۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۰۶۸۵ ۱۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۹ دسته: کشاورزی
۱۱

ملک زاده رئیس نظام صنفی کشاورزی، با انتقاد از تصمیم اخیر نمایندگان مجلس مبنی بر تشکیل مجدد وزارت بازرگانی گفت: تفکیک بخش‌های تولید و تجارت به ضرر تولید داخلی تمام خواهد شد و به همین منظور جامعه کشاورزان با تشکیل این وزارتخانه مخالف هستند. جامعه کشاورزی از اعضای شورای نگهبان انتظار دارند با توجه به مغایرت‌های قانونی این طرح، آن را دوباره به مجلس بازگردانند.

محمد شفیع ملک زاده رئیس نظام صنفی کشاورزی کشور در گفتگو با مسیر اقتصاد با اشاره به مصوبه اخیر مجلس مبنی بر تشکیل مجدد وزارت بازرگانی گفت: نمایندگان مجلس بدون توجه به نظرات کارشناسی و تولیدکنندگان تصمیمی بر خلاف تولید اتخاذ کردند. بسیاری از تشکل های تولیدی به صورت متعدد خواستار جلوگیری از تشکیل مجدد وزارت بازرگانی شده بودند اما در نهایت نمایندگان مجلس به آن ها پشت کرد و مجوز تأسیس مجدد این وزارتخانه را صادر کرد.

وی افزود: افزایش واردات و ذبح شدن تولید داخلی از جمله دلایل اصلی تشکل های تولیدی برای جلوگیری از تشکیل مجدد وزارت بازرگانی است. تفکیک بخش تولید و تجارت در گذشته نیز نشان داده که همواره واردات را بر تولید چیره می کند.

تصویب غیرقانونی موضوع تشکیل وزارت بازرگانی در مجلس

ملک زاده در خصوص اقدام نمایندگان مجلس نیز گفت: ۳ بار طی سال های گذشته مجلس به موضوع تفکیک بخش بازرگانی از وزارتخانه های تولیدی صمت و جهاد کشاورزی رای منفی داده بود؛ اما هفته گذشته به یکباره نظر مجلس نسبت به این موضوع تغییر کرد. این موضوع در حالی در مجلس تصویب شد که اداره کل قوانین مجلس نیز آن را مغایر با قوانین و اسنادبالادستی دانسته بود. تشکیل وزارت بازرگانی مغایر با قانون اساسی، قانون برنامه ششم توسعه و سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی است.

رئیس نظام صنفی کشاورزی کشور اظهار داشت: بر اساس گزارش اداره کل قوانین مجلس، موضوع تشکیل وزارت بازرگانی، به دلیل مغایرت با قوانین بالادستی، نیازمند رای دوسوم نمایندگان مجلس بود که متاسفانه این موضوع نیز در مجلس رعایت نشد.

اعتراض کشاورزان به تصمیم مجلس در خصوص تشکیل مجدد وزارت بازرگانی

رئیس نظام صنفی کشاورزی کشور بیان داشت: به زودی تشکل های کشاورزی با انتشار بیانیه ای نسبت به تصمیم اخیر نمایندگان مجلس اعتراض خواهند کرد. از نظر جامعه کشاورزی نمایندگانی که به موضوع تشکیل وزارت بازرگانی رای داده باشند صلاحیت انتخاب مجدد برای دوره آینده مجلس را ندارند.

ملک زاده ضمن ابراز نگرانی از وضعیت تولید طی سال های آینده گفت: با تشکیل وزارت بازرگانی قطعا تولید داخلی به حاشیه می رود و در حال حاضر جامعه کشاورزان از شورای نگهبان انتظار دارند تا به صورت قانونی این طرح را بررسی کنند.

وی در خصوص دستاوردهای ادغام بخش بازرگانی در وزارتخانه های تولیدی نیز گفت: افزایش تولید محصولات کشاورزی، کاهش واردات و رشد بخش کشاورزی از جمله دستاورهای مهم ادغام وزارت بازرگانی بود که با تشکیل مجدد این وزارتخانه تمامی آن ها از بین خواهد رفت.

انتهای پیام/ غذا و کشاورزی

  1. تواین چند سال ادغام کجا بودید تو هشت سال چکار کردید که الان با تفکیک مخالفی بزارید مردم هم آسایش داشته باشن

    ۰۰
  2. ادغام و همراه کردن بازرگانی با صنعت و معدن همانطورکه رهبری در سال ۹۴فرمودند از اول غلط و اشتباه بود و خوشبختانه نمایندگان مجلس بالاخره اهمیت شرایط فعلی را درک کردند و برخلاف فرافکنی و فشارهای گسترده مافیای کشاورزی به طرح تشکیل وزارت بازرگانی رای دادند.

    ۰۳
  3. مخالفت بخش کشاورزی با تفکیک بازرگانی امری عادی و طبیعی است.چون آقایان نگران اختیارات خود ورانتهایی هستند که طی این هشت سال در آشفتگی وعدم نظارتهای کافی ادغام بدست آورده اند.

    ۰۰
    • قشنگ معلومه انقدر حروم خوردی که حاضری با این دروغ ها اخرتو به دنیات بفروشی..

      ۰۰

      • همین یک خبر برای محکوم شدن بخش کشاورزی کافیه
        به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی محمد شاعری دبیر اول کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در در تشریح جزئیات گزارش دیوان محاسبات از تفریغ بودجه سال ۹۵ کل کشور در بخش کشاورزی اظهار داشت: براساس گزارش دیوان محاسبات به کمیسیون کشاورزی تخلفات وسیعی در شرکت‌های زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی رخ داده است.

        وی افزود: بیشترین تخلفات هم در شرکت پشتیبانی امور دام، شرکت بازرگانی داخلی، سازمان تعاون روستایی و شرکت خدمات حمایتی صورت گرفته است.

        دبیر اول کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: کمیسیون کشاورزی در حال حاضر در حال بررسی گزارشات دیوان محاسبات است و متعاقبا جزئیات آن به اطلاع مردم شریف خواهد رسید.

        *وثیقه‌های صوری و برنده شدن ۵۰ میلیاردی معاملات

        شاعری بر همین اساس اضافه کرد: این گزارش‌ حاکی از این است که برخی شرکت‌ها یک روز پس از ثبت شرکتشان، در معاملات شرکت کرده و برنده یک روزه معامله ۵۰ میلیاردی شدند لذا بسیاری از هزینه‌ها و وثیقه‌هایی که باید برای معاملات اخذ می‌شده صوری و غیرقانونی بوده است.

        وی همچنین عنوان کرد که این معاملات عمدتا انحصاری و دراختیار یک یا چند نفر محدود قرار داشت و تخلفات بیشتر از این دست است و به زودی جزئیات آن را از طریق رسانه‌ها اعلام خواهیم کرد.

        *عمده تخلف صورت گرفته در بخش دام مرغ، خرید برنج، گوشت سفید و قرمز/اسامی شرکت‌ها

        دبیر اول کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: تخلفات صورت گرفته بیشتر در خصوص خرید دام مرغ، خرید برنج، گوشت سفید، خرید سویا و گوشت قرمز و همچنین واردات محصولات کشاورزی بوده است.

        شاعری همچنین یادآور شد: اکثر این گزارشات حاکی از این است که مافیای واردات در کشور با زد و بندهای اقتصادی و روش‌های صوری قانون را دور زده‌اند و توانسته‌اند با ایجاد انحصار به اهداف اقتصادی خود برسند.

        منبع: فارس

        ۰۰

      • بیخود وبی جهت نیست که مافیای کشاورزی اینهمه فشار برای ممانعت از تفکیک بازرگانی بعمل آورد.بخوان تا بفهمی حرام خور ها کیا هستن جناب احمد !

        سندی دیگر از تخلفات در واردات کشاورزی:

        تخلف ۸۸۰ میلیون دلاری در واردات گوشت،‌ روغن خام و محصولات کشاورزی
        https://www.alef.ir/news/3970510147.html
        سازمان تعزیرات حکومتی، سیدیاسررایگانی سخنگوی سازمان تعزیرات گفت: طی مکاتبه که از طرف بانک مرکزی با سازمان حمایت از مصرف کننده و تولیدکننده صورت گرفت، این سازمان لیست ۱۱ شرکت واردکننده گوشت قرمز گوسفندی که از یک دیماه سال ۹۵ الی پنجم فروردین ماه سال جاری از طریق بانک مرکزی اقدام کرده را اعلام کرد.

        وی افزود: بنا به اظهارات مدیرکل نظارت بر محصولات کشاورزی و مواد غذایی سازمان حمایت از مصرف کننده و تولیدکننده علیرغم مکاتبات متعدد و پیگیری های صورت گرفته با این شرکت ها که ارز دولتی دریافت کرده اند؛ هیچ مدرک و مستنداتی برای بررسی ارائه نشده و بر همین اساس گزارش تخلف به استناد ماده ۱۰ قانون تعزیرات حکومتی در خصوص عدم اجرای تعهدات واردکنندگان در قبال دریافت ارز و خدمات دولتی به سازمان تعزیرات ارجاع شده است.

        سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی تصریح کرد: با دریافت این گزارش ها، پرونده تخلف تشکیل و پرونده ۷ شرکت به تعزیرات حکومتی تهران و ۴ پرونده به استان های قم، اصفهان، گلستان و سمنان با مجموع ارزش تخلف انجام شده ۷۷۸ میلیون و ۲۳ هزار دلار برای رسیدگی و تعیین شعبه ارسال شده است.

        رایگانی همچنین از تشکیل پرونده ۲ واردکننده روغن خام به دلیل عدم ایفای تعهدات خبر داد و گفت: این ۲ شرکت علیرغم دریافت ۳۸ میلیون و ۳۳۴ هزار و ۳۶۵ یورو ارز دولتی تاکنون مدرکی مبنی بر واردات روغن ارائه نکرده اند و به هیمن دلیل پرونده تخلف در تعزیرات حکومتی تشکیل و در حال رسیدگی است.

        سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی اظهار داشت: پرونده تخلف یک شرکت محصولات کشاورزی و مواد غذایی نیز با بارزش تخلف ۶۴ میلیون و ۹۵ هزار و ۱۰۳ دلار در تعزیرات حکومتی مطرح شده است.

        ۰۰

  4. من بعنوان یک کشاورز به عملکرد نظام صنفی کشاورزی اعتراض دارم.ملک زاده بهتراست به جای حاشیه رفتن عملکرد نظام صنفی را توضیح بده که طی مدتی که رییس نظام صنفی بوده چه عملکرد مثبتی داشته.

    ۰۰
    • ممنون از مسیر اقتصاد
      اعتراض داری برو خودت مستقیم بهش بگو
      کشاورزان حقشونو از دولت میخوان
      امسال که هیچی نکاشتیم شما می‌فهمید که غذا یعنی چی
      دولت تدبیر و چاخان

      ۰۰

      • چاخان بافتن کار مسیر اقتصاده بیشتر
        مگه خبر نزد که ۲۰۰نماینده مجلس مخالف تفکیک بازرگانی هستن چی شد پس؟
        رهبری ورییس جمهور ورییس مجلس و کمیسیون اجتماعی و کمیسیون صنایع مجلس و صدوسی نماینده موافق طرح واینهمه کارشناس که تفکیک بازرگانی را لازم می دانن نفهمیدن فقط مسیر اقتصاد و این ملک زاده ریش پروفسوری میفهمه فقط😀😀

        ۰۰

  5. تا حالا یک حرف کارشناسی در مورد تفکیک وزارتخانه ها نشنیدم که استدلال داشته باشد. همه اش هوچی گری و حرفای صد من یه غاز.

    ۰۰


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.