۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۵۲۴۶ ۰۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۰ دسته: تجارت و دیپلماسی، نظام های پرداخت
۰

استفاده سیاسی آمریکا از سیستم سوئیفت برای مقابله با کشورها موجب شکل‌گیری یک احساس ناامنی بین‌المللی فراگیر شده است و کشورها را برآن داشته که به سمت ایجاد سیستم‌های جایگزین حرکت کنند. در همین راستا کشورهای عضو گروه بریکس برنامه‌هایی برای ایجاد اتصال میان سیستم‌های پرداخت خود به یکدیگر تدارک دیده‌اند. در میان این کشورها نیز روسیه موفق به ایجاد سیستم SPFS شده است و در حال حاضر ۱۵ درصد از معاملات مالی آن به وسیله این سیستم و بدون وابستگی به سوئیفت انجام می‌شود.

به گزارش مسیر اقتصاد استفاده سیاسی آمریکا از سیستم سوئیفت علیه کشورها موجب شکل گیری یک حرکت جدی در سطح بین المللی جهت ایجاد جایگزین هایی برای این پیام‌رسان مالی شده است؛ و در این زمینه کشورهای عضو گروه بریکس و به طور خاص روسیه نسبت به دیگر کشورها پیشتاز هستند.

احساس ناامنی کشورها نسبت به استفاده سیاسی آمریکا از سوئیفت

آمریکا دسترسی بانک های ایرانی به سیستم سوئیفت را در دو مقطع ۲۰۱۲ و ۲۰۱۸ قطع کرده است. همچنین این کشور، در سال جاری بانک هایی از روسیه و چین را تهدید به بیرون راندن از این پیام رسان مالی کرده است.

در نتیجه وقایع این چنینی به علاوه نااطمینانی کشورها از آینده رفتارهای آمریکا موجب شکل گیری یک احساس ناامنی در سطح بین المللی شده است. چراکه قطع دسترسی هر کشوری به سوئیفت در شرایط کنونی می تواند بی ثباتی مالی عظیمی ایجاد کرده و یک مسأله امنیتی جدی باشد.

اعضای گروه بریکس به دنبال ایجاد یک سیستم پرداخت ضدتحریم

در همین راستا روسیه و اعضای همکار این کشور در گروه بریکس که شامل برزیل، چین، هند و آفریقای جنوبی است از برنامه ایجاد یک سیستم پرداخت بین المللی ضد تحریم حمایت کرده اند.

ایجاد سیستم پرداخت جایگزین سوئیفت یکی از برنامه های ویژه در دستور کار رئیس جمهور روسیه است. ولادیمیر پوتین به دنبال بین المللی کردن سیستم انتقال پیام‌های مالی روسیه (SPFS) است. SPFS به عنوان یک پیام رسان مالی، جایگزینی برای سوئیفت در پرداخت های بین بانکی روسیه است. این سیستم در سال ۲۰۱۷ با تلاش های روسیه جهت مقابله با تحریم‌های آمریکا توسعه یافته است.

اکنون برنامه هایی برای ایجاد پیوند میان سیستم های پرداخت کشورهای عضو گروه بریکس توسط شورای تجاری این گروه تأیید شده است.

ریسک سیستم پرداخت عامل حرکت بریکس به سمت ایجاد جایگزین سوئیفت

طبق گفته کریل دیمیترف رئیس صندوق سرمایه گذاری مستقیم روسیه افزایش ریسک های غیربازاری ناشی از زیرساخت های پرداختی بین المللی، منطق پشت این طرح برای ادغام میان سیستم های پرداخت ملی اعضای گروه است.

به گفته وی یک سیستم پرداخت کارآمد برای اعضای بریکس می تواند انجام پرداخت ها به وسیله ارزهای ملی را ترغیب کند و از شکل گیری یک مسیر پرداخت و سرمایه گذاری پایدار میان کشورها که بیش از ۲۰ درصد از گردش جهانی سرمایه گذاری مستقیم خارجی را تشکل می دهند، اطمینان حاصل کند.

چین نیز در حال حاضر سیستم جایگزین سوئیفت مختص خود تحت عنوان سیستم پرداخت بین بانکی فرامرزی (CIPS) را دارد که برای نقل و انتقالات مالی بین المللی یوآنی استفاده می شود. بخش مالی هند نیز می تواند یک سیستم جایگزین جدید روسی- هندی را ایجاد نماید.

انجام ۱۵ درصد از معاملات بین المللی روسیه از طریق جایگزین سوئیفت

بر اساس اعلام بانک مرکزی روسیه، سهم SPFS در ارتباطات مالی روسیه در دو سال گذشته به میزان ۱۵ درصد از سهم سوئیفت از این ارتباطات رسیده است. اخیراً دسترسی بانک های اتحادیه اقتصادی اوراسیا به SPFS متصل شده است. همچنین ۸ بانک خارجی نیز در ماه های اخیر شروع به استفاده از این سیستم کرده اند.

یکی دیگر از برنامه های رئیس جمهور روسیه حذف وابستگی اقتصاد روسیه به دلار آمریکا است که طبق گفته دیمیترف سهم دلار در پرداخت های بازرگانی خارجی روسیه از ۹۲ درصد در چند سال گذشته به ۵۰ درصد کاهش یافته است، در حالی که سهم روبل از ۳ درصد به ۱۴ درصد رسیده است.

از دیگر نمونه تلاش برای ایجاد سیستم پرداخت جایگزین، اقدام پنج عضو بزرگ گروه آسه آن شامل مالزی، اندونزی، سنگاپور، فیلیپین و تایلند است. این کشورها در نظر دارند با اتصال سامانه های تسویه ناخالص آنی داخلی خود به یکدیگر یک سیستم تسویه ناخالص آنی میان خود ایجاد کنند. هدف این کشورها استفاده از ارزهای ملی در تجارت فرامرزی میان یکدیگر است.

منبع: مسکو تایمز plink.ir/hVgZN

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.