد، انتشار اوراق مالی اسلامی است. بخش های تولیدی مختلف اقتصاد می توانند با انشار انواع اوراق در بازار سرمایه، اقدام به تأمین و تکمیل مالی و سرمایه در گردش مورد نیاز خود نمایند.

ظرفیت بورس کالا جهت تحقق هدف جهش تولید

از دیگر ظرفیت های بازار سرمایه، بورس کالا است. این بازار به عنوان بستری متشکل و منسجم می تواند واسطه ای برای رویارویی مستقیم میان تولیدکنندگان و مصرف کنندگان باشد.

وجود بستر و سیستم معاملاتی شفاف و مورد اطمینان برای طرفین عرضه و تقاضا جهت انجام معاملات کالاهای تولیدی، موجب می شود که یک چرخه بلندمدت درآمد از سمت مصرف کنندگان به تولیدکنندگان ایجاد شود و انگیزه تولید و سرمایه گذاری در بنگاه های تولیدی کشور حفظ و تقویت شود.

البته بدون حمایت هدفمند و ایجاد مشوق های لازم در بورس کالا نمی توان انتظار استقبال توسط تولیدکنندگان و مصرف کنندگان را داشت. لذا یکی از الزامات توفیق این سیاست، حمایت دولت و انجام خریدهای دولتی از بورس کالا است که می تواند به حجم گیری و متشکل شدن بیشتر این بازار کمک کند.

انتهای متن/ تولید و اشتغال



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.