۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۰۳۶۰ ۰۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۶ دسته: تولید
۰

بر اساس توافق کشور ترکیه با وولکس واگن، این شرکت خودروساز آلمانی قرار است به منظور ساخت یک کارخانه خودروسازی با ظرفیت سالانه ۳۰۰ هزار دستگاه، یک میلیارد یورو در ترکیه سرمایه‌گذاری نماید. نکته جالب توجه اینکه قرار است تمامی محصولات تولیدی در این کارخانه به کشورهای شرق اروپا صادر شود. این قرارداد به خوبی نشان می‌دهد حتی با وجود شرایط سیاسی نامطلوب بین دولت‌ها، در صورت استفاده مناسب از دیپلماسی اقتصادی و مهیا کردن محیط کسب و کار مطلوب، شرکت‌های بزرگ خودروسازی حاضرند با سرمایه‌گذاری گسترده، کارخانه جدید در یک کشور احداث نمایند و بخش عمده محصولاتشان را به بازارهای دیگر صادر کنند.

به گزارش مسیر اقتصاد شرکت خودروساز آلمانی وولکس واگن، که در کنار شرکت خودروسازی تویوتا ژاپن، بزرگترین خودروساز جهان محسوب می‌شود، به تازگی اعلام کرده است که قصد دارد یک کارخانه خودروسازی در ترکیه احداث نماید.

احداث کارخانه خودروسازی وولکس واگن آلمان در ترکیه فقط برای صادرات

آندریاس توستمن، یکی از اعضای هیئت مدیره شرکت خودروسازی وولکس واگن در این خصوص گفته است: ما در مراحل پایانی دستیابی به یک توافق با مقامات کشور ترکیه قرار داریم. انتظار ما این است که تا کمتر از دو هفته آتی توافق نهایی بین دو طرف منعقد شود.

بر اساس جزئیاتی که از همکاری وولکس واگن و ترکیه منتشر شده، قرار است این شرکت خودروسازی آلمانی یک میلیارد یورو در ترکیه سرمایه‌گذاری نماید. ظرفیت تولید کارخانه این شرکت قرار است ۳۰۰ هزار خودرو در سال باشد و تمامی محصولات تولیدی در آن به کشورهای شرق اروپا صادر خواهد شد.

ساخت این کارخانه خودروسازی نزدیک به ۴ هزار اشتغال مستقیم در شهر مانیسا ترکیه، نزدیک شهر ازمیر در آناتولی غربی، ایجاد خواهد کرد. انتظار میرود روند احداث کارخانه خودروسازی وولکس واگن در ترکیه از سال ۲۰۲۰ آغاز شود و از سال ۲۰۲۲ نیز تولید خودرو در این کارخانه اجرایی گردد.

گام بزرگ صنعت خودرو ترکیه با یک قرارداد خارجی مطلوب

نکته جالب توجه در این میان در آن است که مقامات ترکیه‌ای موفق شده‌اند شرکت خودروساز آلمانی را برای تولید محصولات خود در این کشور و در ادامه صادرات تمامی تولیدات آن به کشورهای اروپایی متقاعد نمایند. از این رو این توافق یک گام بزرگ برای اقتصاد و به طور خاص بخش صنعت خودرو ترکیه محسوب می‌شود.

پیش از این گفته میشد وولکس واگن برای تولید خودرو و فروش آن در کشورهای شرق اروپا، کشور بلغارستان را در نظر دارد؛ اما در نهایت این شرکت بزرگ خودروسازی با کشور ترکیه در این زمینه به توافق رسیده است.

توافق خودروساز آلمانی و ترکیه درحالی درحال نهایی شدن است که در طول سال‌های اخیر روابط سیاسی ترکیه و اتحادیه اروپا در وضعیت مطلوبی قرار نداشته است؛ با وجود این وولکس واگن با این استدلال که ترکیه همچنان در مسیر عضویت در اتحادیه اروپاست، اقدام به همکاری با این کشور نموده است.

شرایط یک قرارداد خارجی مطلوب در صنعت خودرو چیست؟

به طور کلی شرکت‌های خودروسازی به دنبال دستیابی به سهم بازار مناسب از کشورهای پرجمعیت هستند. از طرف دیگر این شرکت‌ها تلاش می‌کنند کارخانه‌های خود را در محیط هایی احداث نمایند که علاوه بر امنیت سرمایه‌گذاری، شرایط اقتصادی مطلوبی را برای آن‌ها فراهم کند.

در طرف مقابل کشورها ضمن ایجاد امنیت و فرصت سرمایه‌گذاری برای شرکت‌های خودروسازی، مواردی همچون ایجاد اشتغال، افزایش صادرات، انتقال دانش فنی و افزایش میزان داخلی سازی را از سرمایه‌گذاران خارجی انتظار دارند.

قرارداد یک میلیارد یورویی ترکیه با شرکت خودروسازی وولکس واگن آلمان به خوبی نشان می‌دهد حتی با وجود شرایط سیاسی نامطلوب بین دولت‌ها، در صورت استفاده مناسب از دیپلماسی اقتصادی و مهیا کردن محیط کسب و کار مطلوب، شرکت‌های بزرگ خودروسازی حاضرند با سرمایه‌گذاری گسترده، کارخانه جدید در یک کشور احداث نمایند و بخش عمده محصولاتشان را به بازارهای دیگر صادر کنند.

منبع: رویترز yon.ir/tXAZ1

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.