۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۰۳۶۹ ۰۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۴ دسته: دولت و حکمرانی
۰

۵ کشور عضو گروه بریکس شامل برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی، اکنون نرخ رشدی به مراتب بیشتر از میانگین کشورهای جهان و به طور خاص کشورهای غربی دارند. از این رو انتظار می‌رود در طول سال‌های آتی سهم این کشورها از اقتصاد جهان افزایش یابد و به همین نسبت قدرت اثرگذاری آن‌ها بر تحولات جهان نیز تقویت شود. در حال حاضر گروه بریکس حجمی درحدود یک سوم اقتصاد جهان را به خود اختصاص داده است؛ اما یک دهه بعد و در سال ۲۰۳۰، انتظار می رود این گروه حجمی بالغ بر ۵۰ درصد اقتصاد جهان را به خود اختصاص داده باشد.

به گزارش مسیر اقتصاد کشور عضو گروه بریکس شامل برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی، اکنون نرخ رشدی به مراتب بیشتر از میانگین کشورهای جهان و به طور خاص کشورهای غربی دارند. از این رو انتظار می‌رود در طول سال‌های آتی سهم این کشورها از اقتصاد جهان افزایش یابد و به همین نسبت قدرت اثرگذاری آن‌ها بر تحولات جهان نیز تقویت شود.

سهم ۵۰ درصدی «گروه بریکس» از اقتصاد جهان تا ۱۰ سال آینده

آنتون سیلوآنوف، وزیر اقتصاد روسیه در این خصوص گفته است: بر اساس برآوردها انتظار می‌رود در طول یک دهه آتی، حجم اقتصاد ۵ کشور عضو بریکس بیش از ۲۰ درصد افزایش یابد.

وی افزود: در حال حاضر گروه بریکس حجمی درحدود یک سوم اقتصاد جهان را به خود اختصاص داده است؛ اما یک دهه بعد و در سال ۲۰۳۰، انتظار می رود این گروه حجمی بالغ بر ۵۰ درصد اقتصاد جهان را به خود اختصاص داده باشد.

پیش بینی وزیر اقتصاد روسیه بر این اساس مطرح شده است که درحال حاضر نرخ رشد اقتصادی کشورهای عضو بریکس درحدود ۵ تا ۱۰ درصد است؛ اما در مقابل اقتصادهای بزرگ غربی نرخ رشدی بین ۱ تا ۳ درصدی را تجربه می‌کنند. از این رو مطابق انتظار با گذشت زمان سهم کشورهای غربی از اقتصاد جهان کاهش می‌یابد و بر سهم کشورهای عضو گروه بریکس افزوده می‌شود.

گروه بریکس از سال ۲۰۰۶ میلادی و با همکاری ۴ کشور برزیل، روسیه، هند و چین آغاز به کار کرد و در ادامه آفریقای جنوبی نیز به این ۴ کشور ملحق شد.

بر اساس آخرین برآوردها مجموع تولید ناخالص داخلی ۵ کشور عضو گروه بریکس بیش از ۱۸ هزار ۶۰۰ میلیارد دلار است.

قدرت گرفتن بریکس چالش بزرگ اقتصادهای غربی

افزایش سهم بریکس از اقتصاد جهان در آینده نزدیک امری حتمی است که تمامی کارشناسان عرصه بین‌الملل بر آن صحه می‌گذارند.

این مسئله یکی از مهم‌ترین چالش‌های امروز آمریکا و متحدان اروپایی این کشور است؛ چراکه تداوم این روند به وضوح از قدرت سلطه غرب بر اقتصاد جهان می‌کاهد و ابتکار عمل کشورهای عضو گروه بریکس را افزایش می‌دهد؛ اقبال رو به گسترش کشورهای درحال توسعه از سراسر جهان، به تعامل مالی و تجاری با کشورهای بریکس به وضوح این حقیقت را اثبات می‌کند.

اما لازمه این روند همکاری و تعامل گسترده کشورهایی همچون چین، روسیه و هند با یکدیگر در برابر اقتصادهای بزرگ غربی است.

تسهیل تبادلات مالی و تجاری مهم‌ترین برنامه کشورهای عضو بریکس

وزیر اقتصاد روسیه همچنین مهم‌ترین برنامه گروه در طول سال‌های آتی را کاهش محدودیت‌های تجاری و تلاش برای تبدیل شدن به یک الگو برای دیگر کشورهای جهان عنوان کرده است.

کشورهای گروه بریکس در راستای تسهیل تبادلات تجاری، در طول سال‌های اخیر اقدامات گسترده‌ای را برای کاهش وابستگی به نظام مالی و بانکی کنونی حاکم بر جهان در دستور کار قرار داده اند. ایجاد سیستم پرداخت مستقل، افزایش سهم ارزهای ملی از تجارت و ایجاد یک کانال مستقل تبادل اطلاعات از جمله مهم‌ترین برنامه‌های بریکس در این زمینه بوده است.

علاوه بر این بر اساس شنیده‌ها گروه بریکس قصد دارد یک پلتفرم پرداخت پول، همانند آنچه از سوی شرکت‌های اپل و سامسونگ مورد استفاده است، راه‌اندازی نماید.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، پیش از این در جریان نشست کشورهای گروه ۲۰ در سال جاری میلادی، استفاده از ارزهای ملی و سیستم‌های پرداخت ملی در تبادلات تجاری را یکی از مهم‌ترین دستاوردهای اخیر کشورهای درحال توسعه عنوان نموده و بر لزوم همکاری برای گسترش آن تأکید کرده بود.

منبع: راشاتودی yon.ir/OKdlx

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.