۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۰۶۷۷ ۱۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۶ دسته: پول و بانک
۰

دکتر رستمی کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه سرمایه بانک‌ها بجای حضور در فعالیت‌های مولد، صرف فعالیت‌های غیرمولد و سفته بازی می‌شود، تصریح کرد: افرادی که در بانکداری اسلامی فعالیت می‌کنند، تمام توجه خود را بر روی عقود قرار داده‌اند و به بهره‌وری نظام بانکی که مسئله مهمی است، توجهی نکرده‌اند.

به گزارش حسین حیدری خبرنگار استان قم مسیر اقتصاد حدود دو دهه است که بانکداری خصوصی در کنار بانکداری دولتی، در حال فعالیت است و با ارائه تسهیلات خاص مشتریان بسیاری را جذب کرده است. اما به دلیل نظارت ضعیف بانک مرکزی بر بانک های خصوصی، مشکلاتی همچون ورشکستگی و به وجود آمدن رانت ها نمود پیدا کرده است.

دکتر محمد زمان رستمی عضو هیئت علمی دانشگاه قم در گفتگو با مسیر اقتصاد به بحث بانکداری اشاره کرد و اظهار داشت: بانک یکی از مهم ترین پدیده های اقتصاد است.

وی ادامه داد: زمانی انقلاب صنعتی به ثمر نشست و عصر جدید در اقتصاد شکل گرفت که بانک به وجود آمد و تمدن امروز را تغییر داد.

عضو انجمن اقتصاد اسلامی حوزه با اشاره به اینکه انباشت سرمایه یکی از بحث های جدی در بانک است، گفت: با انباشت سرمایه در بانک ها می توان پروژه های بزرگ کشور، کارخانه های دولتی و غیر دولتی و انبوه سازی تولید را حمایت کرد.

وی اضافه کرد: بانک یک پدیده بسیارعظیم، گرانقدر و ارزشمند است که در هر کشوری در مسیر توسعه قرار دارد.

دکتر رستمی بیان داشت: انباشت سرمایه ای که در بانک صورت می گیرد برای مردم است و بسیاری از خدمات دولتی و خصوصی توسط این سرمایه صورت می گیرد.

تمرکز بانکداری اسلامی بر عقود و غفلت از بهره‌وری نظام بانکی

وی عنوان داشت: مسئله مهم در نظام بانکی بحث کارآیی و بهره وری است که کل دنیا به این سمت حرکت کرده است، منتها در نظام بانکی ما این مسئله مغفول مانده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه قم خاطرنشان شد: افرادی که در بانکداری اسلامی فعالیت می کنند، تمام توجه خود را بر روی عقود قرار داده اند و در نهایت بانکداری را از شکل ساده به شکل پیچیده تبدیل کردند.

وی اضافه کرد: در بانکداری اسلامی می خواستند ربا را حذف کنند به همین دلیل عقود ایجاد شد اما در نهایت نه تنها از ربا فرار نکردند بلکه نظام بانکداری را پیچیده تر کردند و نظام بانکداری ما از بهره وری و کارآیی بازماند.

دکتر رستمی ادامه داد: کسانی که قانون بانکداری اسلامی را تنظیم کردند، هیچ توجهی به بحث کارایی و افزایش بهره وری نداشته اند و امروز سرمایه بانک ها به سمت فعالیت های مولد حرکت نمی کند.

وی ابرازداشت : وقتی سرمایه در بانک ها به سمت تولید و فعالیت های مولد نرود، در سفته بازی، دلالی، خرید و فروش سکه و طلا و برخی موارد دیگر هزینه می شود.

عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه قم با بیان اینکه یکی از مشکلات مهم امروز بانک ها عدم هدایت سرمایه به سمت بهره وری و پیشرفت کشور است، افزود: نظام حکومتی، فقها و کارشناسان از مسئله مولد بودن در بانکداری اسلامی غافل شده اند و این خطای بزرگ بود.

انتهای پیام/ نظام مالی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.