۲۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۷۰۱۶ ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۰ دسته: ششمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی
۱

دکتر سید احسان خاندوزی پشتیبانی از بخش تولید و بخش واقعی اقتصاد را جزو وظایف نظام بانکی دانست و گفت: اصلاح نظام بانکی و در خدمت تولید قرار گرفتن آن اهمیت فوق العاده‌ای دارد. ششمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی فرصت تنفسی برای گفتگوی سیاستگذاران، کارشناسان و صاحب‌نظران در مورد اصلاحات بلندمدت و ساختاری نظام بانکی است.

دکتر سید احسان خاندوزی عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی و عضو کمیته علمی ششمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی در گفتگو با مسیر اقتصاد به نقد و بررسی شرایط فعلی و مشکلات نظام بانکی کشور پرداخت و گفت: برای ارزیابی بخش مالی یک اقتصاد می‌توان از رویکرد های مختلفی ورود کرد:

  • ارزیابی میزان کارآمدی نظامات حکمرانی بخش مالی و بانکی اقتصاد اعم از سیاست‌گذاری پولی و نظارت بانک مرکزی
  • ارزیابی نظام بانکی از زاویه ارتباط بانک با نیازهای خرد مردم، خانوارها و مصرف کنندگان
  • ارزیابی از زاویه ارتباط بانک و دولت و بخش عمومی اقتصاد

وی افزود: یکی از مهم ترین زوایایی که می تواند محور ارزیابی نظام بانکی در هر کشور قرار گیرد، ارتباط نظام بانکی با بخش تولید و بخش واقعی اقتصاد است. اگر بگوییم نظام بانکی عامل تعیین کننده خلق ثروت، بهره‌وری و پویایی اقتصاد و در نهایت رشد اقتصادی است، این سوال مطرح می‌شود که بانک چقدر می‌تواند محرک بخش واقعی اقتصاد باشد و اساسا آیا نظام بانکی پشتیبان بخش تولید است یا در خدمت منافع گروه‌هایی غیر از تولیدکنندگان است. این نقطه‌ای بسیار کلیدی است چرا که تجارت توسعه در دنیا نشان داده‌است که تقریبا هیچ اقتصادی وجود ندارد که بخش واقعی و تولیدی آن بدون پشتیبانی بخش بانکی با سرعت حرکت کرده‌باشد. در مجموع قطعا یکی از شروط رشد و توسعه اقتصادی این است که نظام بانکی در خدمت بخش تولید قرار گیرد.

اصلاح نظام بانکی لازمه تحقق رشد اقتصادی و عدالت اجتماعی

خاندوزی ادامه داد: از طرفی عدم پشتیبانی بانک از بخش واقعی اقتصاد منجر به ایجاد حباب‌های قیمتی و توزیع ناعادلانه درآمد در یک اقتصاد می‌شود. بنابراین چه با هدف رشد اقتصادی و چه عدالت اجتماعی اصلاح نظام بانکی و در خدمت تولید قرار گرفتن این نظام اهمیت فوق العاده‌ای دارد.

وی افزود: شاید به همین جهت است که در بند ۱۹ سیاست های اقتصاد مقاومتی به این نکته اشاره شده است که نظام بانکی کشور باید در خدمت رفع نیازهای بخش تولیدی قرار گیرد.

جبران کسری بودجه تولیدی توسط نظام بانکی

این کارشناس اقتصادی گفت: برای اقتصاد ایران این مساله حائز اهمیت مضاعف است به جهت این که در چند سال اخیر موتور کمک بودجه دولت به بخش تولید به شدت ضعیف شده‌است و سهم هزینه‌های عمرانی دولت به طور مستمر کاهنده است و اگر موتور دوم این هواپیما که نظام اعتباری است فعال نباشد و در خدمت تولید قرار نگیرد می‌توان انتظار کاهش ارتفاع و یا سقوط این هواپیما را داشت.

وی افزود: بنابراین برای شرایطی مثل شرایط فعلی ایران که در نتیجه تحریم‌های بی سابقه امریکایی تحت فشار است، اهمیت این مساله خیلی ویژه است. اگر بخواهیم فقط ۳ مساله مهم در شرایط اقتصادی تحریم برای کشور مطرح کنیم حتما یکی از مسائل موضوعی است که در ششمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی تحت عنوان رابطه نظام بانکی و بخش تولید، محور قرار گرفته‌است.

ششمین همایش اقتصاد مقاومتی فرصت تنفس و گفتگوی صاحب‌نظران

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی بیان کرد: اگر کنفرانس ها را به دو دسته کلی کنفرانس های علمی تخصصی و کنفرانس‌های سیاستی و کاربردی تقسیم کنیم، همایش اقتصاد مقاومتی جزو دسته دوم است. به عبارت دیگر صرفا یافته‌های تئوری محض که در مرزهای دانش اخیرا به دست آمده در این همایش مورد بحث و گفتگو قرار نمی‌گیرد. بنابراین، این همایش فرصت را برای گفتگوی اساتید، دانشجویان، کارشناسان و مدیران فراهم می‌کند.

وی ادامه داد: در شرایطی که بیشتر دستگاه‌های اجرایی در دو سال اخیر و در شرایط تحریمی مشغول رسیدگی به امور روزمره و جاری کشور هستند، این همایش فضای تنفسی تلقی می‌شود و فرصتی است تا مسئولان و سیاستگذاران در گفتگو با کارشناسان و اساتید در مورد راهبردهای بلندمدت و اصلاحات ساختاری که لازم است در نظام بانکی کشور انجام شود گفتگو کنند.

خاندوزی در پایان گفت: ششمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی جزو معدود رویدادهایی است که در سال‌های اخیر به صورت تخصصی روی موضوع رابطه بانک و تولید متمرکز شده‌است.

انتهای پیام/ نظام مالی

  1. سلام و خسته نباشید
    الحمدلله شما که در مورد اقتصاد مقاومتی تلاش خوبی دارید.
    انشاا... افرادی مثل دکتر خاندوزی هم بتوانن در مجلس ۱۱ به حرفهاشون عمل کنن...!!!

    ۰۲


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.