۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۶۱۴۹ ۰۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۰ دسته: پول و بانک
۰

دلار آمریکا در سیستم پولی بین‌المللی کنونی نقشی اساسی در معاملات دارد و آمریکا از این سیطره پولی منافع فراوانی کسب می‌کند. با وجود این، کشورها از سیطره پولی آمریکا ناراضی هستند و تلاش می‌کنند یک سیستم پولی جدید را بر جهان حاکم نمایند. در حال حاضر ظهور فناوری «بلاک چین»، امکان ایجاد ارزهای دیجیتالی با پشتوانه کالاهای متعدد را در سیستم پولی بین‌المللی فراهم کرده است. انتظار می‌رود در آینده نزدیک این نوع ارزهای دیجیتالی، به دلیل ثبات ارزشی خود، به خوبی مورد استقبال کشورها قرار بگیرند.

به گزارش مسیر اقتصاد هر کشوری ارز داخلی مستقل خود را دارد اما تجارت بین المللی به ندرت با ارز مستقل کشورها انجام می شود و تبادلات در سیستم پولی بین‌المللی بیشتر با یک ارز ثالث شناخته شده که به عنوان واسطه است، صورت می‌پذیرد. در طول تاریخ ارزهای واسط و نظام های پولی متعددی در سطح جهان سیطره پیدا کرده اند.

نارضایتی کشورها از سوء استفاده آمریکا از جایگاه جهانی دلار

در حال حاضر نیز دلار آمریکا در سطح بین المللی نقش ارز واسط را بر عهده دارد. این ارز به دلیل تورم پایین و نقدشوندگی بالا توانسته است به عنوان یک ارز جهانی ایفای نقش نماید. آمریکا از این جایگاه دلار منافع فراوانی کسب می کند. تقریباً هر معامله مالی که در جهان انجام می شود با یک بانک و مؤسسه آمریکایی یا یک حساب دولتی تنظیم شده توسط آمریکا در ارتباط است.

این امر به دولت آمریکا قدرت عظیمی برای کنترل اقدامات سایر دولت ها، تجارت و افراد می دهد. این کنترل بر سیستم مالی جهان است که به طور گسترده ای دولت آمریکا را قادر به اعمال تحریم‌های اقتصادی می سازد. اما سایر کشورها از این منافع سرشار دلار برای آمریکا ناراضی هستند.

حل مشکل انتشار بی رویه ارز با اختراع بلاک چین

همانطور که انتظار می رود، بسیاری از کشورها در تلاش برای یافتن راهکاری هایی هستند که از انحصار پولی بین المللی آمریکا خارج شوند. اروپایی ها به وسیله ارز یورو در این زمینه تلاش های فراوانی می کنند. چین نیز با استقرار در کشورهای دیگر جهت انجام فعالیت های سرمایه گذاری و غیره در تلاش برای بین المللی کردن یوآن خود است. چین در همین راستا اقدام به راه اندازی بانک هایی در کشورهای دیگر برای انجام معاملات با یوآن کرده است.

یک باور رو به رشد دیگر جهانی در زمینه سیستم پولی بین المللی، افزایش استفاده از ارزهای دیجیتالی به عنوان پول آینده در جهان است. اکنون نیز دولت هایی از قبیل دولت سنگاپور در حال آزمایش راه اندازی ارز دیجیتالی خود هستند. اما ارزهای دیجیتالی تحت حمایت دولت، همان مشکلی را که ارزهای دولتی موجود دارند را خواهند داشت.

چراکه دولت ها ثابت کرده اند که با گذشت زمان با چاپ پول بیش از حد آن را دچار افت ارزش می کنند. ارزهای دیجیتالی با پشتوانه کالا اکنون موج آینده پول هایی هستند که اختراع بلاک چین مشکل دو برابر شدن و جعل آن ها را حل کرده است و به رویکردی جدید در سیستم پولی بین المللی تبدیل شده است.

ارزهای دیجیتالی با پشتوانه کالا رویکرد ارزی جدید سیستم پولی بین‌المللی

بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتالی مشابهی که صرفاً مبتنی بر الگوریتم های ریاضی هستند، احتمالاً بسیار بی ثبات و پرمخاطره هستند که بتوانند به عنوان یک جایگزین برای دلار آمریکا خدمت کنند. در راستای رفع این مشکل، اکنون بسیاری از شرکت ها ایده فلزات گرانبها از قبیل طلا، نقره، پلاتین یا فلزات ترکیبی به عنوان پشتیبان ارزهای دیجیتالی را مطرح و دنبال می کنند.

بدیهی است که این نوع ارزها می توانند کار کنند همانطور که بیشتر کشورهای جهان از قرن ۱۹ تا زمان جنگ جهانی اول در سال ۱۹۱۴ بر اساس استاندارد طلا فعالیت می کردند. این دوران بزرگ دوران ثبات پولی و رشد اقتصادی بوده است.

یک جایگزین بهتر برای دلار آمریکا می تواند یک سبد از کالاهای گسترده مانند آلومینیوم باشد. کسانی می توانند در ایجاد ارز دیجیتالی موفق باشند که ارز ایجاد شده توسط آن ها از ثبات بالا در قیمت برخوردار باشد و به راحتی بتواند با کالاها و خدمات دیگر معامله شود. پیش بینی می شود و با شکل گیری این رویکرد جدید، دلار در رقابت با فناوری های دیجیتالی جایگاه مسلط خود را از دست بدهد.

منبع: واشینگتن تایمز plink.ir/xmRbZ

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.