۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۷۵۸۸ ۰۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۰ دسته: انرژی
۰

قانون «حمایت از توسعه صنایع پایین دستی نفت و میعانات گازی با استفاده از سرمایه‌گذاری مردمی» که در دی ماه سال جاری به تصویب هیئت وزیران رسید. هدف این قانون، تسهیل و تسریع تبدیل نفت خام به فرآورده با ارزش بود؛ اما اجرای آن علاوه بر ایجاد ارزش افزوده، کشور را نیز در مقابل تحریم فروش نفت خام مقاوم خواهد کرد. وزارت نفت در اجرای این قانون، با انتشار فراخوان عمومی از کلیه سرمایه‌گذاران بخش غیردولتی که دارای توانایی فنی و مالی لازم هستند، جهت سرمایه گذاری در این طرح‌ها دعوت کرده است.

به گزارش مسیر اقتصاد طرح «حمایت از توسعه صنایع پایین دستی نفت و میعانات گازی با استفاده از سرمایه‌گذاری مردمی» ابتدا توسط نمایندگان مجلس مطرح شد و سپس در تیرماه سال جاری به تصویب رسید و قانون شد. در مرحله بعد وزارت نفت ۲ ماه فرصت داشت تا آیین‌نامه اجرایی آن را تدوین کند که این کار در کمتر از دو ماه صورت گرفت. سپس بررسی آیین‌نامه این قانون با محوریت احداث طرح های پتروپالایشگاهی طی جلساتی با حضور کارشناسان و صاحب‌نظران در کمیسیون اقتصادی دولت انجام شد و آیین‌نامه اجرایی نهایی، ۱۸ دی ماه به تصویب هیئت وزیران رسید.

به گفته هوشنگ فلاحتیان معاون وزیر نفت، هم‌اکنون با احتساب نفت خام و میعانات گازی تولیدی در کشور حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه ظرفیت برای ساخت پالایشگاه و پتروپالایشگاه در کشور وجود دارد که بر اساس این قانون، باید تا سقف ۲ میلیون بشکه از این میزان نفت خام و میعانات گازی به فرآورده با ارزش تبدیل و افزون بر ایجاد ارزش افزوده، کشور در مقابل تحریم فروش نفت خام مقاوم شود.

بررسی شرایط و ضوابط طرح های پتروپالایشگاهی

وزارت نفت در اجرای این قانون با انتشار فراخوان عمومی در تارنمای خود، از کلیه سرمایه‌گذاران بخش غیردولتی که دارای توانایی فنی و مالی لازم هستند، دعوت کرده است تا با هدف ایجاد تأسیسات پالایشگاهی و پتروپالایشگاهی با ضریب پیچیدگی بالا در سواحل کشور (فاصله ۲۰ کیلومتری از دریا) درخواست اولیه خود را براساس فرمت ارائه شده دراین تارنما تا پایان وقت اداری ۱۷ اسفندماه سال جاری به معاونت برنامه‌ریزی ارائه کنند.

متقاضیان سرمایه‌گذاری برای توسعه پالایشگاه‌ها و پتروپالایشگاه‌ها پس از درخواست خود (۱۷ اسفندماه)، از ۲۴ تا ۲۸ اسفندماه امسال می‌توانند با مراجعه به شرکت ملی پالایش و پخش، نسبت به دریافت کلمه عبور برای بارگذاری مدارک اقدام کنند.

پس از آن از ۲۹ اسفند سال جاری تا ۲۹ اردیبهشت سال ۹۹ متقاضیانی که تقاضای کتبی ارسال و کد کاربری برای سامانه دریافت کرده‌اند، باید اطلاعات را در سامانه بارگذاری کنند. وزارت نفت از ابتدای خردادماه ۱۳۹۹ اسناد ارسال شده را مورد بررسی قرار می‌دهد و مراتب پذیرش یا رد درخواست را به متقاضیان اعلام خواهند کرد.

مزیت تنفس خوراک در قانون جدید حمایت از صنایع پایین دستی نفت

به گفته معاون وزیر نفت روح حمایت از احداث پالایشگاه و پتروپالایشگاه با استفاده از سرمایه مردمی مبتنی بر این است که سرمایه‌گذاران بتوانند با تأمین سرمایه اولیه، بقیه سرمایه را از طریق انتشار اوراق مشارکت، بازار سرمایه و تسهیلات بانک‌ها فراهم کنند.

پس از احداث پالایشگاه و پتروپالایشگاه با استفاده از سرمایه مردمی وزارت نفت تا مدتی خوراک مورد مصرف این پالایشگاه‌ها و پتروپالایشگاه‌ها را به‌صورت نسیه در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهد. این روال که به عنوان «تنفس خوراک» در قانون تعریف شده است، از محل سهم نفت خام و میعانات گازی صندوق توسعه ملی تعلق می‌گیرد.

به عبارت دیگر، این تنفس خوراک از سوی وزارت نفت به سرمایه‌گذاران به‌عنوان تسهیلات از صندوق توسعه ملی تلقی می‌شود و بازپرداخت آن نیز مطابق مقررات صندوق توسعه ملی خواهد بود.

معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت درباره بازپرداخت سرمایه‌های مردمی هم با بیان اینکه این بازپرداخت بر اساس قواعد نظام بانکی و سازمان بورس و اوراق بهادار خواهد بود، تأکید کرد: کوچک‌ترین ریسکی متوجه مردم نخواهد بود و سود قابل‌توجه و قابل قبولی هم نصیب آنها خواهد شد.

فراخوان عمومی سرمایه گذاری در طرح های پتروپالایشگاهی

بر اساس فراخوان وزارت نفت، متقاضیان احداث پالایشگاه و پتروپالایشگاه با مراجعه به تارنمای وزارت نفت درخواست خود را به صورت مکتوب به معاونت برنامه ریزی این وزارت ارسال کنند.

عناوین اطلاعات موجود در تارنمای وزارت نفت و مدارک و مستندات مورد نیاز شامل ۱. متن قانون، ۲. آئین نامه اجرایی، ۳. فرمت درخواست اولیه، ۴. شرح فرآیند ارسال درخواست، ۵. فهرست کوتاه شرکت‌های دارای صلاحیت برای تهیه گزارش‌های فنی و اقتصادی، ۶. شرح نحوه ارزیابی توانمندی مالی متقاضی به همراه متن نمونه تاییدیه بانک برای احراز توانایی مالی، ۷. نمونه گزارش امکان سنجی فنی و اقتصادی طرح، ۸. مبانی و مفروضات امکان مقایسه وارزیابی گزارش فنی واقتصادی، ۹. روند قیمتهای نفت، فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی و ۱۰. نمونه عمومی مجوز است.

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.