علی علیلو نماینده دوره نهم مجلس شورای اسلامی در گفتگو با مسیر اقتصاد با بیان اینکه سطح بالایی از عدم شفافیت در صنعت خودرو وجود دارد، گفت: خودروسازان معتقدند که به دلیل افزایش بیش از حد قیمت مواد اولیه، قیمت خودروها افزایش یافته است، حال آنکه هزینه سربار خودروسازان بالا است.
عملکرد غیر قابل دفاع شورای رقابت در بحث قیمت گذاری خودرو
رئیس سابق هیئت تحقیق و تفحص از صنعت خودرو کشور با بیان اینکه عملکرد شورای رقابت در بحث قیمت گذاری خودرو قابل دفاع نیست، گفت: آنطور که دکتر شیوا، رئیس فعلی شورای رقابت می گویند، این شورا فرمول قیمتگذاری خودرو را به کمک خودروسازان تهیه کرده است؛ در حالیکه وظیفه اصلی این شورا مقابله با انحصارگری در صنعت خودرو است.
علیلو با بیان اینکه بایستی قیمت تمام شده خودروهای پرتیراژ داخلی محاسبه شود، گفت: در قیمت تمام شده، هزینه سربار و زیان های انباشته خودروساز نباید وارد شود.
زیان انباشته شرکتهای اقماری خودروسازان عامل افزایش قیمت خودرو
نماینده دوره نهم مجلس شورای اسلامی خود سهامداری را مشکل دیگر خودروسازان بزرگ کشور دانست و گفت: در حال حاضر شرکت هایی ذیل شرکت مادر با سرمایه حدود ۱۰۰ میلیارد تومانی وجود دارند، که حتی یک نیروی انسانی فعال ندارند.
علیلو عامل افزایش قیمت افسار گسیخته قیمت خودرو را وجود این شرکت های تودرتو زیان ده دانست و گفت: عملکرد نادرست این شرکت ها در سالیان اخیر موجب شده، مدیران دو خودروساز بزرگ کشور بخشی از زیان انباشته این شرکت ها را از طریق افزایش قیمت محصولات پرتیراژ جبران نمایند.
خصوصیسازی منجر به توسعه صنعت خودرو نمیشود
رئیس سابق هیئت تحقیق و تفحص از صنعت خودرو کشور خصوصیسازی صنعت خودرو در شرایط فعلی را به صلاح ندانست و گفت: مدیریت دولتی حاکم بر صنعت خودرو بایستی تغییر کند، اما واگذاری سهام دولتی خودروسازان منجر به توسعه نخواهد شد و به هیچ وجه نباید واگذار شود.
علیلو با بیان اینکه شیوه مدیریت خودروسازان بزرگ کشور بایستی تغییر کند، گفت: صنعت خودرو کشور بایستی به سمت رقابت پذیری حرکت نماید. تا زمانیکه وضعیت صورت های مالی و اعضای هیئت مدیره شرکت های تو در تو خودروسازان شفاف نشود، واگذاری سهام دولتی منجر به توسعه صنعت خودرو نمی شود.
انتهای پیام/ تولید و اشتغال