۰۲ آذر ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۰۹۸۴ ۰۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۰ دسته: تولید، صنعت مخابرات نام نویسنده: محمدامین احمدلو
۰

کشورهای پیشرو در زمینه تولید تجهیزات مخابراتی، همواره سیاست‌های حمایتی ویژه‌ای را برای رشد توانمندی‌های‌‌ داخلی اعمال کرده‌اند که فصل مشترک اغلب این سیاست‌ها ایجاد بازار داخلی تضمینی به شرط ارتقاء توان فنی و تامین تسهیلات متنوع مالی مشروط به یافتن بازار و مشتریان جدید بوده است. شرکت هوآوی چین یکی از نمونه‌هایی است که با حمایت گسترده دولتی ایجاد شده و بعد از مدتی به بزرگ ترین شرکت تولیدکننده تجهیزات مخابراتی در جهان تبدیل شده است.

مسیر اقتصاد/ اعمال سیاست­‌های هوشمندانه حمایت از تولید داخل از ابزارهای کلیدی دولت­ ها در هدایت و رشد صنایع بومی کشورها به حساب می‌آید. اغلب شرکت‌هایی که در حوزه ­های گوناگون امروزه به عنوان برندهای­ برجسته بین المللی شناخته می­شوند در مقاطع مختلف مشمول این حمایت­ ها بوده اند؛ اما برخی کشورها به دلیل اهمیت و جایگاه خاص صنعت تجهیزات مخابراتی، حمایت ­های ویژه ­ای را به این بخش معطوف می ­کنند.

حمایت گسترده چین از تولیدکنندگان داخلی تجهیزات مخابراتی

چین به عنوان کشوری که در حال حاضر شرکت­ های تولیدکننده تجهیزات مخابراتی صاحب نامی نظیر هوآوی (Huawei) و زد تی ای (ZTE) و فایبرهوم (FiberHome) را در خود جای داده است، تا سه دهه پیش به عنوان یک واردکننده تجهیزات مخابراتی شناخته می‌شد. اما با شکل­گیری اولین توانمندی­ها در تولید تجهیزات مخابراتی بومی در این کشور، سیاست­های حمایتی مناسب دولت چین در کمتر از چهار دهه توانست نقش بسزایی در ایجاد برندهای اصلی تامین تجهیزات مخابراتی در جهان ایفا کند.

این حمایت ­ها به قدری حائز اهمیت و تاثیرگذار بوده است که بنیانگذار شرکت هوآوی – بزرگ­ترین شرکت تجهیزات مخابراتی جهان با درآمد ۹۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۷ – در مصاحبه ­ای عنوان کرد: کمپانی، تازه تاسیس شده بود درحالیکه رقبا شرکت‌های مشهور بین المللی با دارایی ­هایی به ارزش ده ­ها میلیارد دلار بودند. اگر سیاست­ های حمایتی دولت نبود، هوآوی خیلی زنده نمی ­ماند.

بزرگترین تولیدکننده تجهیزات مخابراتی جهان چگونه تأسیس شد؟

شرکت هوآوی در سال ۱۹۸۸ توسط رن ژنگفی یک بازنشسته سپاه مهندسی ارتش آزادی بخش خلق چین و با هدف ساخت سوئیچ ­های شبکه مخابراتی تاسیس شد. در این مقطع ۲۰۰۰ شرکت دیگر در چین با همین هدف فعالیت می­کردند. اما بنیانگذار هوآوی برخلاف سایر شرکت­ ها، در آن مقطع اصلی­ ترین استراتژی هوآوی را عدم تکیه به انتقال فناوری بوسیله ایجاد کسب ­وکارهای مشترک (Joint Venture) با شرکت­ های خارجی می‌دانست. زیرا ژنگفی معتقد بود خارجی ­ها هیچگاه لبه فناوری را در اختیار تولیدکنندگان چینی قرار نمی­دهند.

به همین منظور تمرکز شرکت هوآوی بر روی تحقیق و توسعه گسترده داخلی و ساخت سوئیچ ­هایی قرار گرفت که شرکت­ های خارجی علاقه ­ای به انتقال آن به چین نداشتند.

در کنار رویکرد تجاری درون­نگر و متمایز هوآوی در چین، دولت و وزارت ارتباطات این کشور نیز حمایت ­های ویژه ­ای در راستای محدودسازی بازار رقبای خارجی و گسترش بازارهای این شرکت به عمل آوردند. این حمایت­ ها با قرارداد تامین سوئیچ‌های مخابراتی ارتش چین آغاز شد. اندکی پس از این قرارداد، دولت چین به موازات ارتقاء کیفی محصولات هوآوی به تدریج بازار سوئیچ­ این کشور را در اختیار شرکت هوآوی قرار داد تاجاییکه در سال ۱۹۹۴ رئیس جمهور چین در دیدار با مدیرعامل هوآوی بر جنبه­ های امنیتی تجهیزات مخابراتی و ارتباطات چین تاکید کرد و پس از آن بخش زیادی از بازار سوئیچ چین در اختیار شرکت­ های داخلی و خصوصا شرکت هوآوی قرار گرفت.

محدودیت واردات و خریدهای حاکمیتی دو ابزار مهم چین در حمایت از هوآوی

در سال ۱۹۹۶ حمایت­های دولتی از هوآوی ابعاد گسترده ­تری پیدا می­کند. دولت چین در این سال سیاست­ محدودسازی واردات تجهیزات مخابراتی که مشابه داخلی داشتند را اعمال نمود و در کنار قرارداد تامین تجهیزات سیستم­ مخابراتی ریل ملی چین را نیز در اختیار هوآوی قرار می­دهد.

تا سال ۱۹۹۸ اکثر مشتریان هوآوی، مخابرات­ های استانی چین بودند. این شرکت­ ها اغلب به دلیل محدودیت ­های مالی امکان پرداخت دفعی و منظم هزینه تجهیزات خریداری شده برای استان های کوچک­تر را نداشتند.

در این موقعیت بانک ­های چینی با ارائه تسهیلات اعتبار خریدان داخلی به مبلغ ۱.۲ میلیارد دلار به شرکت هوآوی، از یک سو دریافت به موقع و کامل هزینه­ تجهیزات فروخته ­شده را برای هوآوی تضمین نمودند و از سوی دیگر با خرید از تولیدکنندگان داخلی را برای مصرف ­کنندگان چینی جذاب­تر ساختند.

توسعه صادرات پس از تقویت در بازار داخلی

در آغاز سال ­های ۲۰۰۰، حمایت ­های دولتی علاوه بر بازارهای داخلی برای کسب سهم بیشتر از بازارهای خارجی به شکل گسترده ادامه یافت. در سال ۲۰۰۴ بانک توسعه چین، تسهیلات اعتباری ۵ سال ه­ای به ارزش ۱۰ میلیارد دلار برای مشتریان هوآوی در بازارهای جهانی تخصیص داد و مجموع این تسهیلات تا سال ۲۰۰۹ به حدود ۳۰ میلیارد دلار رسید.

نمونه ­های بیان شده در بالا تنها بخشی از حمایت ­های دولت چین از شرکت هوآوی و سایر شرکت ­های داخلی این کشور بوده است که بطور خلاصه در رفتار تولیدکنندگان داخلی به عنوان قهرمانان ملی خلاصه می­شود. نگرشی که در سایر کشورهای پیشرو در تولید تجهیزات مخابراتی نیز وجود دارد.

اما در کنار این نگرش، بررسی نمونه‌های موفق جهانی در حمایت­ دولت از تولید داخل نشان می­دهد برخلاف اغلب سیاست ­های حمایتی در ایران، نه تنها حمایت از تولیدکنندگان داخلی هیچ­گاه به صورت عمومی و بی ­قید و شرط نبوده­ است. بلکه این حمایت­ ها همواره مشروط به ارتقاء کیفیت برای رقابت در سطح بین‌المللی و جلب رضایت مصرف ­کنندگان بوده است.

انتهای پیام/ تولید و اشتغال



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.