۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۲۷۴۶ ۱۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۵ دسته: انرژی
۰

حسین امیری خامکانی نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس، با اشاره به توان بالای ایران برای نقش‌آفرینی در جایگاه هاب انرژی منطقه گفت: این موضوع خواسته مجلس هم بوده و در احکام برنامه توسعه نیز آورده شده است. مجلس در قانون برنامه ششم حکم کرده که دولت موظف است خطوط انتقال فشار قوی را به سمت شرق، غرب، شمال و جنوب کشور تنظیم کند تا بتوانیم در آینده هاب انرژی منطقه شویم.

به گزارش مسیر اقتصاد حسین امیری خامکانی نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، در حاشیه بازدید از نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق ایران با تاکید بر اینکه در این نمایشگاه اقتدار صنعت برق به نمایش گذاشته شده است، گفت: موقعیت جغرافیایی ایران ظرفیت تبدیل شدن به هاب انرژی منطقه را ایجاد می‌کند و بایستی دیپلماسی برق را همانند نفت داشته باشیم.

وی با اشاره به توان بالای ایران برای نقش‌آفرینی در جایگاه هاب انرژی منطقه، افزود: این موضوع خواسته مجلس هم بوده و در احکام برنامه توسعه نیز آورده شده است. مجلس در قانون برنامه ششم حکم کرده که دولت موظف است خطوط انتقال فشار قوی را به سمت شرق، غرب، شمال و جنوب کشور تنظیم کند تا بتوانیم در آینده هاب انرژی منطقه شویم.

خامکانی ادامه داد: نمایشگاه امسال نشان می‌دهد صنعت برق هر ساله توسعه بیشتری پیدا کرده و با استفاده از فناوری‌های متعدد در چرخه تولید و انتقال به سمت هوشمند‌سازی پیش می‌رود. حضور فعال ۱۳ کشور عمدتا اروپایی در این رویداد بین‌المللی فرصت مناسبی را برای انتقال تجربیات میان شرکت‌های داخلی و خارجی فراهم کرده است.[۱]

موقعیت جغرافیایی ویژه ایران زمینه تبدیل شدن به هاب انرژی

ایران از موقعیت جغرافیایی ویژه‌ای در منطقه غرب آسیا برخوردار است. تعدادی از کشورهای اطراف ایران برای پاسخگویی به مصرف برق داخلی خود نیاز به واردات انرژی الکتریکی دارند. در عین حال گروهی از همسایگان ایران قابلیت صادرات مازاد تولید خود در ایامی از سال را دارند. ایران می‌تواند نقش ترانزیت برق و البته مدیریت تبادل برق میان کشورهای اطراف خود را به عهده بگیرد.

همچنین جایگاه ژئوپلیتیک ایران، پل ارتباطی خوبی بین کشورهای آسیای میانه با کشورهای اروپایی فراهم می‌کند. به علاوه مسیر ارتباط الکتریکی کشورهای آسیای میانه و حوزه قفقاز به کشورهای حاشیه خلیج فارس از ایران می‌گذرد.

ویژگی ممتاز کشور با دارا بودن منابع غنی و متنوع طبیعی

وجود منابع متنوع و غنی طبیعی برای تولید برق، موقعیت ممتازی در بخش تولید به کشور عطا کرده است. مخازن غنی گاز، بهره‌برداری از نیروگاه‌های حرارتی در مقیاس بالا را در کشور فراهم کرده است. بنا بر گفته مسئولان، در حال حاضر ایران جزو ۱۰ کشور اول دنیا از نظر ظرفیت نصب شده نیروگاه‌های حرارتی است.[۲]

ظرفیت‌های طبیعی برای احداث نیروگاه‌های برق‌آبی نیز به گونه‌ای است که بر اساس آمار شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران، فقط در سه ماه نخست امسال ۱۱ هزار گیگاوات ساعت انرژی الکتریکی در این بخش تولید شده است.

حتی وجود موقعیت خوب تابش خورشید برای نیروگاه‌های خورشیدی به شکلی است که به گفته مدیرعامل سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق، کم‌استعداد‌ترین منطقه کشور از نظر تابش خورشید که سواحل خزر است دو برابر آلمان ظرفیت دارد.[۳]

زیرساخت‌های صنعت برق در ایران گسترده و متکی به داخل است

مزیت دیگر ایران، دارا بودن زیرساخت‌ گسترده خطوط انتقال در سطح کشور و وجود خطوط مرزی مشترک با ۷ کشور دارای مرز خاکی می‌باشد. به این ترتیب ایران آمادگی ترانزیت و رساندن انرژی الکتریکی از تولیدکنندگان به مصرف‌کنندگان در منطقه را دارد.

از لحاظ زیرساخت‌های صنعت برق، ظرفیت بالای نصب شده تولید برق نیز مزیت دیگر ایران نسبت به کشورهای همجوار است.ایران جزو معدود کشورهای منطقه است که بازار برق دارد. علاوه بر آن، به گفته وزیر نیرو بیش از ۹۵ درصد تجهیزات صنعت برق ایران ساخت داخل است. توانمندی پیاده‌سازی طرح‌های بزرگ نیروگاهی توسط شرکت‌های داخلی و وجود نیروی انسانی متخصص از ویژگی‌های دیگر صنعت برق کشور است.

پینوشت:

[۱] پاون، کد خبر: ۸۳۳۰۰

[۲] پاون، کد خبر: ۸۳۳۲۲

[۳] پاون، کد خبر: ۸۳۳۲۱

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.