۰۲ آبان ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۱۳۳۸ ۲۶ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۸ دسته: تولید، صنعت خودرو کارشناس: امیرحسین عسکریان
۰

میزان داخلی سازی قطعات خودرو طی سال های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ در بریتانیا معادل ۱۴ درصد افزایش یافته است. ارتقاء میزان «داخلی سازی» قطعات خودرو سبب شده است تا گردش مالی صنعت قطعه سازی طی ۶ سال ۵.۲ میلیارد دلار افزایش یابد.

به گزارش مسیر اقتصاد صنعت خودرو در بریتانیا به عنوان یکی از بخش هایی است که سهم بالایی در ایجاد ارزش افزوده دارد. «داخلی سازی» قطعات خودرو یکی از عوامل اصلی موفقیت خودروسازان بریتانیایی است.

میزان قطعات خودرویی که توسط قطعه سازان بریتانیایی تولید می شود از ۳۶ درصد در سال ۲۰۱۱ به میزان ۴۴ درصد در سال ۲۰۱۷ رسید. علاوه بر این میزان «داخلی سازی» قطعات خودرو در این بازه زمانی به میزان ۳۸ درصد رشد کرد. این امر سبب رشد مرکب ۶۰ درصدی ارزش اولیه سهام تامین کنندگان قطعات در این دوره زمانی شد. همچنین یکی دیگر از عوامل توسعه صنعت خودرو در بریتانیا برخورداری از زنجیره تامین قوی و نوآورانه بود.

بهبود تراز تجاری قطعات خودرو نتیجه افزایش داخلی سازی قطعات  

پس از افزایش میزان «داخلی سازی» قطعات خودرو در بریتانیا شاهد رشد در میزان تولید قطعات و همچنین افزایش صادرات قطعات خودرو در آمارهای رسمی اداره آمار بین المللی بودیم. به عبارتی تراز تجاری قطعات خودرو در بریتانیا افزایش و بهبود یافته است.

گزارش ها حاکی از آن است که در میان کشورهای اروپایی، علاوه بر بریتانیا، فرانسه و آلمان نیز موفقیت هایی در زمینه ارتقا «داخلی سازی» قطعات خودرو داشته اند. بنا بر گزارشات رسمی میزان داخلی سازی قطعات خودرو در این دو کشور به میزان ۶۰ درصد رسیده است.

رشد ۱۴ درصدی میزان داخلی سازی قطعات خودرو طی ۴ سال

به تازگی میزان داخلی سازی خودروهای سواری در بریتانیا در طول سالیان اخیر، طی یک گزارش کارشناسی مورد بررسی قرار گرفته است. بررسی های این گزارش نشان می دهد که چه میزان از قطعات مورد استفاده در خودروهای ساخت بریتانیا، از تولیدکنندگان داخلی قطعات تأمین شده است. این گزارش نشان می دهد که میزان داخلی سازی قطعات خودرو در بریتانیا، طی چهار سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵، حدودا ۱۴ درصد افزایش یافته است.

پس از سال ۲۰۱۵ میلادی نیز به منظور توسعه بیشتر صنعت قطعه سازی، بیشترین سرمایه گذاری ها بر روی زنجیره تامین قطعه سازان صورت گرفته است. نمودار زیر میزان ارتقا داخلی سازی قطعات خودرو در بریتانیا را طی سال های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۷ نشان داده شده است.

افزایش ۵.۲ میلیارد دلاری گردش مالی صنعت قطعه سازی طی ۶ سال  

طبق آمارهای رسمی اداره آمار بین المللی، میزان گردش مالی صنعت قطعه سازی در بریتانیا از ۱۲.۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۱ به میزان ۱۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۷ رسید و طی ۷ سال افزایش ۵.۲ میلیارد دلاری را بدست آورد. عامل اصلی این افزایش در گردش مالی در صنعت قطعه سازی، افزایش داخلی سازی خودروها است و نتیجه آن رشد صادرات و تعادل در تراز تجاری قطعات خودرو در انگلستان بوده است. در نمودار زیر میزان گردش مالی صنعت قطعه سازی در بریتانیا در سال های اخیر قابل مشاهده است.

میزان تراز تجاری در صنعت خودرو و قطعات بریتانیا نیز طی این سال ها بهبود یافته است. با وجود اینکه بازار خودروهای وارداتی در بریتانیا همچنان پابرجاست، اما میزان تولید خودروهای بریتانیایی نیز افزایش چشمگیری داشته و حتی در بازارهای خارج از کشور بریتانیا نیز توانایی رقابت دارد.

گفتنی است میزان واردات خودرو در سال ۲۰۱۶ به ارزش ۲۶ میلیارد دلار بوده است که هم اکنون این میزان واردات به رقم ۲۲.۳ میلیارد دلاری رسیده است و کاهش قابل توجهی داشته است. این کاهش واردات و افزایش صادرات ۲۱% خودرو و قطعات آن نسبت به مدت مشابه سال گذشته تاثیر بسزایی در بهبود تعادل در تراز تجاری خودرو و قطعات آن داشته است. در نمودار زیر تغییرات تراز تجاری در صنعت خودرو و قطعه سازی بریتانیا قابل مشاهده است.

منبع:  اتوموتیو کانسیل یوکی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.