۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۰۶۴۶ ۰۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۸ دسته: حمایت از کشاورزی، کشاورزی
۰

دولت آمریکا قصد دارد با حمایت از کشاورزان ضررهای آن‌ها ناشی از جنگ تجاری با چین و بلایای طبیعی را جبران نماید؛ اما از طرف دیگر قصد دارد از ظرفیت کمک‌های مالی برای جهت دهی به مزارع کشاورزی استفاده نماید. افزایش ظرفیت مزارع کشاورزی و بهره مند شدن از مزایای اقتصاد مقیاس، یکی از اهداف کمک‌های حمایتی دولت آمریکا در این زمینه است. به همین منظور بر اساس سیاست‌های دولت، مزارع بزرگ به مراتب بیشتر از مزارع کوچکتر مشمول حمایت‌های مالی دولت هستند تا انگیزه‌ای برای تجمیع مزارع کوچک‌تر ایجاد شود.

به گزارش مسیر اقتصاد فصل برداشت محصولات کشاورزی در آمریکا نزدیک است و در این زمان یکی از مهم‌ترین مسائل کشاورزان این کشور، فروش محصولات پس از برداشت آن‌هاست.

پس از تشدید جنگ تجاری آمریکا و چین، بسیاری از کشاورزان آمریکایی که محصولات خود را روانه بازار چین می‌کردند، با مشکل کاهش تقاضا مواجه شدند؛ چراکه شرکت‌های چینی به دستور دولت این کشور، خرید محصولات آمریکایی را جای ممکن کاهش داده و محصولات کشورهای دیگر نظیر برزیل و آرژانتین را جایگزین کرده‌اند.

کاهش قیمت محصولات کشاورزی آمریکا درپی جنگ تجاری با چین

به طور خاص تولیدکنندگان دانه سویا در آمریکا هرساله بخش قابل توجهی از تولیدات خود را به بازار چین روانه می‌کردند؛ اما جنگ تجاری موجب شد بسیاری از تولیدکنندگان این محصول در آمریکا با مازاد عرضه و کاهش قیمت مواجه شوند.

قیمت دانه سویا در بازار آمریکا اکنون در کمترین میزان یک دهه اخیر قرار دارد و به همین دلیل فروش محصولات موجب ضرر و زیان کشاورزان در مقایسه با سال‌های گذشته خواهد شد. این روند کاهش قیمت، برای دیگر محصولات کشاورزی نیز کم و بیش صادق است.

انبار کردن محصولات گزینه دیگر کشاورزان آمریکایی

گزینه دیگری که پیش روی کشاورزان قرار دارد، انبار کردن موقت محصولات تا زمان افزایش قیمت در ماه‌های آتی است؛ با وجود این ظرفیت انبارهای نگهداری محصولات چندان بالا نیست و تنها بخش کمی از تولیدات کشاورزان آمریکایی امکان ذخیره سازی و فروش در ماه‌های آتی را دارند. علاوه بر این در صورت آغاز فصل سرما، امکان آسیب دیدن محصولات انبار شده وجود دارد.

برای افزایش ظرفیت انبار محصولات و نگهداری مناسب از آن‌ها در برابر سرمای هوا، کشاورزان باید هزینه زیادی را برای ساخت انبارهای فولادی متقبل شوند.

اما بسیاری از کشاورزان امکان تأمین مالی ساخت انبارهای فولادی را ندارند و از این رو تنها گزینه آن‌ها فروش محصولات با قیمت‌های پایین کنونی است.

ورشکستگی ۱۳ هزار مزرعه در آمریکا

این شرایط در طول دو سال اخیر و از زمان شروع جنگ تجاری آمریکا و چین، در بازار محصولات کشاورزی این کشور حکمفرما بوده و موجب شده است تنها در سال ۲۰۱۸ میلادی ۱۲ هزار ۸۰۰ مزرعه آمریکا ورشکست گردند و تعداد کل مزارع به ۲ میلیون و ۲۹ هزار مزرعه کاهش یابد.

کاهش قیمت‌ها ناشی از تشدید جنگ تجاری و خسارات گسترده ناشی از بلایای طبیعی، مهم‌ترین دلایل متضرر شدن کشاورزان آمریکایی و کاهش تعداد مزارع در سال گذشته میلادی بوده است.

حمایت دولت آمریکا از مزارع کشاورزی بزرگ مقیاس

در این میان دولت آمریکا برنامه‌های حمایتی متعددی را باهدف جبران خسارت‌های کشاورزان در نظر گرفته است. اما همه کشاورزان آمریکایی به یک میزان مشمول این کمک‌ها نمی‌شوند؛ دولت شروطی را در این زمینه در نظر گرفته که موجب می‌شود مزارع بزرگ مقیاس کشاورزی که از مزیت اقتصاد مقیاس بهره میبرند، بیشتر از مزارع کوچک، از کمک‌های دولت بهره‌مند شوند.

دولت آمریکا از طرفی قصد دارد با حمایت از کشاورزان ضررهای آن‌ها ناشی از جنگ تجاری با چین و بلایای طبیعی را جبران نماید؛ و از طرف دیگر قصد دارد از ظرفیت کمک‌های مالی برای جهت دهی به مزارع کشاورزی استفاده نماید. افزایش ظرفیت مزارع کشاورزی و بهره مند شدن از مزایای اقتصاد مقیاس، یکی از اهداف کمک‌های حمایتی دولت آمریکا در این زمینه است.

به این ترتیب هرچه اندازه مزارع کشاورزی بزرگ‌تر باشد، بیشتر از کمک‌های مالی دولت بیشتر بهره‌مند می‌شود. این سیاست از طرفی موجب می‌شود بخش عمده حمایت‌های دولتی به تعداد کمتری از مزارع بزرگ مقیاس محدود شود؛ اما از طرف دیگر انگیزه‌ای برای مزارع کوچک تر ایجاد می‌کند که با تجمیع مزارع خود، ضمن بهره‌مندی از مزایای اقتصاد مقیاس، از کمک‌های دولت نیز بهره بیشتری ببرند.

مزایای افزایش مقیاس مزارع

مزارع بزرگ می‌توانند تجهیزات با فناوری بالا مورد نیاز در فعالیت‌های کشاورزی را تأمین کنند و از آن‌ها به منظور کاهش قیمت تمام شده محصولات استفاده نمایند؛ اما مزارع کوچک تر سرمایه لازم برای خرید این تجهیزات را ندارند.

علاوه بر این دسترسی به منابع مالی برای مزارع بزرگ به مراتب راحت‌تر است؛ چراکه موسسات مالی تمایلی به افزایش تعداد متقاضیان تسهیلات ندارند و با آسودگی خاطر بیشتری می‌توانند به مزارع بزرگ تسهیلات ارائه کنند.

منبع: رویترز yon.ir/AioOf

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.