۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۳۴۹۶ ۲۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۰ دسته: جمعیت، دولت و حکمرانی کارشناس: محمد مهدی تاجیک
۰

براساس تعرفه یارانه جدید خانوار که علاوه بر یارانه موجود به آن‌ها پرداخت خواهد شد، حداکثر ۵ نفر از هر خانواده مشمول یارانه می‌شوند. این درحالیست که در سیاست‌های جمعیتی ابلاغی رهبر انقلاب، صراحتا بر حمایت از تسهيل و ترويج تشكيل خانواده و افزايش فرزند تاکید شده ‌است. به علاوه، با توجه به اهمیت مساله جمعیت و فرزندآوری، کشورهای مختلف جهان سیاست‌های تشویقی متنوعی را برای حمایت از خانواده های پرجمعیت وضع نموده‌اند.

به گزارش مسیر اقتصاد همزمان با اعلام اصلاح قیمت و سهمیه‌بندی بنزین از سوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، رئیس سازمان برنامه و بودجه از پرداخت کمک معیشتی (یارانه) به مردم خبر داد.

محمدباقر نوبخت با بیان این که جامعه هدف بیش از ۱۸ میلیون خانوار (بیش از ۶۰ میلیون نفر) را تشکیل می‌دهد، گفت: در همین راستا، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی موظف شد همه منابع حاصل از این برنامه را در یک حساب مشخص که به همین عنوان نزد خزانه افتتاح خواهد شد، واریز کند.

یارانه جدید خانوار برای حمایت از خانواده‌ها تا سقف ۵ نفر

نوبخت ادامه داد: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز موظف شد با ضوابطی که دارد، فهرستی از این ۱۸ میلیون خانوار یا ۶۰ میلیون نفر مورد نظر را آماده کند. سازمان برنامه و بودجه نیز موظف شد همه مبالغی که به حساب واریز می‌شود بین این خانوار‌ها که از یک نفر تا پنج نفر هستند به صورت ماهانه در قالب مبالغی بین ۵۵ تا ۲۰۵ هزار تومان پرداخت کند.

بر این اساس، حداکثر تا ۵ نفر از هر خانواده مشمول یارانه جدید خانوار می‌شوند. یارانه جدید خانوار ۱ نفره، ۵۵ هزار تومان؛ خانوار ۲ نفره، ۱۰۳ هزار تومان؛ خانوار ۳ نفره، ۱۳۸ هزار تومان؛ خانوار ۴ نفره، ۱۷۲ هزار تومان و خانوار ۵ نفره، ۲۰۵ هزار تومان خواهد بود که به یارانه قبلی خانوارها افزوده خواهد شد.[۱]

تاکید بر افزایش فرزند در سیاست‌های کلی جمعیت

سیاست های کلی جمعیت در اردیبهشت سال ۱۳۹۳ توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد. بند دوم این سیاست ها که در ۱۴ بند و با هدف جبران كاهش نرخ رشد جمعيّت و نرخ باروری در سال‌هاي گذشته تدوین و ابلاغ گردید، به این شرح است:

«رفع موانع ازدواج، تسهيل و ترويج تشكيل خانواده و افزايش فرزند، کاهش سن ازدواج و حمايت از زوج‌های جوان و توانمندسازی آنان در تأمين هزينه‌های زندگی و تربيت نسل صالح و كارآمد.»[۲]

بر این اساس تسهيل و ترويج تشكيل خانواده و افزايش فرزند، جزئی اساسی از سیاست‌های جمعیتی محسوب می شود. با توجه به تلاش های انجام شده در چند دهه گذشته در راستای کنترل جمعیت و کاهش نرخ باروری و همچنین کاهش بعد خانوارها، هم اکنون اقداماتی همه جانبه نیاز است تا بتوان اثر اقدامات ضدجمعیتی گذشته را تا حدودی خنثی نمود.

یارانه جدید خانوار علیه خانواده‌های پرجمعیت

براساس نرخ های اعلام شده از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، هرچه خانواده ها کم جمعیت تر باشند، سرانه یارانه جدید خانوار برای هر نفر بیشتر خواهد شد. به علاوه، بیشینه مبلغ یارانه جدید خانوار به خانواده های ۵ نفره تعلق می گیرد که معادل ۲۰۵ هزار تومان است. به بیان ساده تر، فرزندان چهارم به بعد در هر خانواده، از این نوع یارانه بهره مند نخواهند شد.

در شرایطی که به تصریح کارشناسان داخلی و خارجی، افزایش جمعیت موجب رشد همه جانبه جوامع خصوصا رونق و رشد اقتصادی می شود و بر این اساس کشورهای متعدد در سراسر جهان، به روش های مختلفی از خانواده های پرجمعیت حمایت می نمایند، برخی مسئولین و دستگاه ها نه تنها عزمی در راستای اجرای سیاست‌های تشویقی افزایش جمعیت ندارند، بلکه همچنان بر اجرای سیاست های کنترل جمعیت به صورت مستقیم و غیرمستقیم پایبندند و یکی از نمود های آن چگونگی وضع یارانه جدید خانوار است.

حمایت کشورهای جهان از خانواده‌های پرجمعیت

چنان که اشاره شد، کشورهای مختلف خصوصا جوامع پیشرفته سیاست های متعددی را برای حمایت از خانواده های پرجمعیت اجرا می نمایند.

به عنوان نمونه در این کشورها، بیشترین نرخ مالیات از افرادی اخذ می‌شود که به تنهایی زندگی می‌کنند و تاکنون تشکیل خانواده نداده‌اند. در مقابل برای فردی که تنها حقوق بگیر یک خانواده با جمعیت بالا است نرخ مالیات بر درآمد به مراتب کمتر است.

در کشورهای بلژیک، آلمان، فرانسه، اسپانیا، یونان، ژاپن، آمریکا، کانادا، بریتانیا، استرالیا و سوئیس مالیات بر درآمد متناسب با تعداد اعضای خانواده تعیین می شود و هرچه تعداد اعضای خانواده بیشتر باشد، مالیات بر درآمد کمتری از آن ها اخذ خواهدشد.

به عنوان مثال در کشور بلژیک که یکی از بیشترین نرخ‌های مالیاتی دنیا را دارد، مالیات مستقیم که بر درآمد افراد اعمال می‌شود برای یک فرد شاغل مجرد، ۵۵.۳ درصد و برای خانواده‌ای که تنها یکی از افراد آن حقوق بگیر هستند و دو فرزند نیز دارند ۴۰.۴ درصد است. میزان مالیات بر درآمد در آمریکا نیز برای افراد طبقه‌های فوق به ترتیب ۳۱.۷ و ۲۱ درصد است.[۳]

دیگر سیاست های جمعیتی در کشورهای جهان به شرح زیر است:

  • بلاروس: ارائه خدمات رایگان مراقبت از کودکان به فرزندان زیر ۳ سال در خانواده های ۵ نفره یا بیشتر[۴]
  • استونی: حق اولاد به مبلغ ۱۹.۸ یورو برای اولین و دومین فرزند و ۷۶.۷۲ یورو برای فرزندان سوم و پس از آن؛ کمک های ویژه خانواده های دارای ۷ فرزند یا بیشتر به مبلغ ۱۶۸.۷۴ یورو[۵]
  • صربستان: مادران پس از تولد فرزند اول کمک هزینه ای به مبلغ ۸۴۵ یورو دریافت می‌کنند و در ادامه ۸۵ یورو در ماه به مدت دو سال برای فرزند دوم و ماهانه ۱۰۰ یورو به مدت ۱۰ سال برای فرزند سوم دریافت خواهند کرد. همچنین با تولد چهارمین فرزند ۱۸ هزار یورو برای بازه ۱۰ ساله توسط دولت به این افراد اعطا خواهد شد.[۶]
  • بلژیک: افزایش کمک هزینه ماهانه فرزندان متناسب با افزایش تعداد آن ها به طوری که برای فرزند اول، ۹۰ یورو، برای فرزند دوم، ۱۶۷ یورو و برای فرزند سوم به بعد هرکدام ۲۴۹ یورو به خانواده ها پرداخت می شود.[۷]
  • هلند: اولین کمک های مالی به خانواده ها در سال ۱۹۴۱ بنا نهاده شد و بر این اساس کمک هایی به خانواده های کارمند با بیش از ۲ فرزند اعطا شد.
  • فنلاند: کمک هزینه های کودک از سال ۱۹۴۹ بنا نهاده شده بود اما در ۱۹۶۲ این کمک ها افزایش یافته و به صورت تصاعدی از فرزند اول به بعد افزایش می یابد.[۸]
  • فرانسه: پرداخت کمک هزینه ای تا سقف ۱۰۶۴ پوند به زوج های دارای سه فرزند؛ افزایش مرخصی زایمان از ۲۰هفته برای فرزند اول به ۴۰ هفته برای فرزند سوم؛ تخفیف ۳۰ درصدی کرایه وسایل حمل و نقل عمومی برای خانواده های دارای سه فرزند و بیشتر[۹]
  • ترکیه: از سال ۲۰۱۵، دولت ترکیه در ازای اولین فرزند هر خانواده ۳۰۰ لیره، در ازای دومین فرزند ۴۰۰ لیره و برای سومین فرزند ۶۰۰ لیره پاداش می دهد؛ پس از پایان مرخصی زایمان، مادران تک فرزند دو ماه، دو فرزند، ۴ ماه و مادران دارای سه فرزند یا بیشتر، ۶ ماه حق دارند به صورت پاره وقت کار کنند و در تمام این مدت حقوق خود را به صورت کامل دریافت می نمایند.
  • مجارستان: پس از تولد دومین فرزند خانواده، دولت ۳۱۵۰ یورو به عنوان وام به خانواده ها خواهد داد، پس از تولد سومین فرزند نیز ۱۲۵۸۰ یورو و پس از آن به ازای هر فرزند ۳۱۵۰ یورو به خانواده اعطا خواهد شد؛ مادرانی که صاحب چهار فرزند یا بیشتر شوند، به صورت مادام العمر از پرداخت مالیات معاف خواهند شد؛ وام کم بهره ای به ارزش ۱۰میلیون فورینت (۳۱۵۰۰ یورو) به زنان زیر ۴۰ سال که برای اولین بار ازدواج می کنند اعطا می شود. به علاوه، با تولد دومین فرزند، یک سوم اقساط وام و با تولد سومین فرزند همه آن بخشیده خواهد شد. در واقع این وام برای مادران دارای سه فرزند یک وام بلاعوض محسوب می شود.

پینوشت:

[۱] باشگاه خبرنگاران جوان، کد خبر ۷۱۴۰۳۱۰

[۲] پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، plink.ir/A7hGA

[۳] مسیر اقتصاد، کد مطلب: ۹۸۶۹

[۴] مسیر اقتصاد، کد مطلب: ۹۶۰۷۴

[۵] مسیر اقتصاد، کد مطلب: ۹۵۵۵۱

[۶] مسیر اقتصاد، کد مطلب: ۹۴۱۰۹

[۷] مسیر اقتصاد، کد مطلب: ۹۴۷۴۷

[۸] مسیر اقتصاد، کد مطلب: ۹۳۷۴۳

[۹] مسیر اقتصاد، کد مطلب: ۹۳۳۱۱

انتهای پیام/ فرهنگ و گفتمان



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.