۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۹۲۹۲ ۰۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۵ دسته: تجارت و دیپلماسی کارشناس: سجاد حیدرزاده
۰

اقدامات سلطه‌جویانه آمریکا علیه کشورهای مستقل، که با سوءاستفاده از جهانروایی دلار صورت گفته است، کشورها را بر آن داشته تا وابستگی اقتصاد خود به دلار را کاهش دهند. جایگزینی فلز طلا با دلار و سایر دارایی های مبتنی بر آن و همچنین راه‌اندازی سامانه های پرداخت جایگزین سوئیفت، از جمله راهبردهای کلیدی کشورهای مستقل برای دوری از آمریکا بوده است.

به گزارش مسیر اقتصاد کشور چین پس از گذشت چند ماه اخیرا گزارش میزان ذخایر طلای خود را منتشر کرده است. بر این اساس، پکن ماه گذشته پس از گذشت دو سال برای اولین بار به طور رسمی طلا را به ذخایر خود افزوده در عین حال میزان اوراق خزانه آمریکا خود را کاهش داده است.

افزایش ذخایر طلا راهبرد چین در تقابل با آمریکا

طبق آخرین آمار بانک مرکزی چین، میزان کل ذخایر طلا این کشور به رقم ۱۸۶۲ تن تا پایان سال ۲۰۱۸ رسیده است که نشان دهنده افزایش ۱۰ تنی نسبت به ماه قبل و اولین افزایش ذخایر چین از ژوئن سال ۲۰۱۶ است.

همچنین این پنجمین ماه پیاپی کاهش دارایی اوراق خزانه آمریکا توسط کشور چین در ماه دسامبر است که مقدار آن را به پایین ترین سطح از ماه مه سال ۲۰۱۷ رساند. در طول سال گذشته، چینی ها میزان ۵۰ میلیارد دلار بدهی آمریکا را فروخته اند.

یوسکه میورا، اقتصاددان ژاپنی در رابطه با این اقدام پکن اینگونه اظهار می کند: چین احتمالا می خواهد وابستگی خود به اوراق بهادار مبتنی به دلار را در ذخایر ارزی خارجی خود کاهش دهد.

این گمانه نیز در رسانه ها وجود دارد که نگرانی های پکن در مورد امکان اعمال تحریم های اقتصادی از جانب آمریکا می تواند انگیزه چینی ها برای دوری از دلار باشند.

دلارزدایی اقتصاد روسیه با راه‌اندازی سامانه پرداخت جایگزین سوئیفت

به طور مشابه روس ها نیز همانند چینی ها چنین تحرکاتی دارند. این کشور در طول چند سال گذشته به سرعت در حال جمع آوری فلز طلا است. ذخایر طلا روسیه در سال ۲۰۱۷ با افزایش ۲۲۴ تنی سومین سال پیاپی بیش از ۲۰۰ تن رشد را به ثبت رساند.

بانک مرکزی روسیه با سرعت این روند را در سال ۲۰۱۸ ادامه داد و در فصل بهار این سال روس ها تقریبا تمام اوراق خزانه آمریکا خود را فروخت.

این کشور همچنین با راه اندازی سامانه های پرداخت و کانال های مالی جایگزین که به دلار آمریکا متکی نیستند، کوشیده است دلار آمریکا را به حاشیه براند. روس ها یک سیستم پرداخت جایگزین توسعه داده است که با محبوبیتی که در داخل این کشور بدست آورده توانسته است از شبکه سوئیفت پیشی بگیرد. طبق اعلام بانک مرکزی روسیه تعداد ۴۱۶ شرکت روسی و سازمان دولتی تا ماه سپتامبر ۲۰۱۸ به سیستم پرداخت SPFS متصل شده اند.

ذخایر طلا انتخاب کشورها برای دوری از آمریکا

این درحالی است که تنها کشورهایی که به طور سنتی روابط نامناسبی با ایالات متحده دارند به دنبال جایگزین های مختلف نمی گردند. در ماه سپتامبر ۲۰۱۸ اتحادیه اروپا اعلام کرد طرح هایی برای توسعه کانال مالی ویژه موسوم به SPV برای دور زدن تحریم های آمریکا و تسهیل تجارت با ایران دارد.

در عرصه بین الملل سایر کشورها نیز در حال خرید فلز طلا هستند. بر طبق گزارش شورای جهانی طلا، کشور قزاقستان در ماه نوامبر سال ۲۰۱۸ میزان ۴.۳ تن طلا به ذخایر خود افزود. کشور مغولستان ذخایر طلایی خود را از ماه ژوئن بیش از ۱۰ تن افزایش داده است. بانک مرکزی کشورهای مجارستان و لهستان نیز ذخایر طلای خود را افزایش داده اند.

به سادگی، فلز طلا به کشورهای مستقل از دلار آمریکا کمک می کند. این به معنای استقلال و ثبات سیاسی و اقتصادی است. طلا توانست حتی نقش کلیدی در استراتژی تضعیف دلار را بازی کند.

پنهان‌کاری احتمالی چینی ها در اعلام میزان ذخایر طلای ملی

چینی ها تاریخی طولانی مدت در عدم اعلام رسمی میزان طلای خود و فاش کردن ناگهانی در افزایش قابل توجه ذخایر خود دارند. در سال ۲۰۰۹ بانک مرکزی چین گزارش‌دهی خود در ارتباط با نگهداری فلز طلا را متوقف کرد. سپس در ژوئن سال ۲۰۱۵ بانک مرکزی چین به طور غیرمنتظره ای رشد ۵۷ درصدی ذخایر طلای خود را اعلام کرد.

حدود یک سال قبل، بانک مرکزی چین به طور منظم میزان افزایش ذخایر طلای خود را اعلام می کرد. پیش از آنکه چین گزارش دهی میزان طلای خود را مجددا متوقف کند، طی ۱۶ ماه حدود ۱۸۵ تن دیگر به ذخایر طلا خود افزود. در طول این مدت، کشور چین برای افزودن ارز یوآن به سبد ارزی صندوق بین المللی پول فشار می آورد.

بسیاری از تحلیلگران بر این باورندکه کشور چین بیش از اعلام رسمی طلا نگهداری می کند. جیم ریکاردز در سال ۲۰۱۵ تاکید کرد: بسیاری از مردم براین باورند که چین چندین هزار تن طلا را بدون ثبت در دفاتر در یک نهاد جداگانه به نام اداره مدیریت ارز خارجی[۱] (SAFE) نگه داری می کند. با توجه به پویایی سیاسی و جنگ تجاری موجود میان چین و آمریکا بعید به نظر می رسد که چینی ها افزایش ذخایر طلای خود در سال ۲۰۱۶ را به طور ناگهانی متوقف کرده باشند.

پینوشت:

[۱] State Administration for Foreign Exchange (SAFE)

منبع: دیلی‌کوین yon.ir/0mXHp

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.