۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۵۵۷۸ ۱۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۰ دسته: انرژی، پتروپالایشگاه
۰

آیین‌نامه اجرایی «قانون حمایت از توسعه صنایع پایین دستی نفت خام و میعانات گازی با استفاده از سرمایه‌گذاری مردمی» چهارشنبه ۱۸ دی ماه توسط هیئت دولت تصویب شد. این درحالیست که بیش از ۳ ماه از ابلاغ این قانون به دولت و تدوین و بررسی آیین‌نامه آن در وزارت نفت، سازمان برنامه و بودجه و  کمیسیون اقتصادی دولت می‌گذرد. این قانون که در راستای جلوگیری از خام فروشی، افزایش صادرات غیرنفتی و ایجاد ارزش افزوده بالا در صنعت نفت، در تیرماه سال جاری به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است، به کمک روش تنفس خوراک، جذابیت اقتصادی پروژه‌های صنعت پتروپالایش را برای بخش خصوصی افزایش می‌دهد.

به گزارش مسیر اقتصاد آیین‌نامه اجرایی «قانون حمایت از توسعه صنایع پایین دستی نفت خام و میعانات گازی با استفاده از سرمایه‌گذاری مردمی» که در تیرماه سال جاری به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده بود، امروز چهارشنبه ۱۸ دی ماه، پس از بیش از ۳ ماه تدوین و بررسی توسط وزارت نفت، سازمان برنامه و بودجه و  کمیسیون اقتصادی دولت توسط هیئت دولت به تصویب رسید. هدف از قانون توسعه ظرفیت پتروپالایشی جلوگیری از خام فروشی، افزایش صادرات غیرنفتی و ایجاد ارزش افزوده بالا در صنعت نفت عنوان  شده است.

تصویب آئین‌نامه اجرایی قانون توسعه ظرفیت پتروپالایشی

با توجه به متن قانون، این آیین‌نامه به نحوی تنظیم شده که وزارت نفت از طریق اعطای تنفس خوراک، اوراق بهادار جذابی را منتشر کند به طوری‌که صاحبان سرمایه ترجیح دهند به جای سپرده‌گذاری در بانک، در این اوراق سرمایه‌گذاری کنند.

مطابق این آیین‌نامه، وزارت نفت به منظور اطلاع‌رسانی صحیح به عموم مردم برای جلب مشارکت در سرمایه‌گذاری در طرح های موضوع قانون، مکلف است نسبت به انتشار متن قانون و آئین‌نامه به همراه فرآیند اجرای ارسال درخواست سرمایه‌گذاری، نمونه گزارش های امکان سنجی فنی و اقتصادی طرح و… در تارنمای خود اقدام کند.

هم‌چنین، این وزارت می بایست طی فراخوان عمومی از متقاضیان استفاده از تسهیلات موضوع قانون دعوت نماید تا درخواست خود را در مهلت تعیین شده در فراخوان به همراه گزارش های فنی و اقتصادی طرح مورد نظر، ارسال نمایند.

گزارش‌های  فنی و اقتصادی هر طرح باید از سوی شرکت‌های دارای صلاحیت، تهیه و در زمان‌بندی مندرج در فراخوان برای ارزیابی به وزارت نفت ارسال شود. هم‌چنین، سرمایه گذاران باید برنامه تأمین منابع مالی مورد نیاز طرح مورد نظر چه از طریق آورده خود و چه از طریق دیگر منابع داخلی و خارجی را با ارائه مدارک و مستندات کافی اعلام نمایند.

تنفس خوراک روشی برای جذب بیشتر مشارکت بخش خصوصی

بر اساس قانون توسعه ظرفیت پتروپالایشی یک پالایشگاه یا پتروپالایشگاه پس از بهره‌برداری تا زمان مشخص از تنفس خوراک برخوردار است؛ بدین معنا که طی سال‌های ابتدایی، به صورت علی الحساب هزینه خوراک را پرداخت نخواهد کرد. این رویه باعث می‌شود که پس از بهره‌برداری از واحد پتروپالایشگاهی، کل هزینه‌ سرمایه‌گذاری‌شده توسط سهام‌داران، ظرف مدت یک سال به عنوان سود به آنها عودت ‌شود و بازگشت سرمایه طرح از یک دوره ۸ الی ۱۰ ساله به ۱ سال پس از بهره‌برداری از پروژه کاهش یابد.

هزینه خوراک تنفس داده شده، در حکم وا‌می خواهد بود که مطابق با قوانین صندوق توسعه ملی (از لحاظ مدت زمان بازگشت وام و نرخ سود) به شرکت پالایشی داده شده است. در کنار این قاعده، ایجاد الزام به استفاده از منابع مردمی در قانون، زمینه را برای هدایت نقدینگی و کسب سود مردم از این مسیر فراهم خواهد کرد.

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.