۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۴۱۳۵ ۱۱ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۰ دسته: انرژی
۰

یک کارشناس حوزه نفت و انرژی در گفتگو با رادیو اقتصاد، ضمن اشاره به لزوم ادغام و اصلاح مدیریت حوزه پالایش و پتروشیمی در کنار ساخت مجتمع‌های پتروپالایشگاهی گفت: صنعت پتروپالایش کشور به خصوصی سازی واقعی از طریق مشارکت دادن مردم نیاز دارد. در عین حال حجم بالای در نظرگرفته‌شده در پیش‌نویس آیین‌نامه به عنوان آورده اولیه بخش خصوصی، فراتر از توان بخش خصوصی است و لازم است که دولت با کمک خود مسیر ورود صاحبان سرمایه به این صنعت را هموار کند.

به گزارش مسیر اقتصاد سیدحسن محفوظی، کارشناس حوزه نفت و انرژی در برنامه رهیافت رادیو اقتصاد با موضوع بررسی آیین‌نامه اجرایی «قانون حمایت از توسعه صنایع پایین‌دستی نفت خام و میعانات گازی با استفاده از سرمایه گذاری مردمی» گفت: احداث پتروپالایشگاه و ادغام و اصلاح مدیریت صنایع پالایش و پتروشیمی در سراسر دنیا به خصوص کشورهای حاشیه خلیج فارس بسیار مشهود است.

لزوم اصلاح مدیریت صنایع پالایش و پتروشیمی درکنار ساخت پتروپالایشگاه

وی اظهارداشت: متاسفانه از سال‌ها پیش مدیریت بخش پالایش و پتروشیمی کشور از یکدیگر جدا شده است و این ادغامی که قرار بود باعث تکمیل زنجیره ارزش نفت و گاز شود به نوعی از هم جدا افتاده است. این جدا افتادگی در سال‌های اخیر خود را بیشتر نشان داده به طوری که محصولات مازاد تولید پتروشیمی در کشور وجود دارد که واحدها مجبورند مواد مزبور را بصورت خام صادر کنند. از طرفی یک سری مجتمع های پتروشیمی دیگری در کشور فعال هستند که مواد مورد نیاز خود را به عنوان خوراک باید وارد کنند.

محفوظی بیان داشت: ارزش صادرات مواد پتروشیمی با اینکه از لحاظ حجمی بیشتر از میزان واردات است اما میزان هزینه مصرف‌شده برای واردات بیشتر است. در همین راستا بسیاری از کارشناسان به این نکته اشاره دارند که باید ادغامی بین صنعت پالایش و پتروشیمی چه در ساخت تجهیزات و تاسیسات سخت افزاری و چه در بخش مدیریت و نرم افزاری موضوع در کشور صورت گیرد.

حجم بالای آورده اولیه مانع ورود بخش خصوصی واقعی به صنایع پالایش و پتروشیمی

وی در ادامه ضمن اشاره به پیش نویس آئین نامه اجرایی قانون حمایت از توسعه صنابع پائین دستی نفت خام و میعانات گازی با استفاده از سرمایه‌گذاری مردمی گفت: این پیش نویس در سایت دفتر هیئت دولت منتشر شده که جای بس تقدیر و تشکر دارد.

این کارشناس حوزه نفت و انرژی افزود: یک سری دست اندازی‌ها در این پیش‌نویس مشاهده می‌شود که جهت هموارسازی مسیر برای سرمایه‌گذاری باید موارد و مسائل مزبور برطرف شود. برای مثال ماده ۲۱ این پیش نویس می گوید: «شرکت مجری طرح باید حداقل ۳۰ درصد از منابع لازم برای اجرای طرح را از طریق منابع خود تامین کند.»

محفوظی تصریح کرد: تامین ۳۰ درصد منابع شاید فراتر از توان بخش خصوصی واقعی و حتی به اصطلاح بخش های خصولتی در کشور باشد از این رو ضرورت دارد دولت با تغییر یا اصلاح ماده مدنظر زمینه را مهیاتر کند تا بخش خصوصی واقعی وارد این صحنه شود و با ورود بخش خصوصی، صنعت پتروپالایش کشور به معنای واقعی رشد و توسعه یابد.

وی در ادامه مصاحبه گفت: جهت گیری امروز کشورهای پیشرفته دنیا به سمت ساخت واحدهای پترو پالایشی معطوف شده که از اهمیت ویژه ای برخوردار است. ساخت واحدهای پتروپالایشی افزون بر دور زدن تحریم‌‎های نفتی باعث ایجاد ارزش افزوده، اشتغال و در عین حال راهکار اساسی برای جلوگیری از خام فروشی است. ضرورت توسعه صنایع پتروپالایشی در داخل با توجه به فضای تحریمی بیش از گذشته در کشور احساس می شود.

بررسی آیین‌نامه اجرایی در کمیسیون تخصصی کمیته اقتصاد دولت 

«هوشنگ فلاحتیان» معاون برنامه ریزی وزارت نفت نیز در برنامه امشب رهیافت گفت: قرار بود آئین نامه اجرایی قانون حمایت از توسعه صنابع پائین دستی نفت خام و میعانات گازی با استفاده از سرمایه گذاری مردمی در مدت دو ماه تقدیم دولت شود با کوششی که وزارت نفت با همکاری تمامی تشکل‌های ذیربط انجام داد این آئین نامه قبل از موعد مقرر تقدیم دولت شد.

وی افزود: تاکنون دو جلسه برای بررسی مفاد این آئین نامه در کمیسیون تخصصی کمیته اقتصاد دولت برگزارشده و نشست بعدی یکشنبه ۱۰ آذرماه  برگزار می‌شود.

گام‌های نهایی تصویب آیین‌نامه اجرایی پتروپالایشگاه‌ها

معاون برنامه ریزی وزارت نفت اظهارامیدواری کرد که بتوان این هفته بررسی آئین نامه را در کمیسیون تخصصی به اتمام رساند و آئین نامه را برای طرح در کمیسیون اصلی اقتصاد دولت فرستاد تا از این طرق جهت تصویب به هیئت وزیران ارسال شود.

وی گفت: کلیات قانون مزبور بدین ترتیب که سرمایه گذارانی که مایل هستند در عرصه احداث پالایشگاه ها و پتروپالایشگاه ها فعال شوند می توانند در چهارچوب مفاد قانونی که به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده به این عرصه ورود پیدا کنند.

فلاحتیان افزود: چهارچوب ورود سرمایه گذاران نیز به عرصه مزبور بدین ترتیب که سرمایه گذاران می توانند با آورده شخصی خود و منابعی از بازار سرمایه از طریق انتشار اوراق و دیگر روش های تامین مالی داخلی و خارجی مبادرت به احداث واحدهای پالایشگاهی و پتروپالایشگاهی کنند.

وی اظهارداشت: وزارت نفت پس از خاتمه احداث مجتمع های پالایشگاهی و پتروپالایشگاهی بر اساس قانون موظف است خوراکی که مورد مصرف این مجتمع های پالایشگاهی قرار می گیرد وجهی از آنان دریافت نکند تا بتوانند بدون اینکه پولی در مراحل اولیه بابت خوراک مصرفی پرداخت کنند از محل فروش محصولات تولیدی خود نسبت به بازپرداخت منابع مورد تامین از بازار سرمایه مبادرت ورزند.

معاون برنامه ریزی وزارت نفت گفت: روح قانون در قالب تنفس خوراک مطرح شده وزارت نفت هم ملزم به اینکه از محل سهم صندوق توسعه ملی نسبت به تامین خوراک این پالایشگاه ها و پتروپالایشگاه ها اقدام کند.

افزایش درآمد ارزی کشور با احداث پتروپالایشگاه‌ها

وی افزود: اینکه گفته می شود چهارچوب احداث پتروپالایشگاه ها با استفاده از سرمایه گذاری مردمی برای سرمایه گذاران مشخص نیست به هیچ وجه صحت ندارد. فلاحتیان اظهار امیدواری کرد این آئین نامه تا پایان آذرماه سال جاری در هیئت دولت به تصویب برسد.

وی ادامه داد: سرمایه گذاران با تصویب آئین نامه مزبور می توانند در فراخوان‌هایی که وزارت نفت اعلام می‌کند، به صورت عادلانه شرکت کنند.

معاون برنامه ریزی وزیر نفت درباره تاثیر ساخت پتروپالایشگاه در اقتصاد ایران به رادیو اقتصاد یادآورشد: هدف از توسعه واحدهای پتروپالایشی اینکه بتوان نفت خام را در داخل به انواع فرآورده‌ها و محصولات پتروشیمی تبدیل کرد که به طور طبیعی ارزش افزوده قابل توجهی داشته و درآمد بیشتری نسبت به فروش نفت خام نصیب کشور خواهد شد بنابراین از نظر بحث منابع درآمدی نیز برای کشور خیلی می تواند موثر ثمر واقع شود.

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.