۳۰ شهریور ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۴۸۲ ۰۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۵ دسته: تولید کارشناس: علیرضا باباخان
۵

شرکت های بزرگ و قدیمی صنعتی کشور، طی سالیان اخیر که مبادرت به فعالیت در بازارهای داخلی و حتی خارجی کرده اند، موفق شده اند تا برخی از مهارت ها و توانمندی های محوری را در خود کسب کنند. در حالیکه همین مهارت ها، می توانند به عنوان علل اصلی ممانعت از تغییر و در نتیجه خلق نوآوری محسوب شوند.

آنچه که می تواند به عنوان یکی از مظاهر مقاوم شدن اقتصاد کشور محسوب شود، افزایش نرخ تولیدات نوآورانه کشور است؛ به خصوص در مورد صنایع بزرگ و قدیمی که بخش بزرگی از اقتصاد کشور وابسته به آن ها می باشد.

حال سوال اصلی این است که چطور می توان در این شرکت ها و صنایع که به دلیل فعالیت های چندین ساله خود، دارای یک ساختار و فرهنگ سازمانی ثابت و غیر منعطف شده اند، صحبت از نوآوری کرده و آن ها را به سمت خلق نوآوری در فرایندها، بازار، محصول و غیره، ترغیب نمود؟

در ابتدا در این یادداشت مبادرت به شناسایی علل دشواری ورود دولت به ترغیب این شرکت های بزرگ صنعتی به خلق نوآوری شده و در یادداشت آتی، پیرامون راهکارهای پیشنهادی بحث خواهد شد.

شرکت های بزرگ و قدیمی صنعتی کشور، طی سالیان اخیر که مبادرت به فعالیت در بازارهای داخلی و حتی خارجی کرده اند، موفق شده اند تا برخی از مهارت ها و توانمندی های محوری را در خود کسب کنند. در حالیکه همین مهارت ها، می توانند به عنوان علل اصلی ممانعت از تغییر و در نتیجه خلق نوآوری محسوب شده و انعطاف پذیری شرکت ها را برای پذیرش و پرورش توانمندی های جدید، کاهش دهد.

از سوی دیگر، معمولا به دلیل نگاه سنتی که به فرایند خلق نوآوری در شرکت ها حاکم بوده، مبنی بر اینکه تنها مسیر خلق نوآوری اتکا به نیروهای تحقیق و توسعه داخل سازمانی می باشد، از این رو شاهد استخدام تعداد بسیار زیاد منابع انسانی مرتبط با فعالیت های تحقیقاتی در این قبیل شرکت ها می باشیم. لذا شرکت تمایل دارد منابع مالی خود را تنها صرف این افراد کند در حالیکه با انجام این کار، چشم خود را از روی ظرفیت بزرگ دانشی که در مرزهای بیرون از شرکت قرار دارند، خواهد بست.

مانع دیگر در این شرکت ها، وجود سلسله مراتب و ساختارهای سازمانی طولانی و پیچیده ای است که امکان خلاقیت و ایده پردازی را از منابع انسانی گرفته و حتی در صورت وجود ایده های جدید در ایشان، مجرای مناسب برای عملیاتی سازی آن ها در سازمان وجود ندارد. به علاوه، سازوکارهای پاداش و ارتقاء نیز معمولا ارتباطی به خلاقیت منابع انسانی ندارند.

مانع دیگر برای حرکت این شرکت ها در مسیر نوآوری، نهادینه شدن زنجیره تامین این شرکت هاست. بدین معنا که تامین کنندگان و مشتریان شرکت های بزرگ و قدیمی، طبق برنامه ای مشخص اقدام به همکاری با این شرکت ها می کنند و موضوع فعالیت های ایشان نیز پاسخگویی به نیازهای فعلی جامعه و مشتریان می باشد. در حالیکه در صورت تصمیم شرکت به حرکت به سمت خلق نوآوری هایی که سابقه آن ها در شرکت وجود ندارد، امکان ایجاد هماهنگی بین زنجیره تامین پیشین و جدید، بسیار پیچیده بوده و شرکت به سختی می تواند ضمن پاسخگویی به نیازهای فعلی مشتریان خود، به فکر حل مسائل آینده ایشان نیز باشد.

در یک جمع بندی، می توان شرکت های بزرگ و قدیمی صنعتی را در کشور، بیشتر متمایل به “نگه داشتن وضع موجود” تعبیر کرد که میل به نوآوری، به خصوص نوآوری های رادیکال (Radical) در آن ها بسیار کم است و با توجه به اینکه بخش بزرگی از اقتصاد کشور به عملکرد آن ها وابسته است، در صورت عدم تقویت توانمندی های خلق نوآوری، نمی توان به مقاوم شدن اقتصاد کشور از این مسیر مهم چندان امیدوار بود.

  1. انشاالله آینده از آن شرکتهای دانش بنیادیست که همیشه طبق بروز ترین تکنولوژی ها پیش میرن و در دتیا پیشگام هستند
    وضعیت جوریه که ادامه حیات در بازار تابع نوآوری هاست و اگر حمایت های دولتی برای شرکتهای بزرگ و سنتی قطع نشه فقط چند سال ورشکستگیشون عقب میفته

    ۰۰
  2. با سلام
    با توجه به این امر که هیچگونه رقابتی در صنعت کشور ما دیده نمی شود و تفکر همیشه سنتی، ترس از ورود تفکرا های جدید و نوآورانه تمایل شرکت های بزرگ و قدیمی را بر این اساس پایدار می کند که همواره از یک شیوه و روش قدیمی بهره گیری کنند و مورد دیگر اینکه در کشور ما جایی برای اهمیت داردن به مشتریان نیست و اگر یک روندی در برحه ای از زمان جوابگو بوده است و ایجاد درامدزایی کرده با همان روش و روند پیش خواهیم رفت و دیگر اهمیتی به پیشرفت و به روز رسانی در صنعت مورد نظر نخواهیم داشت.

    با تشکر

    ۰۰
  3. با سلام و عرض ادب
    من به عنوان مسئول بخش R&D واحدهای صنعتی (اداره صنعت ، معدن ) در این خصوص از چند شرکت صنعتی نظرخواهی کردم ... ازشون پرسیدم که چرا در بخش صنعت تمایلی به ایجاد فضای فناوری و نوآوری ندارید ...
    اکثر شرکت ها قریب به اتفاق پاسخ دادند: مشکلات اقتصادی و عدم همکاری ارگانهای دولتی موجب خستگی و کاهش انگیزه بخش صنعت شده ... چرا که بخش صنعت کشور نیازمند به همکاری و ساپورت مالی جهت تامین بخشی از نیاز های خود میباشد . فقط آنقدری حرکت میکنیم که خط تولید به خواب ابدیت فرو نرود .
    به نظر بنده بخش صنعت هم خواستار تحول و دگرگونی در فرآیند تولید خود هستش چرا که باعث بازدهی خوبی برایشان میشود اما مشکلاتی که گریبان گیر این واحد ها شده مجال اندیشیدن به تنوع و تولیدی متمایز را از آنها گرفته ...
    وقتی راه برای آنان هموار و امکانات و همکاریهای لازم صورت بگیرد مطمئنا چیزی جز یک نوع آوری و ابداع خلاقانه از اونها نخواهیم دید . در درجه اول باید علائم حیاتی به آنان بازگردانمده شود . امیدوارم که در کشورمون در هر بخشی .... شاهد یه حرکت باشیم یه فناوری و خلاقیت کارساز که بتواند مستقیم و غیر مستقیم بر اقتصاد کشور تاثیر مثبتی بگذارد

    ۰۰
  4. سلام, به نظر می رسه در شرایط رکود اقتصادی کنونی که حتی دغدغه بنگاه های اقتصادی بزرگ فقط ادامه حیات است, قدم برداشتن در مسیر نوآوری عملا غیر ممکن و یا با ریسک بسیار بالا همراه است. علاوه بر این همانگونه که اشاره فرمودید در شرایط اقتصادی عادی نیز ساختار و مدیریت سنتی و دولتی این سازمان ها عملا تمایلی برای حرکت در جهت نوآوری از خود نشان نمی دهند.

    ۰۰
  5. سلام
    به نظر بنده نبود فضای رقابتی به مشکلاتی که شما فرمودید دامن می زند و آن ها را تشدید می کند. ترسیم یک مسیر کنترل شده و مشخص برای کمک به این شرکت ها تا در فضای رقابتی بتوانند قرار بگیرند، یک اولویت برای سیاستگذاران محسوب می شود.

    ۰۰


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.