۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۳۸۶۶ ۰۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۰ دسته: انرژی
۱

همت قلیزاده کارشناس اقتصاد با تأکید بر اینکه در مقطع فعلی انتظار می‌رفت دولت با رفع نقایص سال ۸۶، اقدام به سهمیه‌بندی بنزین نماید گفت: تنها راه مدیریت مصرف افزایش قیمت نیست و باید در این زمینه کیفیت تولید خودروها نیز ارتقاء یابد.

به گزارش عادله جوادزاده خبرنگار استان اردبیل مسیر اقتصاد طرح سهمیه‌بندی بنزین به منظور تحقق اهدافی همچون مدیریت مصرف داخلی و جلوگیری از روند فعلی قاچاق سوخت در سال ۱۳۸۶ اجرایی شده بود. از این رو انتظار می‌رفت دولت در مقطع فعلی نیز دست کم پس از مطالعه عواقب طرح قبلی و با رفع مشکلات آن اقدام به اجرای سهمیه‌بندی بنزین نماید.

طرح سهمیه‌بندی بنزین بدون رفع مشکلات سال ۸۶ اجرا شد

همت قلیزاده کارشناس ارشد برنامه و بودجه در گفتگو با مسیر اقتصاد اظهار کرد: در بحث بنزین ما با نظریه دو گروه اقتصاددان روبرو هستیم که گروهی به افزایش قیمت بنزین تا سطوح جهانی معتقد هستند و دسته دیگری اغلب در مورد تبعات افزایش قیمت بنزین هشدار می‌دهند. اما در این خصوص ما با یک تجربه در موضوع هدفمندی یارانه‌ها و طرح سهمیه‌بندی بنزین روبرو هستیم که باید در طرح فعلی از تجارب آن استفاده میشد.

وی با اشاره به اینکه مصرف بنزین در ایران در مقایسه با بسیاری از کشورهای جهان بالا نیست، گفت: قاچاق بنزین در کشورمان چشمگیر نیست و کمتر از یک درصد این محموله سوختی در سال قاچاق می‌شود که این رقم نیز پائین‌تر از میانگین جهانی است. نه تنها اتلاف انرژی و اسراف در ایران رخ نمی‌دهد بلکه ۹۰ درصد مواد سوختی کشور گازوئیل، نفت گازسوز و … است و ۱۰ درصد کل انرژی ایران را بنزین تشکیل می‌دهد.

بهبود شرایط تولید خودرو راهکار کاهش مصرف سوخت

قلیزاده با بیان اینکه دولت در افزایش قیمت بنزین وعده‌های خود را عملی نکرد و یارانه اختصاص یافته در این زمینه نیز کارساز نیست، افزود: اصلاح قیمت‌ها در حوزه سوخت قدرت خرید مردم را در تامین مایحتاج‌ آنها پائین آورد‌ه و در این شرایط تاثیر این افزایش قیمت روی کالاها و خدمات محسوس‌تر خواهد بود.

وی افزود: علاوه بر این افزایش قیمت بنزین به کاهش مصرف سوخت منجر نمی‌شود و تنها با ارتقای کیفی تولید خودرو است که می‌توانیم به روند کاهش مصرف بنزین امیدوار باشیم.

این کارشناس اقتصادی در پایان ضرورت تولید سوخت استاندارد را یادآور شد و گفت: در سال‌های اخیر، آمار تلفات جاده‌های ایران در هر سال حدود ۱۷ هزار کشته است که از آمار کشته‌های ما در جنگ تحمیلی نیز بیشتر است. در این شرایط ما راهی جز ارتقای تولید خودرو و کیفیت بنزین داخلی نداریم که در این زمینه باید پیشگام باشیم.

انتهای پیام/ نفت و انرژی

  1. با سلام و احترام و تشکر بابت انتشار مصاحبه

    در سطر آخر در خصوص تعداد تلفات جاده ای واحد رقم هزار درست می باشد که میلیون ثبت شده است، یعنی سالانه ۱۷ هزار نفر تلفات جاده ای داریم
    مراتب برای استحضار و صدور دستور اصلاح تقدیم شد.

    با تجدید احترام
    قلی زاده

    ۰۱


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.