۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۱۵۰۱ ۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۰ دسته: حمایت از کشاورزی، کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۰

شرکت دولتی سابک عربستان قصد دارد از طریق افزایش میزان تولید محصولات کشاورزی کم آب‌بر، اقدام به بهبود ضریب امنیت غذایی این کشور نماید. عربستان درحال حاضر یکی از بزرگ‌ترین واردکنندگان مواد غذایی در منطقه غرب آسیاست که حدود ۸۰ درصد نیاز خود به این محصولات را از طریق واردات تأمین می‌کند.

به گزارش مسیر اقتصاد عربستان یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس است که به دلیل شرایط جغرافیایی خشک و نامناسب برای تولید محصولات کشاورزی، واردکننده بزرگ محصولات غذایی در منطقه غرب آسیا محسوب می شود و به دلیل آمار تولید و تجارت محصولات غذایی، از جمله کشورهای با ضریب امنیت غذایی پائین نیز به شمار می رود.

این کشور با جمعیت ۳۳ میلیون نفری حدود ۸۰ درصد از نیاز غذایی خود را از دیگر کشورها تامین می کند و در تولید محصولاتی نظیر گوشت قرمز، مرغ، لبنیات و تخم مرغ خودکفا محسوب می شود.

زمین های کشاورزی در عربستان به دلیل شرایط آب و هوایی در قطعات کوچک و به صورت پراکنده تقسیم شده است. کوچک بودن قطعات زمین های کشاورزی در عربستان باعث افزایش هزینه های تولید و کاهش سطح تولیدات می شود.

برنامه ویژه دولت عربستان برای تولید محصولات کشاورزی

استراتژی دولت عربستان از دهه ۱۹۷۰ میلادی برای توسعه بخش کشاورزی، برنامه ریزی برای افزایش سطح دانش کشاورزی، بهبود شبکه های آبیاری و ایجاد تاسیسات ذخیره سازی بوده است.

هرچند تولید محصولات زراعی در عربستان نظیر گندم و خوراک دام به دلیل محدودیت آب و هوایی به اندازه نیاز مصرفی این کشور نیست، اما دولت عربستان از طریق رایزنی با دیگر کشورها و با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی، سعی در تامین نیاز خود دارد.

از سوی دیگر وزارت زراعت عربستان با همکاری بانک کشاورزی این کشور اقدام به تدوین سیاست های حمایتی، پرداخت یارانه های مستقیم و تسهیلات بدون بهره به کشاورزان می کند.

برنامه‌ریزی شرکت دولتی عربستان برای افزایش ضریب امنیت غذایی

اخیرا شرکت سابک، به عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های دولتی عربستان، برای افزایش ضریب امنیت غذایی و رونق بخش کشاورزی این کشور برنامه های مختلفی طراحی و اجرا کرده است. این شرکت که در ۴ حوزه پتروشیمی، مواد غذایی، صنایع فلزی و الکترونیکی فعالیت دارد برنامه پشتیبانی از کشاورزان عربستانی را در دستور کار قرار داده است.

شرکت سابک در یکی از برنامه های خود در نظر دارد با توجه به کاهش سطح زیر کشت زمین های زراعی در عربستان اقدام به افزایش بازده تولید محصولات کشاورزی کند. این اقدام در جهت حمایت از برخی محصولات کشاورزی نظیر محصولات گلخانه ای و برخی از غلات انجام خواهد شد.

طبق اعلام این شرکت عربستانی برنامه های حمایت از کشاورزی در نهایت باعث بهبود ۳۰ درصدی آمار تولیدات کشاورزی و کاهش واردات غذایی عربستان خواهد شد.

تولید غذا با آب کم یکی از راهبردهای اساسی شرکت سابک

یکی دیگر از اقدامات مهم شرکت سابک در عربستان برنامه ریزی و تحقیق بر نحوه چگونگی تولید محصولات کشاوزی با آب کمتر با توجه به شرایط جغرافیایی این کشور است. این شرکت برای تولید محصولات کشاورزی با آب کم به دنبال روش های کشت و محصولات مقاوم به کم آبی است.

این شرکت عربستانی اخیرا یکی از مراکز تحقیقاتی خود را مامور به بررسی نحوه تولید محصولات کشاورزی با آب کمتر کرده است. این شرکت نیز در اولین اقدام خود توانست با استفاده از روش گلخانه ای و بذور مقاوم به کم آبی، مقادیر بسیار زیاد گوجه فرنگی برداشت کند.

طبق اعلام این مرکز تحقیقاتی گوجه فرنگی های کشت شده در این گلخانه ها حدود ۷ لیتر آب به ازای یک کیلوگرم محصول مصرف کردند در حالی که در گذشته برای تولید یک کیلوگرم گوجه فرنگی بیش از ۲۰۰ لیتر آب مصرف می شد.

منابع:

سایت رسمی شرکت سابک

لینک اول

لینک دوم

سفارت عربستان در آمریکا

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.