۰۸ مهر ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۹۳۲۹ ۱۳ تیر ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۰ دسته: کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۰

طبق آمار گمرک در ۲ ماه ابتدایی سال جاری، صادرات سیب نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶ برابر شد که با اتخاذ سیاست بازار در ازای بازار توسط وزارت جهاد کشاورزی حاصل شده است.

به گزارش مسیر اقتصاد یکی از اقدامات مناسب وزارت جهاد کشاورزی در ساماندهی تولید و عرضه محصولات کشاورزی اتخاذ سیاست بازار در ازای بازار بود.

سیاست بازار در ازای بازار از سال ۱۳۹۵ به منظور ساماندهی و فروش سیب و کشمش در ازای واردات موز توسط وزارت جهاد کشاورزی اتخاذ شد.

با این سیاست صادرکنندگان سیب می توانند با موز را با تعرفه پایین تر وارد کنند تا از این طریق هم رونقی در بازار موز ایجاد شده باشد و هم وضعیت تولیدکنندگان سیب بهبود پیدا کرد.

رشد تولید سیب همزمان با اتخاذ سیاست بازار در ازای بازار

در سال ۱۳۹۶ در حدود  ۲۲ میلیون و ۴۵ هزارتن انواع محصولات باغی و گلخانه ای در کشور تولید شده است؛ که این میزان تولید نسبت به سال ۹۵، یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن رشد داشته است.

بر اساس آمار وزارت جهاد کشاورزی در سال ۹۶ سطح باغات سیب کشور ۲۵۴ هزار و ۲۰۰ هکتار بوده که از این حیث سیب در رتبه دوم محصولات باغی قرار داشت.

بررسی روند سطح باغات سیب کشور حاکی از روند رو به رشد آن دارد. برآورد میزان تولید سیب در ایران حدود ۳.۷ میلیون تن است که با این میزان تولید این محصول در رتبه نخست تولید محصولات باغی کشور قرار خواهد گرفت.

بر اساس آمارهای وزارت جهاد کشاورزی پس از ابلاغ سیاست تهاتر سیب با موز (سیاست بازار در مقابل بازار) در ابتدای سال ۱۳۹۵ میزان صادرات سیب در فروردین ماه همان سال، ۴۵۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشت.

رشد مثبت صادرات سیب در سال ۱۳۹۵ نشان دهنده تاثیر بسیار مثبت این سیاست در خروج محصول صادراتی انبار شده در انبارهای کشور به میزان ۱۶۲ هزار تن بود.

درصورت عدم اجرای این سیاست طی دو سال گذشته باید سیب باغداران به صورت خرید تضمینی خریداری یا سیب آنان در انبار به ضایعات تبدیل می شد.

۶ برابر شدن میزان صادرات سیب در دو ماه نخست سال جاری

از آنجایی که هر ساله صادرات سیب بعد از پایان مهرماه تا اواخر خرداد ماه به کشورهای متقاضی انجام می گیرد، در سال جاری نیز صادرات این محصول طبق سیاست بازار در ازای بازار انجام گرفت.

براساس آمار گمرک ایران از تجارت خارجی دو ماهه نخست سال جاری، در این مدت ۱۲۵ هزار و ۴۵۳ تن سیب تازه از ایران صادر شده است که ارزش صادرات این محصول به حدود ۵۸ میلیون دلار می‌رسد.

این درحالیست که در دو ماهه نخست سال گذشته تنها ۱۹ هزار و ۴۸۲ تن سیب به ارزش ۵ میلیون و ۲۹۶ هزار دلار از ایران صادر شده است.

به این ترتیب می‌توان گفت که صادرات سیب در دو ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶.۲۵ برابر شده است.

سیب ایران در سال جاری به ۲۳ کشور دنیا صادر شده و این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته تنها ۱۰ کشور مشتری سیب ایران بوده‌اند.[۱]

لزوم اتخاذ سیاست های مناسب تجاری در سایر محصولات کشاورزی

همانگونه که گفته شد اجرای سیاست بازار در ازای بازار از جمله برنامه های موفق وزارت جهاد کشاورزی در شرایط سخت کنونی است که منجر به ارزآوری و تامین نیاز مصرفی کشور به سایر محصولات شد.

وظایف بازرگانی محصولات کشاورزی که به سبب اجرای قانون تمرکز در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته است باید در تنظیم بازار سایر محصولات نیز پیاده شود.

پینوشت:

[۱] خبرگزاری ایسنا کد خبر ۶۱۲۶



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.