۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۵۱۳۶ ۰۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۹ دسته: مالیات کارشناس: علی ملک زاده
۰

طبق گزارش‌ دفتر سرشماری آمریکا نابرابری در این کشور به بالاترین میزان خود طی نیم‌قرن اخیر رسیده است. سیاست‌های اخیر مالیاتی دولت آمریکا که به کاهش مالیات ثروتمندان منجر شده در تشدید نابرابری موثر بوده است. کارشناسان و مراکز پژوهشی آمریکا معتقدند یک راهکار کارآمد برای کاهش نابرابری، افزایش نرخ مالیات بر ثروتمندان است.

به گزارش مسیر اقتصاد با افزایش فاصله طبقاتی در آمریکا کارشناسان و فعالان اقتصادی راهکارهای متفاوتی را ارائه می‌دهند. برخی معتقدند سیستم اقتصادی ایالات متحده آمریکا به طور خودکار، نابرابری را تشدید می‌کند و یک راهکار برای جلوگیری از این نابرابری، افزایش مالیات بر ثروتمندان است.

مالیات ۹۰ درصدی ثروتمندان تجربه موفق اقتصادی آمریکا

دولت آمریکا اگر می‌خواهد این کشور را به دوران مساعد سابق خود از لحاظ اقتصادی بازگرداند، باید سیاست‌هایی مشابه را اتخاذ کند که موجب ایجاد ثبات اقتصادی و برابری در آن دوران شده بود. از جمله این سیاست‌ها در آن دوران، افزایش نرخ مالیات بر درآمد ثروتمندان به ۹۰ درصد بود.

در عوض اکنون نظام مالیاتی آمریکا کاملا به نفع ثروتمندان تغییر کرده است. این نظام مالیاتی تنها منافع تعداد کمی از صنایع قدرتمند آمریکا و ثروتمندان را تامین می‌کند. نظام مالیاتی باعث نفوذ و قدرت این افراد شده که  حتی بر اتخاذ سیاست های ملی مسلط شده اند. لذا در برخی موارد این سیاست‌ها به ضرر مردم عادی که در حال شغل مولد هستند، اتخاذ می‌شود.

طبق برخورد فعلی نظام مالیاتی با درآمدها، شرکت های بزرگی مانند فیس‌بوک و اکسون نسبت به دستیاران دندانپزشکی، کارگران، مکانیک‌ها، اپراتورهای تلفنی، نقاشان و کارمندان پستی نرخ مالیات کمتری دارند.

بالاترین حد نابرابری در آمریکا طی ۵۰ سال گذشته

به لطف ترامپ و لایحه مالیاتی دولت وی در سال ۲۰۱۷، نابرابری درآمدی اکنون به بالاترین حد خود در آمریکا رسیده است. این نابرابری از زمانی که دفتر سرشماری ایالات متحده برای اولین بار شروع به جدول بندی ۵۰ سال پیش کرده است، بی‌سابقه بوده است.

کاهش مالیات ثروتمندان و برخی شرکت‌ها در این لایحه مالیاتی موجب افزایش نابرابری درآمدی در آمریکا شده است. سال گذشته ، شاخص « ضریب جینی» کشور آمریکا، که توزیع درآمد کشور را اندازه گیری می‌کند، به بالاترین میزان خود تاکنون رسیده است.

در عصر کنونی بیشترین سهم از ثروت تولید شده در اقتصاد آمریکا به جیب عده بسیار کمی می‌رود. لایحه مالیاتی دولت آمریکا با کاهش نرخ مالیات بر ثروتمندان‌، روند نابرابری را در نیم قرن اخیر افزایش داده است.

سرمایه‌داری در آمریکا به نفع صاحبان سرمایه و به ضرر عموم مردم

حمایت از سرمایه‌داری در آمریکا به قدری افزایش یافته که همه چیز از جمله تغییرات آب و هوایی تا عدالت نژادی و سهم اصلی از اقتصاد را تحت تاثیر قرار داده است. سرمایه‌داری بیش‌ترین بهره را به صاحبان سرمایه می‌رساند و کمترین بهره را کارمندان می‌برند.

لذا باید حداقل حقوق ملی تا ۱۵ دلار در ساعت افزایش یابد تا کارگران نیز از ارزش افزوده‌ای که در اقتصاد ایجاد می‌کنند سهم عادلانه‌تری ببرند. از طرف دیگر می‌توان این کار را با تغییر در نظام مالیاتی و ایجاد یک کد مالیاتی منصفانه و مترقی انجام داد.

سرمایه‌گذاری منابع مالیات بر ثروتمندان در زیرساخت‌ها

قانون مالیاتی باید به گونه‌ای باشد که ثروتمندان کشور را وادار کند تا در ایجاد زیرساخت‌ها، انرژی پاک، حمل و نقل عمومی، آموزش، بازیابی اجتماعی- اقتصادی زندانیان و پشتیبانی از مسکن ارزان قیمت سرمایه‌گذاری کنند.

جالب توجه است که برخی از ثروتمندان آمریکایی در همایشی در ماه نوامبر با مشاهده نابرابری ایجاد شده در جامعه آمریکا خواهان افزایش مالیات بر ثروتمندان شده‌اند.

تقاضای برخی ثروتمندان برای افزایش نرخ مالیات خود

این ثروتمندان اعلام کرده‌اند ما در سطح صفر نابرابری قرن بیست و یکم قرار داریم؛ بنابراین باید بقیه ثروتمندان را به چالش بکشیم تا برای یک کد مالیاتی منصفانه تر مبارزه کنند.

ما به روبرت ریچ، گابریل زوكمان و امانوئل سائز، سه دانشگاه كالیفرنیا و اقتصاددانان بركلی می پیوندیم كه تحقیقات آنها شیوه نگاه ما به مالیات و نابرابری را تغییر داده است.

ثروتمندان باید هزینه بازگشت رونق اقتصادی را بدهند

با بحث در مورد چگونگی رسیدگی به نابرابری، می توان آینده ای بهتر برای آمریکا فراهم کرد. می‌توان در مورد اعداد، نرخ ها و برنامه‌ها بحث کرد اما کلیت موضوع که اخذ مالیات بیشتر از ثروتمندان است، قابل تردید نیست. باید کسانی که بیشترین سهم از ثروت ملی را به دست می آورند، بیشترین هزینه را برای برای بازآفرینی اقتصاد آمریکا بپردازند.

منبع: گاردین plink.ir/2HI7A

انتهای پیام/ دولت و حاکمیت



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.