۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۱۳۱۹ ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۲ دسته: تولید
۰

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با انتقاد از مدیریت اقتصادی مسئولین دولتی در کردستان گفت: کردستان رتبه دوم را در تولید گندم کشور دارد اما در زمان فصل برداشت و خرید تضمینی محصولات، دولت به جای حمایت از گندم کاران، تنها نظاره گر است و نتیجه آن ایجاد صف‌های طولانی و پرداخت دیرهنگام بهای گندم خریداری شده است.

به گزارش خبرنگار استان کردستان مسیر اقتصاد یکی از مشکلات کشاورزان کردستانی، که سهمی قابل توجه در تولید محصولات اساسی کشاورزی کشور، از جمله گندم دارند، کم کاری دولت و دستگاه‌های اجرایی در فصل برداشت و خرید تضمینی محصولات است.

در این زمینه سید مهدی فرشادان عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفتگو با مسیر اقتصاد خاطر نشان کرد: تنوع فرهنگی و زبانی، تکثر دینی، گستردگی هنری، شرایط توپوگرافی، آب و هوای مناسب و سرمایه انسانی منحصر به فرد در استان کردستان می تواند فرصتی برای تبادل فرهنگی و توسعه صنعت گردشگری در کشور باشد اما این پتانسیل بزرگ به حاشیه رفته است در حالیکه می تواند منبع اقتصادی فوق العاده ای برای اشتغال زایی و رفع بیکاری باشد.

نارضایتی گندمگاران کردستانی از پرداخت دیرهنگام بهای خرید تضمینی

وی افزود: بر اساس آمارهای رسمی، کردستان رتبه دوم را در تولید گندم دارد و بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن گندم در این استان تولید می شود. اما دولت در فصل برداشت و در زمان خرید تضمینی گندم، به جای ایجاد مشوق‌های تولیدی و ابزارهای تسهیل گر، فقط نظاره گر بی نظمی است، از صف های طولانی گرفته تا نحوه پرداخت بهای گندم، بزرگ ترین دغدغه کشاورز ماست.

فرشادان با بیان اینکه اگرچه کردستان در زمینه تولید کالاهای استراتژیک مانند گندم در کشور پیشتاز است اما به شیوه سنتی کشت می شود خاطر نشان کرد: طبق آمار رسمی میزان مزارع آبی کردستان ۱۰ درصد در حالی که میانگین کشوری ۴۷ درصد است؛ چرا مدیریت اقتصادی در کردستان مدام عقب افتادگی را باز تولید می کند؟ مگر می شود بدون پرداخت حقآبه کردستان، کشاورزی توسعه یابد؟

انتهای پیام/ تولید و اشتغال



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.