۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۲۲۳۱ ۰۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۹ دسته: پول و بانک
۴

بیگلری عضو هیأت رئیسه کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه تخلف بانک‌ها در پرداخت وام ازدواج باید از سوی مراجع ذیربط پیگیری شود، تصریح کرد: درحالی بانک‌ها برای پرداخت وام‌های قرض‌الحسنه خُرد سخت‌گیری می‌کنند که تجربه نشان می‌دهد بیشترین معوقات بانکی مربوط به عدم تسویه وام‌های کلان است.

به گزارش رحیمی خبرنگار استان کردستان مسیر اقتصاد طبق مصوبه مجلس در بودجه ۹۸، به‌منظور حمایت از ازدواج جوانان، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است از محل پس‌انداز و جاری قرض‌الحسنه سیستم بانکی، تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج به زوجهایی که تاریخ عقد ازدواج آنها بعد از ۱۳۹۶/۱/۱ است و تاکنون وام ازدواج دریافت نکرده‌اند، پرداخت کند.

بر این اساس تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای هریک از زوج‌ها در سال ۱۳۹۸ ۳۰ میلیون تومان با دوره بازپرداخت پنج‌ساله با اخذ یک ضامن معتبر و سفته است. بانک مرکزی می‌تواند یارانه پرداختی به اشخاص را به‌عنوان تضمین در این زمینه بپذیرد. همچنین بانک مرکزی ایران مکلف شده است گزارش عملکرد این بند را هر شش‌ماه یک‌بار به کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ارائه کند.

جوانان نسبت به نحوه پرداخت وام ازدواج گله‌مند هستند

محسن بیگلری عضو هیأت رئیسه کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفتگو با مسیر اقتصاد با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های جوانان برای ازدواج موضوع وام است، عنوان کرد: اگرچه افزایش مبلغ وام ازدواج اقدام به‌موقع و درستی بود اما جوانان نسبت به نحوه پرداخت این وام بسیار گله‌مند هستند؛ چراکه موانع بسیاری همچون «نحوه پرداخت وام» و «شرایط سخت تعیین شده برای ضامن‌» در این مسیر وجود دارد. درواقع اگر فردی اقوام درجه یک کارمند دولت نداشته باشد نمی‌تواند از وام ازدواج استفاده کند لذا دریافت وام ازدواج عملا برای بسیاری از افراد امکان‌پذیر نیست.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی ضمن انتقاد از اینکه برخی بانک‌ها علیرغم بخشنامه بانک مرکزی مبنی بر پرداخت وام ازدواج با یک ضامن معتبر هنوز برای پرداخت این تسهیلات دو ضامن از متقاضی طلب می‌کنند، گفت: این اقدام بانک‌ها خلاف قانون است که مجلس قطعا از طریق ابزار‌های نظارتی این موضوع را پیگیری می‌کند.

لزوم پیگیری تخلفات بانک‌ها در پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج

وی افزود: در قانون، تشخیص ضمانت معتبر بر عهده بانک های عامل قرار داده شد تا بانک ها برای اعطای وام، ضمانت های قانونی از قبیل ضامن کارمند رسمی، چک، سفته و از این قبیل ضمانت ها را از هریک از زوجین مطالبه کنند. تعدد ضمانت ها در تشخیص بانک های عامل نیست؛ چراکه در قانون بر یک ضامن معتبر تاکید شده و اگر بانکی از هر یک از زوجین، خارج از قانون درخواست معرفی بیش از یک ضامن معتبر را کرد، تخلف است و زوجین در این خصوص باید به مراجع ذی صلاح گزارش داده و شکایت کنند.

وی با بیان اینکه تخلف بانک‌ها در پرداخت وام ازدواج باید از سوی مراجع ذیربط پیگیری شود، تصریح کرد: درحالی بانک‌ها برای پرداخت وام‌های قرض‌الحسنه خُرد سخت‌گیری می‌کنند که تجربه نشان می‌دهد بیشترین معوقات بانکی مربوط به عدم تسویه وام‌های کلان است.

بیگلری در با تاکید بر اینکه براساس مصوبه بانک مرکزی برای پرداخت وام ازدواج تنها یک ضامن کفایت میکند و به گواهی کسر از حقوق نیازی نیست، تصریح کرد: وام ۳۰ میلیون تومانی را می توان با ضمانت سفته یا چک پرداخت کرد و در این راستا نباید برای مردم مشکلی از لحاظ تامین وثیقه ایجاد کرد.

انتهای پیام/ نظام مالی

  1. سلام خسته نباشید من برای وام ازدواج سال ۹۹اقدام کردم خودم شاغل هستم و یه ضامن پیدا کردم هشتاد میلیون سفته گرفتن ازم بازم ضامن دوم میخوان امکانش هست کمکم کنید چرا هر چی محکم کاریه برای ضعیف هاست میلیارد میلیارد پول ورمیدارن بدون ضامن ...وام ازدواج نمیدن منم میخوام وردارم جهزیه بگیرم تا سی چهار سال صبر کردم که اقتصادمون درست میشه جهزیه مشکل نداشته باشم الان ازدواج میکنم برای وام ازدوج ضامن پیدا نمیکنم

    ۰۰
    • سلام آقاي جويايي من هم مشكل شما را دارم. مي خوام ۱۰۰ ميليون بگيرم. اما بانك مي گه بايد ۲ ضامن بياري. با اينكه كارمندم و يك نامه كسر از حقوق هم دادم ولي مي گن ضامن دوم رو بيار. وام رو ببر. چي كار كنيم ما؟

      ۰۰

  2. سلام آقاي جويايي من هم مشكل شما را دارم. مي خوام ۱۰۰ ميليون بگيرم. اما بانك مي گه بايد ۲ ضامن بياري. با اينكه كارمندم و يك نامه كسر از حقوق هم دادم ولي مي گن ضامن دوم رو بيار. وام رو ببر. چي كار كنيم ما؟

    ۰۰
  3. سلام وقت بخیر من چندروز پیش تسهیلات ازدواج من وهمسرم هرنفر ۱۰۰میلیون تومان گرفتیم اقساط ۱۰ساله هرماه تقریبا۹۱۰هزارتومان براهرنفرپرداخت کنیم وکارمزد ۴درصد سال اول هم کسر کردند سوالم اینجاست قبل یک ماه دوستم باز تسهیلات ازدواج خودش وهمسرش هرنفر۱۰۰میلیون گرفتند ولی قسطهرماه هرنفر۸۳۴تومان پرداخت میکنند وباز کارمزد ۴درصد سال اول ازشون کسر کردند مگه بخشنامه بانک مرکزی براتسهیلات ازدواج براهمه بانکها یکی نیس چرا بانک ملت هم سود رواقساط میبره وهم ۴درصد هرسال کسرمیکنه ولی بانک ملی فقط ۴درصد سالیانه کسرمیکنه

    ۰۰


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.