۳۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۶۴۸۶ ۱۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۰ دسته: پول و بانک، ششمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی
۰

میدری معاون وزیر کار گفت: بانک ها باید در بنگاه داری و سرمایه گذاری در مسیر توسعه سهم داشته باشند؛ اما اینکه چه قواعدی برای آن در نظر گرفته شود مهم است.

به گزارش مسیر اقتصاد نشست «بنگاه‌داری بانک‌ها ؛ تببین وضع موجود، چالش ها و فرصت ها»، روز گذشته با حضور جمعی از اساتید و صاحبنظران و فعالان این حوزه برگزار شد. این جلسه، سومین پیش نشست تخصصی از ششمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی بود. این همایش در تاریخ ۲۹ بهمن سال جاری با موضوع «نظام بانکی در خدمت تولید» برگزار خواهد شد.

بانک‌ها باید در مسیر توسعه کشور نقش آفرینی کنند

در این جلسه میدری معاون وزارت کار و تعاون اجتماعی گفت: بانکداری بخشی از اقتصاد کشورهاست و سیاست های آن باید متناسب با سیاست های بازار کار و حتی سیاست های رفاهی کشور تعیین شود.

وی افزود: در دهه ۱۹۲۰ یک بحران بانکی بزرگ در ژاپن رخ داد و دولت تصمیم گرفت بانک ها را ادغام و صنایع را بین ۶ بانک بزرگ با عنوان کایرتسوها تقسیم کرد و هرکدام مسئول توسعه صنعتی ژاپن در صنایع اساسی شدند. بحران اقتصادی اخیر ژاپن نیز به دلیل تضعیف نظام بانکی این کشور خارج شدن از مسیر توسعه صنعتی رخ داده است.

جلوگیری از بنگاه‌داری بانک‌ها به صلاح اقتصاد کشور نیست

میدری ادامه داد: با این اوصاف اینکه چرا در ایران مسئله ضرورت خروج بانک‌ها از بنگاه‌داری ، با وجود مضرات آن مطرح شده است، میتواند به چند دلیل باشد، یکی ضرورت تسهیلات دهی بانک ها به مردم است و خروج از بنگاه داری به این منظور انجام گرفته است. دلیل دیگر رونق گرفتن بورس میتواند باشد.

وی گفت: اما من معتقدم ما باید اجازه بنگاه‌داری و ورود مستقیم به فعالیت های اقتصادی را به بانک‌ها بدهیم و توسعه صنعتی را از این طریق در دستورکار داشته باشیم. بسیاری از کشورها نیز توسعه صنعتی را از همین مسیر انجام داده اند.

بنگاه‌داری بانک‌ها باید بر اساس قواعد مشخص انجام شود

میدری گفت: اگر کشور بانک ها را به همکاری در توسعه کشور ازجمله احداث پروژه های عمرانی ملزم نکند و دست آن ها را باز نگذارد، تسهیلات دهی به شکل نامطلوبی انجام می شود.

وی افزود: بنابراین شکی در آن نیست که بانک‌ها باید در بنگاه‌داری و سرمایه گذاری در مسیر توسعه سهم داشته باشند. اما اینکه چه قواعدی برای آن در نظر گرفته شود مهم است

انتهای پیام/ نظام مالی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.