۲۸ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۰۰۷۵ ۰۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۴ دسته: کشاورزی
۰

شاعری عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به پایان مهلت قانونی دولت برای اعلام قیمت خرید تضمینی گندم در سال زراعی جاری، گفت: قیمت خرید تضمینی این محصول اساسی در سال زراعی جاری باید متناسب با هزینه‌های تولید و نرخ تورم اعلامی بانک مرکزی تعیین شود. از این رو انتظار می‌رود قیمت خرید تضمینی دست کم ۴۰ درصد افزایش داشته باشد؛ چراکه در صورت تعیین نادرست قیمت، تولید گندم به صورت قطعی کاهش خواهد یافت.

علی محمد شاعری عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس در گفتگو با مسیر اقتصاد با اشاره به پایان مهلت قانونی دولت در اعلام قیمت خرید تضمینی محصولات اساسی کشاورزی علی الخصوص گندم اظهار داشت: دولت باید هرچه سریعتر به منظور جلوگیری از کاهش تولید محصولات اساسی قیمت این محصولات را اعلام کند.

نماینده مردم بهشهر در مجلس شورای اسلامی گفت: بر اساس قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی دولت موظف است هرساله قیمت محصولات مطرح در این قانون را تا پایان شهریور ماه از طریق رسانه های عمومی به اطلاع کشاورزان برساند. این در حالی است که طی سال های اخیر دولت این قانون را به درستی اجرا نکرده است.

وی ادامه داد: مجلس به منظور حمایت از تولید داخلی و جلوگیری از وابسته شدن به واردات در محصولات اساسی، اقدام به تصویب چنین قانونی کرده است و دولت نباید بدون دلیل و به راحتی از اجرای آن امتناع کند.

کاهش قطعی تولید گندم درصورت تعیین نادرست قیمت خرید تضمینی

شاعری در خصوص قیمت خرید تضمینی گندم در سال زراعی جاری نیز گفت: بر اساس قانون خرید تضمینی، قیمت این محصول باید متناسب با نرخ تورم اعلامی از سوی بانک مرکزی تعیین شود. امسال نیز دولت باید با توجه به وضعیت هزینه های تولید و نیز نرخ تورم اعلامی از سوی بانک مرکزی قیمت گندم را تعیین کند.

عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به تاثیر منفی قیمت گذاری نادرست بر میزان تولید و خرید تضمینی گندم نیز اظهار داشت: در سال جاری به دلیل تعیین نادرست قیمت این محصول، میزان خرید تضمینی کاهش پیدا کرد.

وی ادامه داد: با توجه به تاثیرپذیری میزان تولید و خرید تضمینی گندم از قیمت این محصول اساسی، باید قیمت این محصول در سال زراعی جاری افزایش بیش از ۴۰ درصدی داشته باشد. در غیر اینصورت قطعا میزان تولید گندم کاهش می یابد و محصولات دیگر جایگزین این محصول در کشت کشاورزان می‌شود.

لزوم جلوگیری دولت از ایجاد وابستگی غذایی در شرایط تحریم

این نماینده مجلس در خصوص اثرات منفی کاهش میزان تولید و خرید تضمینی گندم گفت: با کاهش میزان تولید و خرید تضمینی گندم، ایران در شرایط تحریم وابسته به واردات خواهد شد. این در حالی است که کشاورزان داخلی توان تامین نیاز داخلی را دارند.

شاعری ادامه داد: ایجاد وابستگی در محصولات اساسی در شرایط تحریم بر خلاف سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی است و نباید در چنین شرایطی دولت اجازه وابستگی غذایی به واردات را بدهد. تمامی کشورهای توسعه یافته همواره حمایت های مختلفی را تولید محصولات کشاورزی انجام می دهند بنابراین دولت دوازدهم نیز باید به حمایت از کشاورزان داخلی بپردازد.

وی در پایان اظهار داشت: مسلما چنانچه قیمت به صورت نادرست، غیرقانونی و غیرکارشناسی تعیین شود، نمایندگان مجلس شورای اسلامی برخورد قاطعی با عاملان این قیمت گذاری خواهند کرد.

انتهای پیام/ تولید گندم



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.