۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۴۱۸۹ ۱۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۱ دسته: دیگر رسانه‌ها
۰

وزرای نیرو و انرژی ایران و تاجیکستان در حاشیه مراسم افتتاح سیزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور، بر گسترش ارائه خدمات فنی-مهندسی شرکت‌های ایرانی در تاجیکستان تاکید کردند. در این راستا وزیر آب و انرژی تاجیکستان با اشاره به اینکه شرکت‌های ایرانی پروژه‌های متعددی از جمله نیروگاه برق‌آبی سنگ‌توده ۲ را در این کشور انجام داده‌اند، عنوان کرد: از فعالیت این شرکت‌ها در تاجیکستان بسیار خرسند و راضی هستیم.

به گزارش مسیر اقتصاد به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو، وزیر نیرو در حاشیه مراسم افتتاح سیزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی و تجاری ایران و تاجیکستان، با تاکید بر اینکه در تلاش برای گشایش پرونده‌های جدید همکاری‌‌های اقتصادی به ویژه در بحث خدمات فنی و مهندسی هستیم، عنوان کرد: بخش خصوصی و شرکت‌های ایرانی هم در بخش انرژی و هم در بخش آب حضور فعالی در کشور تاجیکستان دارد و پنج کمیته طی امروز و فردا در حاشیه برگزاری کمیسیون مشترک به بررسی پروژه‌های میان دو کشور خواهند پرداخت.

اردکانیان با اشاره به اینکه تاجیکستان از بالاترین پتانسیل تولید انرژی برق‌آبی در دنیا برخوردار است، گفت: با اینکه این کشور دارای وسعت کوچکی است، حدود ۱۵ درصد ذخایر برق‌آبی دنیا در این کشور نهفته است. بدین منظور این مهم سرمایه‌گذاری بالایی را به لحاظ دانش فنی و حضور شرکت‌ها برای احداث پروژه‌های بزرگ می‌طلبد.

وی ادامه داد: در حال حاضر شرکت‌های ایرانی در پروژه‌های بزرگی از جمله سد و نیروگاه راغون حضور فعالی دارند که دولت تاجیکستان نیز رضایت بسیار بالایی از عملکرد شرکت‌های ایرانی در پروژه‌های این کشور داشته است.

وزیر نیرو تاکید کرد: حجم و سطح روابط موجود به هیچ وجه متناسب این ظرفیت‌ها و اراده سیاسی رهبران دو کشور نیست. بنابراین در کمیسیون مشترک و این اجلاس در تلاشیم تا بتوانیم زمینه‌های متنوع‌تری را برای همکاری‌های اقتصادی فراهم کنیم.

از فعالیت شرکت‌های ایرانی در تاجیکستان راضی هستیم

عثمان‌علی عثمان‌زاده  وزیر آب و انرژی تاجیکستان نیز در حاشیه این مراسم، عنوان کرد: یکی از پروژه‌های بسیار موفقی که در چند سال اخیر توسط شرکت‌های ایرانی در تاجیکستان به نتیجه رسیده مربوط به نیروگاه برق‌آبی سنگ توده ۲ است که با ظرفیت ۲۲۰ مگاوات در حال بهره‌برداری است و در فصل زمستان این نیروگاه نقش موثری در تامین برق مورد نیاز مردم تاجیکستان دارد.

وزیر آب و انرژی تاجیکستان افزود: در این پروژه برخی مسائل مالی و خرید برق از طرف شرکت تاجیکی مورد بحث است که ظرف امروز و فردا مسائل مرتبط با این مسئله در کمیسیون مشترک مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

وی با تاکید بر اینکه شرکت‌های ایرانی پروژه‌های متعددی را در تاجیکستان انجام داده‌اند، عنوان کرد: در حال حاضر شرکت‌های فنی و مهندسی ایران در پروژه راغون به عنوان بزرگترین نیروگاه برق‌آبی تاجیکستان فعالیت دارند که از فعالیت این شرکت‌ها در تاجیکستان بسیار خرسند و راضی هستیم.

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.