۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۳۶۹۶ ۲۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۰ دسته: دولت و حکمرانی
۰

علوی نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: در حال حاضر پروژه‌های عمرانی استان کردستان به ۱۱۰ هزار میلیارد تومان منابع مالی نیاز دارد و به دلیل محدودیت‌های بودجه‌ای دولت، بدون مشارکت بخش خصوصی امکان تکمیل آن‌ها فراهم نیست.

به گزارش رحیمی خبرنگار استان کردستان مسیر اقتصاد حجم بالای پروژه‌های عمرانی در کشور و محدودیت‌های بودجه‌ای دولت، موجب تأخیر در تکمیل این طرح‌های زیرساختی شده و هزینه‌های اقتصادی و اجتماعی متعددی را پدیده آورده است. از این رو ضروری است از ظرفیت سرمایه‌های مردمی و نقدینگی موجود در کشور برای تکمیل این پروژه‌ها استفاده شود؛ اقدامی که یکی از مهمترین اصلاحات ساختاری در بودجه کشور محسوب می‌شود و در کشورهای مختلف جهان پیاده سازی شده‌است.

پروژه‌های عمرانی کردستان به ۱۱۰ هزار میلیارد تومان منابع نیاز دارد

سید احسن علوی رئیس مجمع نمایندگان کردستان در گفتگو با مسیر اقتصاد عنوان کرد: در حال حاضر برای پروژه های عمرانی استان کردستان ۱۱۰ هزار میلیارد تومان تاخیر پروژه وجود دارد چرا که این استان از محرومیت و عقب ماندگی تاریخی و مزمن رنج می برد. اما در دو سال اخیر بودجه پروژه‌های عمرانی بیشتر از ۳۵ درصد تخصیص نیافته است. به همین دلیل اگر قول‌هایی به مردم داده شده و هیچ اتفاقی صورت نگرفته، به‌دلیل کمبود تخصیص اعتبار بوده است. اما پازل توسعه و اقدامات انجام شده در استان کردستان تقریباً عملکرد رضایت‌بخشی دارد.

علوی با بیان اینکه اگر دولت نتواند در حوزه جذب سرمایه گذار به خوبی عمل کند، سرمایه از کشور خارج خواهد شد، تصریح کرد: بخش خصوصی به دنبال محلی برای سرمایه گذاری می گردد، که بیشترین منافع را از حضور در آن پیدا کند. در پازل توسعه کشور اعتبارات باید برای استان‌هایی گذاشته شود که بیشترین کمک را به توازن منطقه‌ای می‌کنند.

موانع توسعه اقتصادی در استان کردستان

علوی وجود تعارض منافع را مهم‌ترین دلیل مانع مسیر توسعه در کردستان دانست و عنوان کرد: تا زمانی که تعارض منافع در استان وجود دارد کردستان هیچ‌وقت روی ریل توسعه قرار نمی‌گیرد. موضوع توسعه در کردستان و عدم توسعه‌یافتگی آن با وجود همه امکانات و ظرفیت‌ها، در حقیقت یک موضوع گنگ و به معمایی پیچیده تبدیل شده است. در پازل توسعه در کشور اعتبارات باید برای استان‌هایی گذاشته شود که بیشترین کمک را به توازن منطقه‌ای می‌کنند.

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: اگر قرار است در تخصیص اعتبارات به همان رویه معمول عمل شود، قطعا استان کردستان همانگونه که از ریل توسعه عقب مانده، وضعیتی بهتر از این پیدا نمی‌کند. تا کنون ۶۰ درصد پروژه کریدور شمال به جنوب انجام شده است و اکثر نقاط کشور از آن بهره مند شده اند؛ اما متاسفانه به دلیل تکمیل نشدن این پروژه در کردستان آمار تصادفات در این مسیر بسیار بالا است. نظام برنامه ریزی در کشور به صورت متمرکز انجام می شود که امیدواریم در این بخش اختیاراتی به استانداران داده شود چرا که این امر موجب رقابت و تمایل بیشتر بین استان ها می شود.

انتهای پیام/ راه و ساختمان



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.