۰۱ خرداد ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۰۸۰۴ ۱۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۱ دسته: تجارت و دیپلماسی، راه ابریشم چین
۰

مقامات ارشد اتحادیه اروپا و ژاپن، در جریان کنفرانس «اتصال اروپا و آسیا» توافقات گسترده‌ای را در زمینه‌های توسعه زیرساخت، حمل و نقل، انرژی و بخش دیجیتال، منعقد کردند. هدف این طرح اجرای پروژه‌های زیرساختی متعدد در کشورهای اروپایی و آسیایی است تا بدون نیاز به سرمایه‌های چینی، زمینه اتصال و تقویت روابط تجاری و اقتصادی آن‌ها فراهم گردد. مقامات این کشورها با انتقاد از اینکه چین قصد دارد در قالب برنامه جاده ابریشم کشورهای فقیر را به خود وابسته کند، برنامه جاده ابریشم جدید را «برپایه کوهی از استقراض» و «وابسته به یک کشور» دانستند که فاقد پایداری لازم است و با قوانین بین‌المللی سازگاری ندارد.

به گزارش مسیر اقتصاد طرح جاده ابریشم چین از اوایل دهه جاری میلادی باهدف توسعه روابط تجاری و اقتصادی چین با دیگر کشورهای جهان آغاز به کار کرد. در قالب این برنامه کشور چین پروژه‌های زیرساختی متعددی را در کشورهای همکار در این پروژه اجرایی می‌کند تا در نهایت شرایط برای توسعه ارتباطات اقتصادی و تجاری بیشتر با چین فراهم گردد.

از زمان مطرح شدن ایده جاده ابریشم جدید از سوی چین، بسیاری از کشورهای آسیایی، اروپایی و آفریقایی به این طرح پیوسته‌اند. بر اساس آمارها از سال ۲۰۱۳ تا به حال کشور چین پروژه‌های جاده ابریشم جدید را در بیش از ۶۰ کشور جهان به مرحله اجرا رسانده است.

اما در مقابل کشورهای پرقدرت جهان نگاهی پرتردید به ایده جدید چین دارند و آن را زمینه ساز تقویت جایگاه این کشور در دیگر کشورهای جهان می‌دانند؛ روندی که به مرور موجب کاهش قدرت اروپا و آمریکا و در مقابل همکاری گسترده تر کشورها با چین می‌گردد.

طرح مشترک اروپا و ژاپن برای مقابله با جاده ابریشم چین

از این رو در طول سال‌های اخیر رقبای چین، از جمله کشورهای بزرگ اروپای غربی، هند و ژاپن برنامه‌هایی را باهدف جذب کشورهای جهان و کاهش حوزه نفوذ برنامه جاده ابریشم چین، در دستور کار قرار داده اند.

یکی از ایده‌هایی که با این هدف و با همکاری مشترک اروپا و ژاپن در دستور کار قرار گرفته، طرح «اتصال اروپا و آسیا» نام دارد.

در همین راستا هفته گذشته مقامات ارشد اتحادیه اروپا و ژاپن، در جریان کنفرانس «اتصال اروپا و آسیا» توافقات گسترده‌ای را در زمینه‌های توسعه زیرساخت، حمل و نقل، انرژی و بخش دیجیتال، منعقد کردند.

سرمایه گذاری ۶۰ میلیارد یورویی اروپا در طرح اتصال اروپا و آسیا

بر اساس این طرح قرار است اتحادیه اروپا و ژاپن پروژه‌های زیرساختی متعددی را در کشورهای اروپایی و آسیایی تعریف و اجرا نمایند که در نهایت زمینه اتصال و تقویت روابط تجاری و اقتصادی کشورهای همکار در این برنامه، بدون نیاز به سرمایه‌گذاری‌های گسترده چین، فراهم گردد.

بر اساس قرارداد منعقد شده بین ژاپن و اتحادیه اروپا، قرار است این اتحادیه دست کم ۶۰ میلیارد یورو برای توسعه زیرساخت‌های ارتباطی کشورهای همکار با طرح «اتصال اروپا و آسیا» سرمایه‌گذاری نماید. علاوه بر این ژاپن نیز سرمایه قابل توجهی را برای همکاری در این طرح در نظر گرفته است.

اتصال اروپا و آسیا نیازی به سرمایه چین ندارد

آبه شینزو، نخست وزیر ژاپن پس از انعقاد این قرارد با طرف اروپایی گفت: فارغ از اینکه در قالب طرح جدید چه تعداد مسیر ارتباطی و یا بندر فعال خواهد شد، همین که اتحادیه اروپا و ژاپن در قالب یک طرح با یکدیگر همکاری می‌کنند، نشان از اهمیت و اعتبار بالای آن طرح دارد. ما در قالب این طرح می‌توانیم ارتباطی پایدار و مطابق با قانون بین شرق آسیا، بالکان و آفریقا ایجاد نماییم.

وی همچنین با تأکید بر اینکه پروژه‌هایی که با سرمایه چینی تأمین مالی شده باید متوقف شود، افزود: در قالب این طرح ارتباط دریایی بین شرق آسیا، دریای مدیترانه و اقیانوس اطلس باید برقرار می‌شود و هیچ نیازی به سرمایه‌های چینی برای برقراری این ارتباط نیست.

برنامه جاده ابریشم چین پایداری ندارد

ژان کلود یانکر، رئیس کمیسیون اروپا نیز با انتقاد از برنامه جاده ابریشم چین گفت: مهم‌ترین نقطه ضعف برنامه جاده ابریشم چین در آن است که «برپایه کوهی از استقراض» و «وابسته به یک کشور» است و از این منظر فاقد پایداری لازم است و با قوانین بین‌المللی سازگاری ندارد.

اتحادیه اروپا و ژاپن همچنین اعلام کرده اند در طرح اتصال اروپا و آسیا، استانداردهای سختگیرانه زیست محیطی را نیز لحاظ خواهند کرد و این مسئله نیز به عنوان یکی از نقاط قوت برنامه مشترک آن‌ها در مقایسه با جاده ابریشم چین عنوان شده است.

مقامات اروپایی: چین کشورهای جهان را به خود وابسته می‌کند

در این کنفرانس مقامات اروپایی ضمن ابراز نگرانی از تبعات منفی برنامه جاده ابریشم چین گفتند: چین به دیگر کشورها وام می‌دهد تا پروژه‌هایی را اجرا کنند که در عمل نیاز چندانی به آن‌ها ندارند. به این ترتیب کشورهای جهان به چین وابسته می‌شوند. در حال حاضر بسیاری از کشورهای فقیر آسیایی و آفریقایی به وام‌های گسترده چین وابسته شده اند.

به گفته آن‌ها مونته نگرو، به عنوان یک کشور اروپای شرقی، مثالی واضح از وابسته شدن به منابع مالی چین است. طرح خط ریلی اتصال مونته نگرو به صربستان که در قالب جاده ابریشم جدید چین تعریف شد، این کشور را به قدری بدهکار کرده که برای اتمام پروژه مجبور به استقراض از صندوق بین‌المللی پول شده است.

منبع: رویترز yon.ir/EGoTf

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.