۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۵۱۷۹ ۰۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۰ دسته: دولت و حکمرانی
۰

دولت نیوزلند در اواسط سال جاری میلادی بودجه سال آینده را با تأکید بر توجه ویژه به شاخص‌های مهم اقتصادی غیر از شاخص GDP تصویب نموده است. در این بودجه که از آن با عنوان «بودجه خوشبختی» یاد می‌شود، برای اولین بار در جهان، تلاش برای بهبود شاخص GDP از اهداف دولت کنار گذاشته شده است. خانم جاسیندا آردِرن، نخست وزیر نیوزلند درخصوص تصمیم جدید این کشور در تغییر اولویت‌های اقتصادی و تصویب بودجه خوشبختی گفته است: هدف دولت از اختصاص بودجه به بخش‌های مختلف اقتصادی، اطمینان حاصل کردن از بهبود شرایط سلامت و سطح زندگی مردم است. بنابراین کشورها نباید معیار پیشرفت خود را صرفا به شاخص‌های مالی و یا رشد اقتصادی محدود نمایند، چراکه توجه صرف به شاخص GDP بهبود استانداردهای زندگی مردم را تضمین نمی‌کند.

به گزارش مسیر اقتصاد هر زمان که صحبت از سنجش ثروت و یا سرمایه در یک کشور مطرح می‌شود، ساده ترین راهی که مد نظر قرار می‌گیرد توجه به شاخص‌های مالی و به طور خاص شاخص GDP است. اما کشور نیوزلند به تازگی از این کلیشه فاصله گرفته است.

انتشار بودجه سال آینده نیوزلند بر اساس شاخص‌های کیفیت زندگی

در همین راستا دولت نیوزلند در اواسط سال جاری میلادی بودجه سال آینده را با تأکید بر توجه ویژه به شاخص‌های مهم اقتصادی غیر از شاخص GDP تصویب نموده است.

در این بودجه که از آن با عنوان «بودجه خوشبختی» یاد می‌شود، به نوعی شاخص واقعی پیشرفت یا GPI جایگزین شاخص GDP شده است. به این ترتیب دولت نیوزلند عملا بی اعتنایی خود به تلاش برای بهبود شاخص تولید ناخالص داخلی یا همان GDP را به همه کشورهای جهان اعلام کرده است. در این راستا مقامات دولت نیوزلند به صراحت اعلام کرده‌اند بهبود و یا عدم بهبود شاخص GDP در سال آینده میلادی اهمیتی برای آن‌ها ندارد.

چرا شاخص GDP مهم نیست؟

مقامات کشور نیوزلند معتقدند در شرایط کنونی عرصه اقتصاد، توجه صرف به بهبود شاخص GDP موجب می‌شود بسیاری از اهداف و وظایف دولت در جامعه، از جمله تأمین ضروریات زندگی برای شهروندان، مورد توجه واقع نشود و عملا افزایش GDP بدون بهبود سطح زندگی عامه مردم محقق شود.

از این رو این کشور برای اولین بار در جهان اعلام کرده است که قصد دارد به شاخص‌های دیگری توجه نماید و در سال بودجه‌ای آینده افزایش یا کاهش شاخص GDP را در صدر اهداف خود قرار نخواهد داد.

توجه صرف به شاخص GDP بهبود کیفیت زندگی مردم را تضمین نمی‌کند

خانم جاسیندا آردِرن، نخست وزیر نیوزلند درخصوص تصمیم جدید این کشور در تغییر اولویت‌های اقتصادی و تصویب بودجه خوشبختی گفته است: هدف دولت از اختصاص بودجه به بخش‌های مختلف اقتصادی، اطمینان حاصل کردن از بهبود شرایط سلامت و سطح زندگی مردم است. بنابراین کشورها نباید معیار پیشرفت خود را صرفا به شاخص‌های مالی و یا رشد اقتصادی محدود نمایند.

وی همچنین گفته است: توجه صرف به شاخص GDP بهبود استانداردهای زندگی مردم را تضمین نمی‌کند و در شرایطی که GDP معیار عمل باشد، بسیاری از مردم از مزایای پیشرفت اقتصادی کشور بی بهره می‌مانند.

به گفته نخست وزیر نیوزلند، بودجه سال آینده آغاز حرکت این کشور به سمت تغییر ملاک‌های تصمیم گیری دولت در جنبه‌های اقتصادی است؛ به نحویکه به جای توجه صرف به شاخص GDP، دیگر جنبه‌های زندگی مردم نیز در تصمیم گیری های دولت ملاک عمل قرار بگیرد.

۵ هدف اصلی «بودجه خوشبختی» دولت نیوزلند

در بودجه سال آتی نیوزلند که در آن شاخص GDP به کلی کنار گذاشته شده، ۵ هدف اصلی برای تخصیص بودجه دولت در نظر گرفته شده است که عبارتند از: «بهبود سلامت روانی»، «کاهش فقر کودکان»، «حمایت از مردم بومی»، «حرکت به سمت اقتصاد عاری از کربن» و «شکوفایی اقتصاد دیجیتال».

دولت نیوزلند برای سنجش عملکرد خود در بهبود ۵ شاخص فوق، ۶۱ زیرشاخص تعریف کرده است. دولت این کشور موظف شده است ضمن رصد این ۶۱ زیرشاخص، نحوه پیشرفت کشور را در ۵ زمینه اصلی فوق تضمین نماید. این درحالیست که پیش از این وظیفه اصلی دولت نیوزلند بهبود شاخص GDP بوده است.

۶۱ زیرشاخص در نظر گرفته شده از سوی دولت نیوزلند بسیار متنوع است و تقریبا تمامی جنبه‌های زندگی شهروندان، از جمله «میزان تنهایی»، «میزان اعتماد به دولت»، «دسترسی به آب سالم» و … را شامل می‌شود.

منابع:

پایگاه اطلاع رسانی وزارت خزانه داری نیوزلند plink.ir/DUktu

پایگاه تحلیلی ووکس plink.ir/RDuy7

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.