۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۴۰۲۶ ۰۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۰ دسته: مالیات کارشناس: علی ملک زاده
۰

تحقیقات نشان می‌دهد یک مشکل اساسی در نظام مالیاتی فنلاند مربوط به پایین بودن نرخ مالیات بر عایدی سرمایه نسبت به سایر نرخ‌های مالیاتی است. لذا نظام مالیاتی این کشور با دریافت مالیات کمتر از عایدی سرمایه، ثروتمندان را صرفا به جمع آوری سرمایه ترغیب می‌کند و آن‌ها تمایلی برای سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های مولد ندارند. از طرف دیگر یک کارگروه مالیاتی در وزارت امور مالی نیز دلیل اصلی کاهش سرمایه‌گذاری در فنلاند را همین موضوع اعلام کرده است.

به گزارش مسیر اقتصاد کشور فنلاند شاهد رشد ابرثروتمندانی است که درآمد بسیاری از طریق عواید سرمایه‌ای کسب می کنند. در این کشور این نوع درآمدها به دلیل اینکه عایدی سرمایه محسوب می شوند با نرخ بسیار کمتری نسبت به سایر مالیات ها مشمول پرداخت مالیات می‌شوند و نظام مالیاتی این کشور رفتار متفاوتی با این گونه درآمدها نسبت به سایر درآمدها دارد.

پایین بودن نرخ CGT یک مشکل اساسی در نظام مالیاتی فنلاند

بر اساس تحقیقی که بر روی ۵۰۰۰ فرد فوق العاده ثروتمند فنلاند انجام شده، نحوه جمع آوری و کسب درآمد این افراد شناسایی شده است. طبق تحقیق این افراد روش های گوناگونی برای کسب درآمد دارند اما مهم ترین روش آن ها کسب درآمد از طریق عواید سرمایه ای بوده است.

تومالا[۱] استاد مالیات فنلاند و تیم تحقیقاتی وی سیاست‌های مالیاتی فنلاند را از دهه ۱۹۹۰ تجزیه و تحلیل کرده‌اند. آنها طی این تحقیقات به این نتیجه رسیده‌اند که یک مشکل اساسی در نظام مالیاتی فنلاند مربوط به پایین بودن نرخ مالیات بر عایدی سرمایه نسبت به سایر نرخ‌های مالیاتی است.

نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که افراد می‌توانند سایر منابع درآمدی خود را به عواید سرمایه‌ای تبدیل کنند و از این طریق بار مالیاتی درآمدهای خود را به این بخش منتقل کرده و مالیات کمتری بپردازند.

این مسئله باعث شده است که مردم به طور فزاینده‌ای به سود سهام و درآمد حاصل از سرمایه روی آورند. آنها منابع درآمدی خود اعم از حقوق و دستمزد را به شرکت‌هایی می ‌سپارند که اکثر سود پرداختی آن‌ها مشمول هیچ گونه مالیاتی نمی‌شود. یکی از عمده‌ترین دلایل این مسئله لغو مالیات بر ثروت در ۱۰ سال گذشته در فنلاند است.

نظام مالیاتی ناکارآمد عامل تحمیل بار مالیاتی بر اقشار متوسط و ضعیف

گروه تحقیقاتی تومالا دریافت که هرچه سهم درآمد حاصل از عایدی سرمایه از کل درآمد ثروتمندان بیشتر باشد، آنها مالیات کمتری پرداخت می کنند. مطالعات نشان داده اند که در بلندمدت، متوسط بار مالیاتی که یک درصد ثروتمندترین افراد در فنلاند  متحمل می شوند به طور قابل توجهی پایین تر از ده درصد افراد با درآمد بیشتر جامعه بوده است.

از طرف دیگر ، متوسط نرخ مالیات در فنلاند از سال ۲۰۱۱ رو به افزایش بوده و اکنون در حدود ۳۵ درصد است. عمده افزایش نرخ ها مربوط به مالیات بر درآمد بوده است که عموما این مالیات توسط افراد با درآمد متوسط پرداخت  می شود.

توومالا ، جمع بندی کرد: «نظام مالیاتی فنلاند از آنجا که بار مالیاتی جامعه را تا حد زیادی متوجه درآمد افراد می‌کند، غیرمعمول است.» وی اظهار داشت: نگران این واقعیت است که نظام مالیاتی فعلی ثروتمندان را صرفا به جمع آوری سرمایه ترغیب می کند و آن ها تمایلی برای سرمایه گذاری در فعالیت‌های مولد، تجهیزات یا محصولات جدید نداشته باشند.

کاهش سرمایه‌گذاری مولد و افزایش سوداگری در املاک، ثمره نرخ پایین CGT

از دیدگاه تجارت، پایین بودن نرخ مالیات بر عایدی سرمایه، سرمایه گذاری و سوداگری را در موارد غیرمولد و غیر ضروری نظیر املاک و اوراق بهادار تشویق می کند. شایان ذکر است با توجه به اینکه نرخ سرمایه گذاری در فنلاند در سالهای اخیر رو به کاهش بوده است، یک کارگروه مالیاتی در وزارت امور مالی نیز با تحقیق بر روی این مسئله به همین نتیجه رسیده است.

سیاست اخیر مالیاتی کشور فنلاند به گونه ای بوده است که ثروتمندان نفع بیشتری از آن می برند. بنابراین مالیات بر درآمد در فنلاند باید به مدلی پیشرفته تغییر کند. به این صورت که مالیات باید کل درآمد از جمله دستمزد و درآمد سرمایه را لحاظ کند و با نرخ یکسان با آن برخورد کند. کمترین کار در این مسیر افزایش نرخ مالیات بر عایدی سرمایه است.

ثروتمندان بیشتر از افراد دیگر فرار مالیاتی دارند

بر اساس تحقیقی که در یک ژورنال تأثیرگذار اقتصادی منتشر شده، ثروتمندان بیشتر از سایرین از پرداخت مالیات خودداری می‌کنند. بر این اساس محققان به این نتیجه رسیده‌اند که ۱۰۰۰ ثروتمند برتر، چندین برابر بیشتر از سایرین از پرداخت مالیات فرار می کنند.

فرار مالیاتی یکی از نمونه هایی است که نشان می دهد با توجه به داده های ناکافی ، روند برابری درآمد در فنلاند دست کم گرفته می شود. زیرا که کشف ثروت و مقایسه آن با درآمد دشوارتر از تحلیل درآمد است.

پینوشت:

[۱] Tuomala

منبع: پایگاه خبری YLE فندلاند  plink.ir/ZxClG

انتهای پیام/دولت و حاکمیت



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.