۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۶۳۴۱ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۵ دسته: کتاب مالیات بر عایدی املاک، مالیات بر عایدی سرمایه، مسکن
۰

شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی با انتشار کتابی تحت عنوان «مالیات بر عایدی املاک؛ راهکار حذف سوداگری از بازار مسکن» ضمن بررسی ادبیات موضوع و آثار این ابزار مالیاتی، با بهره گیری از نمونه های جهانی در بیش از ۱۴ کشور، ملاحظات وضع قانون مالیات بر عایدی املاک در ایران را مورد بحث قرار داد. در فصل پایانی این کتاب، طرح پیشنهادی قانون ارائه شده است.

به گزارش مسیر اقتصاد شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی در جریان پیگیری بحث مالیات بر عایدی املاک به عنوان راهکار مقابله با سوداگری و افزایش قیمت این کالای حیاتی، مجموع مطالعات و بررسی های خود را در قالب کتابی تحت عنوان «مالیات بر عایدی املاک؛ راهکار حذف سوداگری از بازار مسکن» منتشر نمود.

ارائه طرح قانونی برای وضع مالیات بر عایدی املاک

در این کتاب که با همکاری کمیته اقتصاد مقاومتی مجلس شورای اسلامی تهیه و منتشر شده است، ضمن بررسی ادبیات موضوع و آثار این ابزار مالیاتی، ملاحظات وضع قانون مالیات بر عایدی املاک در ایران مورد بحث قرار گرفته و با بهره گیری از نمونه های جهانی در بیش از ۱۴ کشور، پیشنهادهایی ارائه شده است.

در بخش پایانی این کتاب نیز مبتنی بر مباحث انجام شده، طرح قانونی پیشنهادی برای وضع مالیات بر عایدی املاک در ایران ارائه شده است که می تواند مورد استفاده دولت و مجلس قرار گیرد.

این کتاب آذرماه سال جاری منتشر و در اختیار بیش از ۳۰۰ نفر از مسئولین، پژوهشگران و دست اندرکاران این حوزه قرار گرفت.

مالیات بر عایدی املاک معطّل کمیسیون اقتصادی

قانون مالیات بر عایدی سرمایه به عنوان بخشی از اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم، در سال ۱۳۹۳ در مجلس شورای اسلامی مطرح شد؛ اما مورد تأیید قرار نگرفت. مجدداً طرح قانونی مالیات بر عایدی سرمایه در حوزه املاک با عنوان طرح «الحاق یک ماده به قانون مالیات‌های مستقیم و مقابله با سوداگری و کاهش التهابات بازار مسکن» در تیرماه ۱۳۹۷ توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی با بیش از ۱۰۰ امضا ارائه گردید تا در صورت تصویب به‌عنوان ماده ۶۰ به قانون مالیات‌های مستقیم الحاق شود.

این طرح در کمیسیون اقتصادی مجلس بررسی و در آبان‌ماه ۱۳۹۷ با کلیات آن موافقت شد؛ اما در جریان بررسی جزئیات، طرح مذکور به دلیل وعده دولت جهت ارائه لایحه‌ای جامع در آینده نزدیک، متوقف گردید. این لایحه تاکنون ارائه نشده و طرح مذکور نیز کماکان در کمیسیون اقتصادی مجلس معطّل مانده است.

فرصت محدود نمایندگان برای تصویب مالیات بر عایدی املاک

با توجه به اینکه انتخابات مجلس شورای اسلامی در سه اسفند ماه برگزار خواهد شد و از زمان مجلس دهم چیزی باقی نمانده؛ از این رو انتظار بر این است، نمایندگان مردم در این مدت محدود با تصویب طرح قانونی مالیات بر عایدی سرمایه، بازار اساسی املاک را از وجود سوداگران برای همیشه پاک کنند تا با اینکار زمینه رونق تولید و خانه‌دار شدن اقشار جامعه به خصوص مستأجران فراهم گردد.

افزایش قیمت و رکود، دستاورد سوداگران برای بازار املاک

عدم وجود مالیات بر عایدی سرمایه در کشور این فرصت را به برخی از افراد داده است تا در بازارهایی مانند مسکن و زمین به منظور کسب سودهای باد آورده ورود کنند و با معاملات مکرر، تقاضای کاذب و بیش از اندازه ایجاد کنند و با این اقدام موجب بالا رفتن قیمت در بازار شوند. متقاضیان این بازارها به‌جای رونق بخشی به اقتصاد و ایجاد اشتغال، به‌واسطه‌گری می‌پردازند.

عدم کنترل «تقاضای سوداگرانه و سرمایه‌ای» در حوزه املاک، به ویژه واحدهای مسکونی، مسائل متعددی برای کشور ایجاد کرده است؛ افزایش بیش از حد قیمت مسکن و نوسان آن در بازه‌های مختلف زمانی، رکود در عرضه و کاهش تولید واحدهای مسکونی جدید، فاصله گرفتن مردم با خرید مسکن و تبدیل مسکن از یک کالای مصرفی به کالای سرمایه‌ای، از جمله این مسائل بوده است.

استفاده از ابزار مالیات بر عایدی سرمایه علاوه بر افزایش هزینه تقاضاهای سوداگرانه، سرمایه‌ها را به سمت تولید هدایت کرده و از بی‌ثباتی و افزایش قیمت، ناشی از فعالیت‌های سوداگرانه در بازار جلوگیری می‌کند.

دایره شمول مالیات بر عایدی املاک، معافیت‌های پرداخت مالیات بر عایدی املاک، شاخص تعیین قیمت و زیرساخت اخذ مالیات بر عایدی املاک، تعیین نرخ بهینه برای مالیات بر عایدی سرمایه و محل مصرف درآمدهای آن، اهم مواردی است که در طراحی قانون مالیات بر عایدی املاک اثرگذار بوده و در این کتاب به آن پرداخته شده است.

کتاب «مالیات بر عایدی املاک؛ راهکار حذف سوداگری از بازار مسکن» از اینجا قابل دریافت است.

انتهای پیام/ راه و ساختمان



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.