۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۴۱۵۵ ۱۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۰ دسته: تولید
۰

قادرزاده دکترای اقتصاد و استاد دانشگاه کردستان عنوان کرد: با هدایت نقدینگی بانک‌ها به سمت تولید، علاوه بر ارتقای بنیه تولیدی کشور، زمینه برای حمایت از فرصت‌های شغلی به نحوی شایسته و مطلوب فراهم می‌شود.

به گزارش رحیمی خبرنگار استان کردستان مسیر اقتصاد با هدایت نقدینگی بانک‌ها به سمت تولید، علاوه بر ارتقای بنیه تولیدی کشور، زمینه برای رشد فرصت های شغلی به نحوی شایسته و مطلوب فراهم خواهد شد. آنچنان که اظهار نظر برخی مسئولان نشان می‌دهد میزان نقدینگی کشور نزدیک به ۲ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود. با وجود این، ظهور و بروز کمبود نقدینگی در بسیاری از واحدهای تولیدی موید این واقعیت تلخ است که متاسفانه، نقدینگی موجود در کشور، به نحو شایسته و مطلوبی به سمت تولید هدایت نشده است.

پایند نبودن بانک‌ها در تامین سرمایه تولید امنیت سرمایه گذاری را برهم می‌زند

حامد قادرزاده دکترای اقتصاد و عضو هیئت علمی دانشگاه کردستان در گفتگو با مسیر اقتصاد عنوان کرد: میزان سرمایه گذاری در هر کشور تابع مجموعه ای از متغیرها است که امنیت سرمایه گذاری در زمره بهترین آنها است. مجموعه از مسائل و مشکلات پیش روی سرمایه گذاران موجب شده امنیت سرمایه گذاری به خطر بیافند و کمتر کسی رغبت به سرمایه گذاری جدید داشته باشد.

وی افزود: بیشتر سرمایه هایی که باید به کمک تولید ملی و استانی بیاید در خرید ملک، ساختمان سازی، خرید طلا و ارز و واریز به بانک ها در قالب سپرده های بانکی، صرف می شود. پایند نبودن بانک ها و موسسه های اعتباری در تامین به موقع سرمایه مورد نیاز واحدهای تولیدی و بنگاه های اقتصادی امنیت سرمایه‌گذاری را بر هم زده و ممنوع الخروج کردن مدیران واحدهای تولیدی دغدغه دیگر این حوزه است.

هدایت نقدینگی به سمت تولید بسترساز حمایت از فرصت‌های شغلی

این کارشناس اقتصادی عنوان کرد: با هدایت نقدینگی به سمت تولید، علاوه بر ارتقای بنیه تولیدی کشور، زمینه برای رشد فرصت های شغلی به نحوی شایسته و مطلوب فراهم خواهد شد. دولت باید سود سپرده‌های بانکی را کاهش دهد تا برای تولید کننده، سرمایه گذاری در بازار سرمایه و تولید از جذابیت افزون تری برخوردار شود و به نوعی فعالیت در این عرصه ، مقرون به صرفه تر از سپرده گذاری سرمایه در بانک برآورد شود.

وی ادامه داد: باید موانع پیش روی حُصول این امر برداشته شود و نقدینگی به سمت ایجاد ارزش افزوده در بخش تولید هدایت شود نه اینکه به سمت بانک ها سوق پیدا کند و بدون تلاش و زحمت چندانی، به جامعه باز گردد که به تبع این روال و رویه، نتیجه ای جز افزایش نقدینگی در کشور در پِی نخواهد داشت.

قادرزاده در پایان افزود: رشد منفی اقتصاد باعث شده میزان پس‌انداز که نهایتا دست‌مایه اصلی سرمایه‌گذاری در نظام اقتصادی است به شدت آسیب ببیند. رشد بی‌رویه موسسات مالی و بانکی و نوعی تبانی در نظام بانکی برای تحقق اهداف سهامداران مشکل را برای تحقق برنامه‌های خروج از رکود و حرکت به سمت رونق اقتصادی بیشتر با مشکل مواجه کرده است.

انتهای پیام/ تولید و اشتغال



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.