۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۱۱۰۶ ۱۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۰ دسته: حمایت از کشاورزی، کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۰

دولت روسیه اخیرا برای گسترش و تقویت سهم خود از بازارهای صادراتی محصولات کشاورزی قصد دارد تا با همکاری صادرکنندگان بزرگ این محصولات، اتحادیه مشترکی نظیر اوپک تشکیل دهد. هماهنگی لازم برای قیمت غلات در بازارهای جهانی، ایجاد ثبات در بازار این محصولات و حل مشکلات گرسنگی در جهان از جمله اهداف اعلام شده روسیه برای تشکیل این اتحادیه است.

به گزارش مسیر اقتصاد، با توجه به برنامه های حمایتی دولت روسیه از بخش کشاورزی و نیز شرایط جغرافیایی مناسب در این کشور، روسیه یکی از تولید و صادرکنندگان غلات در جهان به شمار می رود. این کشور از سال ۲۰۱۶ به عنوان بزرگترین صادرکننده گندم در جهان شناخته می شود.

یکی از دلایل مهم توسعه بخش کشاورزی در روسیه حمایت های دولت از کشاورزان و کاهش هزینه های تولید است. در حال حاضر کشور روسیه برای افزایش تولید محصولات کشاورزی یارانه های مختلفی به کشاورزان پرداخت می کند. در سال گذشته میزان حمایت های مالی دولت از صنعت کشاورزی به یکباره از ۳.۸۵ میلیارد دلار به ۴.۳۲ میلیارد دلار افزایش یافت.

همچنین بررسی ها نشان می دهد هر کشاورز به منظور تولید گندم به ازای هر هکتار حدود ۳۵ دلار یارانه مستقیم نیز دریافت می کند که این موضوع کمک شایانی به تولید این محصول طی سال های اخیر کرده است.

برنامه مهم دولت روسیه برای افزایش صادرات گندم تا سال ۲۰۳۵

در حال حاضر درآمد صادراتی روسیه از محل صادرات گندم به بیش از ۶ میلیارد دلار می رسد و این کشور با برنامه های حمایتی قصد دارد تا میزان درآمدهای خود را افزایش دهد.

پیش بینی وزارت کشاورزی روسیه نشان می دهد با افزایش ظرفیت بازارهای صادراتی این کشور، میزان صادرات گندم تا سال ۲۰۳۵ به بیش از ۵۵ میلیون تن خواهد رسید. دولت روسیه در سال گذشته بیش از ۴۳ میلیون تن گندم به دیگر کشورها صادر کرد و در سال جاری نیز تاکنون حدود ۳۱ میلیون تن گندم صادر کرده است.

دولت روسیه برنامه های متعددی را برای افزایش صادرات محصولات کشاورزی نظیر گندم در دستور کار دارد که از جمله این برنامه ها می توان به بازاریابی، تعیین قیمت رقابتی در بازارهای جهانی در مقایسه با رقبا، تجهیز و گسترش بنادر صادراتی، حذف عوارض صادراتی و امضای تفاهم نامه تجاری با کشورهای بزرگ واردکننده اشاره کرد.

برنامه جدید دولت روسیه برای افزایش صادرات محصولات کشاورزی

اخیرا دولت روسیه برنامه دیگری برای مدیریت بازارهای صادراتی غلات ارائه کرده است تا با تشکیل اتحادیه جهانی صادرات برای این محصول، مدیریت بهتری بر بازار محصولاتی نظیر گندم و جو داشته باشد. این پیشنهاد از سوی وزارت کشاورزی روسیه مطرح شده است تا از این طریق اتحادیه مشابهی از اوپک برای صادرکنندگان نفت برای صادرکنندگان غلات نیز تشکیل شود.

ایده تشکیل اتحادیه صادرکنندگان غلات در جهان در دیدار میان مقامات کشاورزی روسیه و وزارت کشاورزی آلمان در حاشیه نمایشگاه بین المللی غذای کلن آلمان مطرح شد. طبق اعلام دولت روسیه تشکیل این اتحادیه می تواند مشکلات صادرکنندگان بزرگ محصولاتی نظیر غلات را حل کند.

هماهنگی لازم برای قیمت غلات در بازارهای جهانی، ایجاد ثبات در بازار این محصولات و حل مشکلات گرسنگی در جهان از جمله اهداف دیگر ذکر شده برای تشکیل این اتحادیه است.

دستور رئیس جمهور روسیه برای افزایش صادرات محصولات کشاورزی

از سویی دیگر پوتین رئیس جمهور روسیه اخیرا به وزارت کشاورزی این کشور دستور داده تا هر چه سریعتر برندی از محصولات غیرتراریخته ایجاد کند. رشد صادرات محصولات کشاورزی نظیر گندم دلیل اصلی این دستور رئیس جمهور روسیه محسوب می شود.

طبق اعلام پوتین میزان صادرات محصولات کشاورزی روسیه در پنج سال آینده باید به ۴۵ میلیارد دلار برسد که صادرات محصولاتی نظیر گندم جایگاه ویژه ای در رشد میزان صادرات خواهد داشت.

منبعراشاتودی

لینک اول bitn.ir/kD7Mz

لینک دوم bitn.ir/m0V6d

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.