۳۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۲۶۷۱ ۱۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۲ دسته: حمایت از کشاورزی، کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۰

هند بزرگترین تولیدکننده شیر در جهان محسوب می‌شود که در حال حاضر سالانه بیش از ۱۷۶ میلیون تن از این محصول اساسی تولید می‌کند. دولت این کشور برای محافظت از دامداران خود قصد دارد با افزایش تعرفه گمرکی واردات شیر و محصولات لبنی، واردات این محصولات را محدود کند.

به گزارش مسیر اقتصاد بخش دامداری هندوستان یکی از بخش های مهم اقتصاد کشاورزی این کشور محسوب می شود و اکثر مردم مناطق روستایی هند به شغل دامداری مشغول هستند. بیش از ۲۶ درصد از سهم کل تولیدات کشاورزی هند مربوط به تولیدات دامی نظیر شیر است. بیش از ۶۷ درصد ارزش تولیدات دامی در هند مربوط به تولید شیر و فرآورده های لبنی است و تولید شیر و لبنیات در هندوستان از جایگاه ویژه ای برای دامداران و اقتصاد این کشور دارد.

طبق گزارش شورای مهارت های کشاورزی هندوستان بیش از ۸.۴ میلیون نفر از هندی ها مشغول به امور دامداری کوچک مقیاس هستند و درآمد آنان نیز از طریق فروش محصولات دامی تامین می شود. بیش از ۹۲ درصد از جمعیت ۸.۴ میلیون نفری شاغل در بخش دامداری این کشور، ساکن مناطق روستایی بوده و از جوامع محروم اجتماعی در هند به شمار می روند.

سهم بالای درآمدی دامداران هندی از قیمت خرده فروشی محصولات لبنی

طبق گزارش سازمان فائو، در سال ۲۰۱۷ هند بزرگترین تولیدکننده شیر در جهان بوده و سهمی ۲۱ درصدی از کل تولیدات شیر در جهان را به خود اختصاص داده است. پس از هند کشورهای آمریکا، پاکستان، چین، برزیل با سهم ۱۲، ۵، ۴ و ۴ درصدی از کل تولیدات شیر جهان قرار دارند.

یکی از دلایل مهم رشد مناسب تولید محصولات دامی در هند سهم بالای دامداران از قیمت خرده فروشی این محصولات و سهم کم واسطه گران است. در حال حاضر سهم درآمدی دامداران از قیمت تمام شده خرده فروشی شیر در هند به بیش از ۶۳ درصد می رسد. همین عامل نیز باعث شده تا ۷۳ میلیون دامدار در این کشور با داشتن یک الی دو دام بتوانند تولیدات به مراتب بیشتری از دامداران کشورهای استرالیا و نیوزلند داشته باشند؛ که هر دامدار آن به طور میانگین ۴۳۰ و ۲۶۴ راس دام دارد.

سهم درآمدی دامداران استرالیایی و نیوزلندی از قیمت تمام شده خرده فروشی شیر در بازارهای داخلی خود به ترتیب به ۲۳ و ۲۴ درصد می رسد. از سوی دیگر هزینه تولید این محصول اساسی در هندوستان بسیار پائین تر از کشورهایی نظیر روسیه، کانادا، آمریکا، ایتالیا و چین است.

حمایت دولت هند از دامداران برای جلوگیری از واردات شیر

پیش بینی سازمان پیشرفت «نیتی آیاوگ» در هند نشان می دهد میزان تولید شیر دامداران این کشور در سال ۲۰۳۳ به بیش از ۳۳۰ میلیون تن خواهد رسید، این در حالی است که میزان تولیدات شیر در هندوستان حدود ۱۷۶ میلیون تن است. بنابراین با توجه به سرانه مصرف این محصول اساسی در هند، این کشور یکی از کشورهای با مازاد تولید نسبت به میزان مصرف شیر است.

طی سال های اخیر یکی از نگرانی‌های مقامات هندی تلاش بسیاری از کشورها نظیر استرالیا و نیوزلند جهت صادرات شیر و محصولات لبنی خود به این کشور است. بازرگانان استرالیایی و نیوزلندی قصد دارند از طریق مذاکرات تجاری و در قالب مشارکت های جامع اقتصادی منطقه ای، شیر و محصولات لبنی مازاد خود را به هندوستان صادر کنند.

در همین راستا دولت هند برای جلوگیری از تاثیر منفی پیوستن به مشارکت های جامع اقتصادی منطقه ای قصد دارد سیاست های حمایتی خود نسبت به دامداران را ارتقا دهد. یکی از این سیاست ها افزایش تعرفه و عوارض گمرکی مربوط به واردات شیر و محصولات لبنی از دیگر کشورها است. در حال حاضر کانادا با وضع تعرفه ۲۰۸ درصدی نسبت بر واردات شیر و سایر محصولات لبنی جایگاه نخست در حمایت از دامداران داخلی را دارد.

از سوی دیگر کشورهایی نظیر ژاپن با تعرفه ۱۰۱ درصدی، پاکستان ۱۰۰ درصدی و آفریقای جنوبی با تعرفه ۹۲ درصدی، بیشترین عوارض گمرکی از واردات شیر را دارند. به همین منظور دولت هند در آینده نزدیک نسبت به تعیین تعرفه گمرکی مناسب اقدام خواهد کرد تا هزینه واردات شیر و محصولات لبنی را جهت محافظت از دامداران داخلی افزایش دهد.

منبع: فاینشنال اکسپرس

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.