۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۵۷۰۶ ۲۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۰ دسته: اقتصادِ محور مقاومت، تجارت و دیپلماسی
۰

یکی از مهم‌ترین اقداماتی که لازم است در راستای تحقق انتقام سخت و باهدف تسهیل روند اخراج آمریکا از اقتصاد عراق در دستورکار قرار بگیرد، فراهم کردن امکان استقلال بخش نفت عراق از آمریکاست. به این ترتیب وابستگی عراق به آمریکا کاهش می‌یابد و مقامات این کشور انگیزه عملیاتی بیشتری برای مواجهه شجاعانه با مداخلات آمریکا خواهند داشت.

مسیر اقتصاد/ در یادداشت قبل عنوان شد که بخش مهمی از انتقام سخت مدنظر ایران از آمریکا درپی ترور سردار سلیمانی، خروج نیروهای نظامی آمریکا از منطقه است. همچنین لازم است در کنار خروج نیروهای نظامی، خروج آمریکا از اقتصاد عراق از طریق اخراج وابستگان آمریکا از دستگاه‌های دولتی عراق نیز در دستورکار قرار بگیرد تا امکان توسعه روابط تجاری و اقتصادی ایران و عراق فراهم گردد.

تحریم فروش نفت مهم‌ترین تهدید آمریکا علیه عراق

در همین راستا دو هفته قبل مجلس عراق با تصویب طرحی، دولت این کشور را ملزم کرد به حضور نیروهای آمریکایی در این کشور پایان دهد. اما این اقدام عراق به مزاق آمریکایی‌ها خوش نیامد و مقامات این کشور در طول هفته‌های اخیر شروع به تهدید دولت عراق نموده‌اند.[۱]

مقامات آمریکایی مدعی شده‌اند اگر عراق به دنبال اخراج نیروهای آمریکایی است، در وهله اول باید هزینه ساخت نیروگاه‌های نظامی این کشور را بپردازد. علاوه بر این دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا، عراق را تهدید کرده است در صورت عملی کردن برنامه خروج نیروهای نظامی آمریکا، بخش نفت این کشور را تحریم خواهد کرد و اجازه دسترسی عراق به حساب‌های دلاری خود را نخواهد داد.

فروش نفت به دلار نقطه ضعف عراق در مواجهه با آمریکا

یکی از مهم‌ترن نقاط ضعف اقتصاد عراق، وابستگی بیش از حد بودجه دولتی به منابع حاصل از فروش نفت است؛ به نحویکه تقریبا تمامی منابع بودجه سالانه دولت این کشور از طریق فروش نفت تأمین می‌شود.

نکته مهم در این زمینه اینکه در طول سال‌های اخیر دولت عراق کنترل میادین نفتی و فروش نفت خام خود را عمدتا به شرکت‌های آمریکایی سپرده است. علاوه بر این در فرآیند فروش نفت عراق، از نظام دلاری تحت نظارت بانک‌های آمریکایی استفاده می‌شود و در عمل آمریکا بر حساب‌های دلاری دولت عراق نظارت و کنترل همه جانبه دارد.

این مسئله موجب شده است نمایندگان مجلس و دولت عراق به دلیل نگرانی از قطع شدن یکباره درآمدهای نفتی، با اغلب خواسته‌های نامشروع آمریکا موافقت نمایند و در مواجهه با مداخله‌های این کشور در تصمیم گیری‌های حاکمیتی، کوتاهی کنند.

«استقلال نفتی» لازمه اخراج آمریکا از اقتصاد عراق

بنابراین یکی از مهم‌ترین اقداماتی که لازم است در راستای تحقق انتقام سخت و باهدف تسهیل روند اخراج آمریکا از اقتصاد عراق در دستورکار قرار بگیرد، فراهم کردن امکان استقلال بخش نفت عراق از آمریکاست.

در دستورکار قرار دادن مجموعه اقداماتی در کوتاه مدت و میان مدت، از قبیل «مشارکت شرکت‌های ایرانی در توسعه میادین نفتی و تولید نفت عراق»، «امکان عرضه ریالی نفت عراق در بورس انرژی ایران» و «برقراری تبادلات بانکی مستقیم بین بانک‌های ایرانی و عراقی» مهم‌ترین برنامه‌هایی است که لازم است به منظور تحقق این هدف در دستورکار قرار بگیرد. به این ترتیب وابستگی عراق به آمریکا کاهش می‌یابد و مقامات این کشور انگیزه عملیاتی بیشتری برای مواجهه شجاعانه با مداخلات آمریکا خواهند داشت.

پینوشت:

[۱] بلومبرگ؛ plink.ir/Cg42F

انتهای پیام/ تجارت و ارز



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.