۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۶۶۹۷ ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۰ دسته: مالیات بر خانه های خالی، مسکن کارشناس: حسین عبداللهی درآباد
۰

ونکوور کانادا فرآیند اخذ مالیات بر خانه‌های خالی را در سال ۲۰۱۷ آغاز کرد. حال پس از گذشت دو سال علاوه بر این که دولت محلی هر سال حدود ۳۹ میلیون دلار از این طریق درآمد بدست آورده، خرید ملک به قصد سوداگری و احتکار نیز کاهش یافته است. طبق آمار‌ها تعداد خانه‌های خالی این شهر از ۱۱۳۱ واحد در سال ۲۰۱۷ به ۷۸۷ واحد رسیده، یعنی حدود ۳۰ درصد کاهش یافته که عرضه واحد‌ها برای اجاره را به دنبال داشته است.

به گزارش مسیر اقتصاد در شهر ونکوور کانادا تقاضا برای خرید یا اجاره املاک مسکونی بالاست، به طوریکه برای پاسخ به این میزان تقاضا، حدوداً ۲۲ هزار مسکن، معادل ۲۰ درصد جمعیت در دهه اخیر تکمیل شده است؛ با این حال، همچنان تعادل بین عرضه و تقاضا در بازار ونکوور محقق نشده است. چراکه از یک طرف جمعیت این شهر به سرعت در حال رشد (۱.۵ درصد سالانه) بود و از سویی دیگر خانه‌های تولید شده بدست تقاضای مصرفی نمی‌رسید و روز به روز بر تعداد خانه‌های خالی ونکوور افزوده می‌شد.

تأثیر مثبت مالیات بر خانه‌های خالی در بازار اجاره شهر ونکوور

تقاضای سوداگرانه و احتکار خانه در این شهر باعث شد تا طرح اخذ مالیات از خانه‌های خالی در شهر ونکوور از دو سال قبل (سال ۲۰۱۷) آغاز شود. در این طرح اگر خانه‌ای بیش از ۶ ماه در سال خالی بماند باید به اندازه یک درصد از ارزش ملک مالیات به شهرداری بپردازد.

در همین خصوص شهردار این شهر ۷ فوریه ۲۰۲۰ گفت: مالیات بر خانه‌های خالی تاثیر مثبت مورد انتظار خود را بر بازار مسکن اجاره‌ای گذاشته است.

وی ادامه داد: مالکان خانه‌ها تا سه‌شنبه هفته گذشته وقت داشتند، نوع تصرف خود را بر اساس خالی یا پر بودن خانه در اظهارنامه مالیاتی خود اعلام کنند و اگر این کار را نکرده باشند یا عمداً غلط وارد کرده باشند، چک شده و با یک مالیات اضافی یک درصدی بر ارزش ملک‌شان مواجه می‌شوند.

کاهش ۳۰ درصدی خانه‌های خالی در ونکوور با اخذ مالیات از محتکران

کندی استوارت با بیان اینکه مالیات بر خانه خالی موجب عرضه بیشتر خانه‌ها شده است، گفت: بر اساس اطلاعات بدست آمده، ۷۸۷ ملک در سال ۲۰۱۹ خالی اعلام شدند که ۱۴.۶ درصد نسبت به تعداد خانه‌های خالی یک سال قبل که ۹۲۲ عدد بود کمتر بوده است. همچنین این رقم نسبت به ۱۱۳۱ خانه خالی سال ۲۰۱۷ (آغاز اخذ مالیات) حدوداً ۳۰ درصد کمتر بوده است.

نرخ مالیات بر خانه‌های خالی از ۱ به ۱.۲۵ درصد افزایش می‌یابد

شهردار ونکوور افزود: در حالی که ما در مسیر صحیحی حرکت می‌کنیم؛ اما تمام سعی باید به این سمت باشد که خانه‌های خالی بیشتری برای اجاره و فروش به بازار عرضه شود. به همین دلیل توافق شده نرخ مالیات بر خانه‌های خالی به ۱.۲۵ درصد برای سال ۲۰۲۰ افزایش یابد.

وی ادامه داد: خانه‌ها برای مردم هستند نه سوداگران، به همین جهت باید با جریمه‌هایی از این شکل، مالکان خانه‌های احتکار شده را تشویق به واگذاری املاک خود کرد.

رونق ساخت و ساز با اخذ مالیات بر خانه‌های خالی

کندی استوارت خاطرنشان کرد: توزیع خانه‌های خالی در سراسر شهر مشابه سال ۲۰۱۸ است و بیشترین تمرکز این خانه‌ها در وست‌اند (۱۱۷ ملک یا ۱.۲۶ درصد از کل خانه‌های منطقه)، مرکز شهر (۲۹۷ ملک یا ۰.۸۵ درصد)، مارپول (۴۶ عدد یا ۰.۶۱ درصد) و اوک‌ریج (۲۲ عدد یا ۰.۶ درصد) مشاهده شده است.

بر اساس نقشه جغرافیایی شهر تعداد کل املاک مسکونی در سطح شهر ۱.۶ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. دلیل اصلی این موضوع نیز به افزایش بیش از ۳ درصدی تعداد واحد‌های مسکونی آپارتمانی یا کاندومینیوم‌‌ها باز می‌گردد. به عبارت دیگر مالیات علاوه بر اینکه جلوی احتکار مسکن را گرفته، با اختصاص درآمد آن به ساخت و ساز، این بخش نیز رونق داشته است.

رشد اجاره داری صاحبان املاک به دلیل اخذ مالیات بر خانه خالی

توماس دیویدوف استادیار دانشکده تجارت ساودر دانشگاه بریتیش کلمبیا نیز در خصوص مالیات بر خانه‌های خالی معتقد است که مالیات بر خانه‌های خالی کارش را انجام داده و مالکان این خانه‌ها به جای پرداخت مالیات، ترجیح به فروش یا اجاره واحدهای خود گرفته‌اند.

این استاد دانشگاه، گریزی به گزارش جدید سازمان وام و مسکن کانادا زد و گفت: بر اساس نتایج این گزارش «تغییری بی‌سابقه» در تعداد سرمایه‌گذاران کاندومینیوم‌ها (آپارتمان‌ها) صورت گرفته و سرمایه‌گذاران واحدهای خود را به مستاجران به صورت طولانی مدت اجاره می‌دهند.

با استناد به این گزارش، تا اکتبر ۲۰۱۹ تعداد آپارتمان‌هایی که در شهر ونکوور اجاره داده شده با افزایشی ۵۹۲۰ واحدی مواجه شده که ۲۱ درصد بیشتر از سال قبل بوده است. به عبارت دیگر صاحبان املاک مسکونی به منظور عدم پرداخت مالیات بر خانه خالی واحد‌های مسکونی خود را اجاره می‌دهند.

درآمد ۳۹ میلیون دلاری مالیات بر خانه‌های خالی

دولت محلی شهر ونکوور، قسمتی از درآمد حاصل از مالیات بر خانه‌های خالی را صرف پیشبرد پروژه‌های مسکن اجاره‌ای مقرون به صرفه در سراسر ونکوور می‌کند و قسمت دیگر را برای ساخت واحد‌های مسکونی برای بی‌خانمان‌ها کرده است.

لازم به ذکر است در سال گذشته شهر ونکوور روی هم رفته ۳۹.۴ میلیون دلار از مالیات بر خانه‌های خالی درآمد کسب کرد که کمی بیشتر از ۳۸ میلیون دلار یک سال قبل از آن (۲۰۱۸) بوده است.

منبع:  گلوبال نیوز plink.ir/PCjOU

انتهای پیام/ راه و ساختمان



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.