۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۳۴۸۳ ۲۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۰ دسته: انرژی، طرح های پتروشیمی کارشناس: سید حسن محفوظی
۱

پتروشیمی کیمیا در اندیمشک به عنوان یکی از طرح‌های پتروشیمی این شهر، در حالی در اسفندماه سال گذشته کلنگ‌زنی شد که ۱۲ سال پیش از این، طرح پلی اتیلن سبک اندیمشک کلنگ‌زنی شده بود و در این مدت تنها ۶ درصد پیشرفت فیزیکی داشت. یکی از دلایل اصلی توقف طرح پیشین پتروشیمی در اندیمشک، دوری از منابع تامین پایدار آب و مسائل محیط زیستی بوده است؛ همین موضوع سبب شده است طرح پتروشیمی کیمیا در اندیمشک نیز به سبب عدم اخذ مجوزهای سازمان محیط زیست، از دستور کار شورای برنامه‌ریزی استان خوزستان خارج شود.

مسیر اقتصاد/ در حال حاضر ۳ طرح پتروشیمی در اندیمشک تعریف شده است. پتروشیمی کیمیا اندیمشک به عنوان یکی از این ۳ طرح، در اسفندماه ۱۳۹۷ با حضور وزیر صمت کلنگ‌زنی شد. این پروژه از دی‌ماه سال گذشته آغاز به کار کرد؛ مدت زمان پیش‌بینی اتمام این پروژه ۴۸ ماه در نظر گرفته شد.

فاز ۱ این پتروشیمی در زمینی به مساحت ۴۰ هکتار و ظرفیت تولید سالانه ۲۰۰ هزار تن مونواتیلن گلیکول و ۲۵ هزار تن مخلوط اتیلن گلیکول در حال احداث است. به گفته فریدون حسنوند، نماینده مردم اندیمشک در مجلس شورای اسلامی میزان سرمایه‎‌گذاری برای این طرح ۵۰۰ میلیون دلار در نظر گرفته شده است.

میزان گاز مورد نیاز این مجتمع در زمان بهره‌برداری حدود ۵۵۰ هزار متر مکعب در روز برآورد شده است. همچنین مقدار آب مورد نیاز شرکت صنایع پتروشیمی کیمیا اندیمشک ۲۷۰ متر مکعب در ساعت معادل بیش از ۲.۳ میلیون مترمکعب در سال است که گفته شده است این میزان آب از منابع از منابع رودخانه کرخه تأمین خواهد شد.

عدم پیشرفت طرح برزمین‌مانده پتروشیمی اندیمشک

تعریف طرح پتروشیمی جدید در اندیمشک در حالی است که پیش از این و در سال ۱۳۸۴ طرح پتروشیمی پلی‌اتیلن سبک اندیمشک با توجه به افزایش ظرفیت خط لوله اتیلن غرب، کلنگ‌زنی شد. هر چند این پروژه به عنوان یک طرح ملی در مسیر خط لوله اتیلن غرب تعریف شده بود، اما وعده‌های شیرین اشتغال و شکوفایی اقتصاد منطقه حاصل از احداث این مجتمع، هیچگاه عملی نشد.

روند احداث پروژه پتروشیمی LDPE اندیمشک به طوری بود که با گذشت حدود ۱۲ سال از آغاز عملیات آن، پیشرفت فیزیکی آن از ۶ درصد فراتر نرفت. تعریف و مکان‌یابی نادرست پروژه، دوری از منابع پایدار تامین آب و دخالت مستقیم و غیرمستقیم مسئولان غیرکارشناس شهری و استانی، همگی باعث شده است که این پروژه پتروشیمی چیزی جز بیابانی فنس‌کشی شده نباشد.

بنابراین لازم است مسئولان و مدیران استانی به جای کلنگ‌زنی‌های بی‌حاصل گاه و بی‌گاه، ابتدا نسبت به عدم پیشرفت طرح‌های نیمه‌تمامی پاسخگو باشند که چرا طی سال‌ها جز خسارت و هدر دادن سرمایه‌های استانی عایدی ملموس دیگری نداشته‌اند.

توقف پتروشیمی کیمیا اندیمشک در مرحله اخذ مجوز محیط زیست

مهرماه سال جاری امید حاجتی رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان خوزستان، با اشاره به عدم صلاحیت اداره محیط زیست شهرستان اندیمشک در تایید پروژه پتروشیمی کیمیا عنوان کرد که این پروژه، قرار بود به منظور بررسی و تصویب در شورای برنامه‌ریزی استان طرح شود، اما در نهایت اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان اعلام کرد این پتروشیمی از استعلامات قانونی برای اجرا و شروع عملیات اجرایی برخوردار نیست. این موضوع سبب شد طرح پتروشیمی کیمیا از دستور کار شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان خوزستان خارج شود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد بر اساس ضوابط سازمان حفاظت محیط زیست کشور، پتروشیمی کیمیا جزو پروژه‌های بزرگ‌مقیاس محسوب می‌شود و در طبقه‌بندی ارزیابی مسائل مربوط به این سازمان، اختیار اظهارنظر در این زمینه به زیرمجموعه‌های در سطح استان داده نشده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان خوزستان ضمن تاکید بر لزوم استعلام مجوز از سازمان حفاظت محیط زیست کشور، به این نکته نیز اشاره کرد که حتی با وجود مجوز سازمان محیط زیست نیز ضروری است تا کارگروه‌های زیربنایی و نیز آمایش استان، بررسی‌های مربوط به احداث این پروژه را از نظر سند آمایش سرزمین انجام دهند.

مجوز احداث صنایع پتروشیمی به شرط قرار گرفتن در سواحل کشور

مرداد سال گذشته عیسی کلانتری رئیس سازمان محیط زیست کشور، در گفت و گویی ضمن اظهار تاسف از احداث صنایع آب‌بر در مناطق غیرساحلی تاکید کرد: از این پس برای هیچ کارخانه فولاد و پتروشیمی در داخل سرزمین موافقت صادر نخواهد شد و تعریف این دو صنعت فقط به شرط احداث در سواحل کشور مجاز خواهد بود. [۱]

به این ترتیب و با وجود عزم راسخ سازمان محیط زیست در عدم اعطای مجوز به طرح‌هایی مانند پتروشیمی کیمیا‌، ضروری است هرچه زودتر تکلیف این طرح مشخص و از زیان‌های غیرقابل بازگشت جلوگیری کرد.

بدیهی است که تعریف اینگونه طرح‌های غیرکارشناسی اثری جز به انحراف کشیده‌شدن برنامه کشوری توسعه صنعت پتروشیمی، هدررفتن سرمایه‎‌های ملی و استانی، مایوس کردن مردم خسته از تماشای کلنگ‌زنی‌های بی‌نتیجه و مهمتر از همه نابودی منابع آبی و محیط زیست نخواهد داشت.

پینوشت:

[۱] تابناک هرمزگان؛ کد خبر: ۶۵۰۰۱۶

انتهای پیام/ نفت و انرژی

  1. با سلام و احترام . لطفا در مورد تاریخ مراحل اجرایی پتروشیمی کیمیا اندیمشک اطلاع رسانی کنید . با سپاس فراوان

    ۰۰


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.