۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۰۹۴۶ ۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۸ دسته: کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۰

بررسی وضعیت تجارت محصولات کشاورزی ایران طی ماه‌های اخیر نشان می‌دهد حدود ۲۰ محموله وارداتی غذا به حجم ۱ میلیون تن در نزدیکی بنادر ایران متوقف شده است. گفته می‌شود عدم نقل و انتقال منابع مالی میان ایران و بازرگانان سایر کشورها به دلیل شرایط تحریم، علت اصلی دپوشدن محموله‌های وارداتی ایران در نزدیکی بنادر است.

به گزارش مسیر اقتصاد وزارت خزانه‌داری آمریکا ۱۳ آبان ماه با آغاز تحریم های جدید علیه ایران اعلام کرد: «مبادلات مالی برای فروش محصولات کشاورزی، مواد غذایی، دارویی یا تجهیزات پزشکی به ایران قابل تحریم نیستند، مگر آنکه افرادی در آن دخیل باشند که به ‌واسطه حمایت ایران از تروریسم بین‌المللی یا فعالیت‌های ایران در جهت توسعه تسلیحات کشتارجمعی در لیست سیاه ایالات ‌متحده قرار دارند»

از دیگر سو مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا، در مصاحبه روز ۱۷ آبان با بخش فارسی تلویزیون بی‌بی‌سی برای چندمین بار پس از وضع مجدد تحریم‌ها اعلام کرد که دارو و مواد غذایی و محصولات کشاورزی، موضوع تحریم‌های آمریکا نیستند و آمریکا مبادله مالی و انتقال این اقلام به ایران را مستثنی کرده است.

با وجود این، پمپئو در این گفتگو اعلام کرد: در صورتی که ایرانی ها بخواهند برای تامین غذای مورد نیاز خود به مشکل نخورند، باید تابع تصمیمات و درخواست های آمریکا باشد.

دپو شدن ۱ میلیون تن ذرت و سویای وارداتی ایران در نزدیکی بنادر کشور

اخیرا یکی از مراکز بین المللی تجارت محصولات کشاورزی ضمن بررسی وضعیت واردات محموله های کشاورزی ایران اعلام کرد: تحریم‌های آمریکا باعث متوقف شدن ۲۰ کشتی حامل محصولات کشاورزی به ایران شده است. محموله های موجود در این کشتی ها شامل ذرت و سویا و دیگر محصولات کشاورزی به حجم ۱ میلیون تن هستند که از کشورهای آمریکای جنوبی به ایران فروخته شده اند.

این مرکز بین المللی دلیل توقف این محموله ها را ناشی از اثرات تحریم ها بر نظام پرداخت بین المللی دانسته و اعلام کرده است: ایران به دلیل تحریم گسترده شبکه بانکی توانایی نقل و انتقال پول و خرید کالای مورد نیاز خود را ندارد. این در حالی است که بسیاری از بانک های بزرگ نیز به دلیل تحریم آمریکا حاضر به همکاری با ایران در نقل و انتقال مالی نیستند.

بررسی ها نشان می دهد شرکت های بزرگ فروشنده محصولات کشاورزی در جهان نظیر کارگیل، بونجی، کوفکو و آرچر دانیلز میدلند دیگر حاضر به همکاری با تجار ایرانی نیستند.

کاهش ذخایر غلات ایران تا سال ۲۰۲۰

طبق اعلام مقامات آمریکا محموله های غذا و دارو به ایران تحریم نیستند اما طبق اعلام یکی از بازرگانان اروپایی، عدم نقل و انتقال به موقع پول مانع از تجارت بسیاری از بازرگانان با ایران شده است. به عبارت دیگر بسیاری از بازرگانان باید ماه ها منتظر دریافت پول های حاصل از فروش محصولات خود به ایران بمانند.

طبق اعلام سازمان FAO میزان ذخایر غلات ایران در حالی در سال جاری به حدود ۵.۱ میلیون تن می رسد که در سال ۲۰۱۶ میزان ذخایر ایران حدود ۹.۹ میلیون تن بوده است. فائو پیش بینی کرده است با توجه به وضعیت تحریم ها میزان ذخایر ایران تا سال ۲۰۲۰ به حدود ۴.۸ میلیون تن خواهد رسید.

به نظر می رسد با توجه به شرایط حاصل از تحریم های ایالات متحده آمریکا وقت آن رسیده است که مقامات ایرانی نسبت به اصلاح مبادی واردات کالاهای اساسی و افزایش تولیدات داخلی توجه ویژه ای داشته باشند. بررسی آمارهای اعلامی از سوی گمرک ایران نشان می دهد محصولاتی نظیر ذرت، سویا، کنجاله سویا، روغن خام و برنج بیشترین حجم واردات بخش کشاورزی ایران را تشکیل می دهند و قطعا واردات آن ها در سال جاری به دلیل تحریم ها و بدون توجه به مبادی واردات این محصولات دچار مشکلات زیادی می شود.

منابع:

رویترز yon.ir/Cppip

نیوزویک yon.ir/CEQHS

دنیای غلات yon.ir/VqSB8

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.