۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۱۵۶۴ ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۵ دسته: حمایت از کشاورزی، کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۰

دولت چین برای بهبود وضعیت تولید محصولات کشاورزی قصد دارد سطح پوشش بیمه برخی از محصولات کشاورزی را افزایش دهد. در قالب این برنامه دولت چین بیش از ۷۰ درصد از حق بیمه تولیدکنندگان گندم، برنج و ذرت را پرداخت می‌کند.

به گزارش مسیر اقتصاد، کشور چین با جمعیت بیش از ۱.۴ میلیارد نفری حدود ۲۲ درصد از جمعیت کل کره زمین را دارا است؛ به همین دلیل دولت این کشور برای تأمین محصولات غذایی مورد نیاز این جمعیت گسترده، برنامه های متعددی نظیر حمایت مستقیم و بیمه محصولات کشاورزی را اجرا می کند.

از مساحت ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار کیلومتر مربعی چین حدود ۱۰ الی ۱۵ درصد را مزارع کشاورزی شامل می شود. این درحالیست که اغلب مناطق این کشور به دلیل شرایط کوهستانی، مستعد کشاورزی و تولید غذا نیست. در حال حاضر چین از لحاظ تولید غلات، پنبه، میوه، سبزیجات، گوشت، مرغ، تخم مرغ و محصولات ماهیگیری، رتبه اول را در جهان دارد.

به طور کلی بخش کشاورزی یکی از اصلی‌ترین بخش های اقتصاد کشورهاست و کشورها روش های متعددی را برای حمایت از بخش کشاورزی در نظر می‌گیرند. نگاهی به سیاست های حمایتی کشورها نشان میدهد که به طور کلی هرچه کشوری پیشرفته تر باشد، روش های متعدد و متنوع تری را برای حمایت از این بخش اتخاذ میکند.

حمایت بیمه ای دولت چین از تولیدکنندگان محصولات کشاورزی

یکی از روش های متداول در حمایت از بخش کشاورزی در بین اغلب کشورهای جهان، حمایت بیمه‌ای از کشاورزانی است که به دلایلی همچون بلایای طبیعی و یا کاهش قیمت شدید در بازار متضرر میشوند. از این رو حمایت بیمه‌ای از کشاورزی میتواند علاوه بر تقویت بخش کشاورزی در بلندمدت، از میزان فقر در کشورها نیز بکاهد.

چین به لحاظ حجم بیمه محصولات کشاورزی رتبه دوم جهان و رتبه اول قاره آسیا را به خود اختصاص داده و از سال ۲۰۰۷ اقدام به حمایت بیمه ای از تولید محصولات کشاورزی کرده است. دولت چین بیش از ۷۰ درصد حق بیمه محصولات کشاورزی را خود می پردازد و کشاورزان مابقی آن را تامین می کنند.

بررسی ها نشان می دهد دولت چین از سال ۲۰۰۷ تاکنون هرساله بیش از ۵ میلیارد دلار صرف حمایت بیمه ای از محصولات کشاورزی کرده است. و در برنامه های جدید خود قصد دارد تا سطح پوشش بیمه ای انواع محصولات کشاورزی را نیز افزایش دهد. بررسی ها نشان می دهد بیش از ۴۵ میلیون خانوار در چین از حمایت های بیمه‌ای بخش کشاورزی منتفع می شوند که در صورت عدم حمایت بیمه‌ای چین از این خانوارها بخش قابل توجهی از آن‌ها به آمار فقیران کشور چین اضافه میشدند.

افزایش سطح پوشش بیمه محصولات کشاورزی در چین

اخیرا وزارت امور دارایی و اقتصادی و وزارت کشاورزی چین در همکاری مشترکی قصد دارند سطح پوشش بیمه محصولاتی نظیر برنج، گندم و ذرت را به بیش از ۷۰ درصد تا سال ۲۰۲۲ برسانند. در برنامه جدید دولت چین  هر فرد شاغل در بخش کشاورزی نهایتا ۷۰ دلار برای بیمه محصولات کشاورزی خود پرداخت خواهد کرد.

بیمه کشاورزی در چین خسارات احتمالی ناشی از کاهش کیفیت محصولات کشاورزی را به دلیل سوانح و بلایای طبیعی، بیماری و آفت های گیاهی پوشش می دهد. از سویی دیگر اخیرا دولت چین قصد دارد تا سطح پوشش فعالیت های بیمه ای کشاورزان را به اثرات منفی ناشی از قیمت محصولات کشاورزی نیز افزایش دهد.

هر چند در حال حاضر بخش خصوصی در چین قادر به فعالیت در بیمه محصولات کشاورزی نیست اما دولت چین قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ با طراحی سازوکاری مشخص برای بیمه محصولات کشاورزی حضور موسسات بیمه ای در این بخش را افزایش دهد.

منابع:

شینهوا

رویترز

شینهوا

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.