۱۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۵۱۵۵ ۰۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۰ دسته: کشاورزی
۱

به تازگی شرکت بازرگانی دولت ایران اقدام به واردات ۱ میلیون تنی گندم از کشورهای روسیه و اوکراین کرده است. در همین حال بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت گندم روسیه به دلیل افزایش تقاضای این محصول، بیش از ۳ تا ۶ دلار در هر تن افزایش یافته و به ۲۱۸ دلار رسیده است.

به گزارش مسیر اقتصاد پس از کاهش میزان خرید تضمینی گندم توسط دولت طی سال جاری اقدامات مربوط به واردات ۱ میلیون تنی گندم از کشورهای روسیه و اوکراین در دستورکار قرار گرفته است. تعیین نادرست قیمت گندم و بی اعتمادی کشاورزان به دولت در جهت پرداخت مطالبات آن ها از جمله دلایل اصلی کاهش میزان خرید تضمینی این محصول اساسی طی سال جاری بود.

آذرماه سال جاری شرکت بازرگانی دولتی ایران با ارسال نامه ای به دفتر تنظیم مقررات صادرات و واردات وزارت صمت خواستار لغو ممنوعیت واردات گندم از کشورهای اوکراین و روسیه شد. این تصمیم شرکت بازرگانی دولتی ایران به منظور تامین ذخایر استراتژیک کشور به دلیل کاهش میزان خرید تضمینی گندم هم اکنون در حال اجرا است.

در همین رابطه بررسی ها نشان می دهد شرکت بازرگانی دولتی ایران طی هفته های گذشته اقدام به خرید محموله های گندم از کشور روسیه کرده و دو کشتی حامل گندم از بنادر روسیه به سمت ایران حرکت کرده است.

برنامه ریزی دولت ایران برای واردات ۳ میلیون تنی گندم 

معاون بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی ماه گذشته طی گفتگویی در خصوص واردات گندم اظهار داشت: دولت ایران به منظور واردات گندم از کشورهای اوکراین و روسیه تفاهم نامه همکاری با این کشورها امضا کرده است.

به همین منظور طبق اعلام یک مقام اتحادیه صنایع غذایی ایران، مقامات دولتی در حال برنامه ریزی برای واردات ۳ میلیون تنی گندم از دیگر کشورها تا بهار سال ۲۰۲۰ میلادی هستند.

این درحالیست که بر خلاف ادعای شرکت بازرگانی دولتی ایران مبنی بر خرید گندم از کشورهای روسیه و اوکراین، اطلاعات اعلامی از سوی برخی بازرگانان نشان دهنده خرید بخشی از گندم های وارداتی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا نظیر آلمان است.

قیمت گندم روسیه به دلیل صادرات به ایران افزایش یافت

بررسی قیمت گندم های صادراتی روسیه طی هفته های اخیر نشان دهنده افزایش ۳ تا ۶ دلاری این محصول در بازارهای جهانی است. این افزایش قیمت به احتمال زیاد ناشی از ورود ایران به بازارهای جهانی در جهت خرید گندم روسیه بوده است.

بررسی ها نشان می دهد قیمت فوب گندم در روسیه طی هفته های اخیر به ۲۱۸ دلار در هر تن رسیده که از قیمت داخلی گندم در این کشور نیز ۳۱ دلار بیشتر است. به عبارت دیگر تقاضای ایران برای خرید گندم های روسی باعث افزایش قیمت این محصول در بازارهای جهانی شده است.

از سوی دیگر چنانچه دولت ایران برای واردات حدود ۱ میلیون تن گندم از روسیه ۲۱۸ دلار برای هر تن پرداخت کرده باشد، قیمت تمام شده این محصول با احتساب هزینه های حمل و نقل و بیمه حدود ۲۴۸ دلار برای تمام خواهد شد. بنابراین قیمت هر کیلوگرم گندم وارداتی از روسیه با توجه به نرخ ارز سامانه نیما بیش از ۲۷۰۰ تومان ارزش خواهد داشت.

اثر جدی تحریم‌های آمریکا بر مبادلات ناشی از واردات غذا و داروی ایران

گفتنی است دولت آمریکا طی دو سال اخیر مبادلات مالی ایران با سایر کشورها را به بهانه فعالیت های هسته ای تحریم کرده است. هرچند تجارت مرتبط با بخش های غذا و دارو در تحریم های جدید دولت آمریکا معافیت دارند، اما بررسی ها نشان می دهد مقامات ایرانی با مشکلات بسیاری در روند تامین این محصولات مواجه هستند.

طی ماه های گذشته دولت آمریکا بسیاری از بانک های خارجی را از انجام امور مالی مربوط به تجارت دولت ایران منصرف کرده است. این در حالی است که این بانک ها تنها در حوزه فعالیت های انسان دوستانه نظیر حمل مواد غذایی فعالیت می‌کردند که از تحریم های آمریکا معافند.

از سوی دیگر طی ماه های گذشته حدود ۲۰ کشتی تجاری حامل مواد غذایی به دلیل تحریم های مالی آمریکا در نزدیکی بنادر ایران متوقف شده بودند و به دلیل عدم تسویه مالی با این شرکت ها، امکان پهلوگیری در بنادر ایران را نداشتند. به همین دلیل نیز دولت ایران برای تامین گندم مورد نیاز خود اقدام به امضای تفاهم نامه با کشورهایی نظیر روسیه و اوکراین کرده است تا بتواند اثرات تحریمی دولت آمریکا را کمتر کند.

منبع: رویترز

لینک اول

لینک دوم

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل

  1. توروخدا ب فکر باشین
    ۹۰۰ میلیون دلار واسه واردات ۳ میلیون تن گندم اختصاص یافته
    گندم کیلویی ۲۷۰۰ آب بخوره۳ میلیون تن گندم میشه ۶۷۵ میلیون دلار
    ۲۲۵ میلیون دلار بقیه اش میره جیب کی ؟؟؟؟
    دروغ نگیم خواهشا
    گندم حداقل کیلویی ۳۵۰۰ پای ما آب میخوره و این یعنی بی تدبیری
    همین پولیو ک داریم اضافه از کشور خارج میکنیم روی ۱۱میلیون تن گندم موردنیاز تقسیم میکردیم ک میشه ب عبارت کیلویی ۲هزار تومن و ب کشاورز میدادیم پول تو کشور خودمون خرج میشد و ب اقتصادمون کمک میکرد
    اگ دولت سال گذشته گندم رو کیلویی دوهزار تومن از کشاورز میخرید الان واردات نداشتیم
    من یه کشاورزم

    ۱۴


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.