۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۵۶۷۹ ۲۳ دی ۱۳۹۸ - ۰۷:۲۱ دسته: تجارت و دیپلماسی، نظام های پرداخت
۰

استارتاپ «استلار» که مبتنی بر فناوری بلاک چین فعالیت می‌کند در حال طراحی یک سیستم پرداخت فرامرزی برای کشورهای جنوب شرق آسیا است. هدف از طراحی این سیستم ایجاد یک جایگزین کارآمد برای سیستم سوئیفت است. این سیستم پرداخت که «لایت نت» نام دارد قرار است در سه ماهه اول ۲۰۲۰ آغاز به کار کند و بدین ترتیب ارائه خدمات مالی به جمعیت ۴ میلیاردی از کشورهای جهان را انجام دهد. با ظهور ناکارآمدی‌های سوئیفت و استفاده‌های سیاسی از آن، حرکت کشورها به سمت ایجاد سیستم‌های پرداخت مبتنی بر بلاک چین جدی‌تر شده است.

به گزارش مسیر اقتصاد استارتاپ استلار که مبتنی بر بلاک چین بوده و در تایلند مستقر است، ۳۱.۲ میلیون دلار برای تقویت پرداخت های فرامرزی میان کشورهای جنوب شرق آسیا جمع آوری کرده است. این شرکت مستقر در بانکوک تایلند بودجه لازم برای این اقدام خود را از طریق شرکت های مالی بزرگ منطقه جمع آوری کرده است.

کشورهای جنوب شرق آسیا به دنبال ایجاد جایگزین کارآمد برای سوئیفت

هدف این است که از بلاک چین برای ایجاد یک سیستم پرداخت کارآمد جدید جایگزین سیستم سوئیفت استفاده شود. این برنامه که لایت نت نام دارد، قرار است سیستم پرداخت مستقل از سوئیفت برای بازار کشورهای جنوب شرق آسیا باشد.

رئیس لایت نت می گوید که این سیستم برای فراهم کردن ارائه خدمات پرداختی کم هزینه و سریع به جمعیت ۴ میلیاردی که در سراسر اقیانوس آرام حضور دارند طراحی شده است و این شرکت در نظر دارد برای نهادهای غیربانکی آسیایی نیز زمینه ارائه خدمات مالی را ایجاد کند.

در وبسایت این شرکت، پروژه لایت نت به عنوان یک مرکز تسویه بدون اصطکاک منطقه ای برای تأمین فرآیند تسویه آنی مرکزی توصیف شده است.

کاهش ۵۰ میلیارد دلاری وابستگی به سوئیفت با ایجاد سیستم جدید

به گفته رئیس لایت نت بستر اولیه و اصلی این سازوکار پرداخت بین کشوری تاکنون تکمیل شده و پیش بینی شده است که اولین تراکنش مالی آن نیز در سه ماهه اول سال ۲۰۲۰ انجام شود.

نایب رئیس شرکت لایت نت گفته است که این شرکت در نظر دارد تا سال ۲۰۲۳ بیش از ۵۰ میلیارد دلار معاملات سالانه را از طریق شبکه خود تسهیل کند.

از طریق این سیستم، بانک های عضو از مرکز تسویه لایت نت به عنوان قطب جهت انتقال وجه استفاده می کنند و در کنار آن نیز این امکان وجود دارد که از چندین ارز مختلف برای انجام مبادلات با یکدیگر استفاده نمایند.

تأثیر نوسانات ارزی در معاملات یکی از دلایل ناکارآمدی سوئیفت

البته سیستم لایت نت تنها برنامه ای نیست که در منطقه جنوب شرق آسیا شروع به فعالیت جهت ایجاد یک سیستم پرداخت فرامرزی جایگزین سوئیفت کرده است. بلکه در ۸ ژانویه سال جاری نیز شرکت ریپل که سیستم پرداخت فرامرزی XRP را نیز ایجاد کرده است، از ایجاد یک سیستم پرداخت جدید در همکاری با یک بانک تایلندی خبر داده است.

شرکت ریپل در جایگاه سومین ارز دیجیتالی بزرگ اعلام کرده است با بانک تجاری سیام، قدیمی ترین بانک تایلند جهت ساخت یک سیستم پرداخت فرامرزی سریع و ارزان همکاری می کند.

براد گارلینگ هاوس مدیر عامل ریپل گفته است سوئیفت به دلیل نوسانات ارزی مورد انتقاد است و چنین پدیده ای به خاطر زمان طولانی معاملات آن شکل می گیرد.

آمریکا امکان تحریم نظام پرداخت مبتنی بر بلاک چین را ندارد

در حال حاضر بانک های جهان از سیستم سوئیفت برای انجام پرداخت های بین المللی خود استفاده می کنند. سیستم سوئیفت ابزار پرداخت استانداردی است که از چند دهه پیش جهت تسهیل پرداخت های بین المللی ایجاد شده است. اما با گذشت زمان و با وجود منسوخ شدن بسیاری از ویژگی های این سیستم، مشکلات آن برطرف نشده است. این مسأله هزینه معاملات را افزایش و سرعت آن را کاهش داده است.

از طرفی آمریکا اخیراً به طور جدی از این سیستم برای اعمال تهدید علیه کشورها استفاده می کند. در همین راستا بنیاد دفاع از دموکراسی آمریکا در گزارشی عنوان کرده است: «رقبای ژئوپولیتیکی آمریکا در حال استفاده از فناوری بلاک چین هستند تا با سلطه مالی این کشور و دلار مقابله کنند. در واقع کشورهای جهان ایجاد نظام پرداخت مبتنی بر بلاک چین را به عنوان راهکاری برای بی اثر کردن تحریم‌های آمریکا در نظر گرفته‌اند؛ چراکه نظام پرداخت مبتنی بر بلاک چین برخلاف سیستم سوئیفت، امکان اعمال محدودیت توسط آمریکا را ندارد.»

منبع: کوین تلگراف plink.ir/fKFou

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.