۳۰ شهریور ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۲۵۸۵ ۰۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۷ دسته: حمل و نقل
۰

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل راه‌آهن از افزایش ۶ هزار کیلومتری شبکه ریلی با اتصال ۵ استان خبر داد و گفت: اتصال راه‌آهن جنوب از طریق مرز شلمچه به بصره یکی از مهم‌ترین برنامه‌های راه‌آهن ایران است.

به گزارش مسیر اقتصاد نورالله بیرانوند معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل راه‌آهن جمهوری اسلامی در نشست هم‌اندیشی روسای ادارات آموزش و تحقیقات راه‌آهن جمهوری اسلامی از افزایش ۶ هزار کیلومتری شبکه ریلی خبر داد و گفت: با این خطوط ۵ استان به شبکه ریلی متصل خواهند شد.

افزایش ظرفیت کریدورهای ریلی

نورالله بیرانوند افزایش ظرفیت کریدورهای ریلی را از برنامه‌های اصلی راه‌آهن دانست و گفت: اتصال مراکز تجاری، صنعتی و کشورهای همسایه به شبکه ریلی سراسری ایران در دستور کار راه‌آهن قرار دارد.

وی افزود: در همین راستا اتصال راه‌آهن جنوب از طریق مرز شلمچه به بصره یکی از مهم‌ترین برنامه‌های راه‌آهن ایران است.

بیرانوند با بیان اینکه در حوزه نوسازی ناوگان باری و مسافری برنامه جامعی تدوین‌شده است، گفت: به دنبال تأمین ۴۶ هزار واگن باری، ۳ هزار واگن مسافری و ۱۷۰۰ لوکوموتیو در این برنامه هستیم.

تامین مالی یکی از محدودیت های دولت

وی بابیان این‌که سازوکارهای تأمین ناوگان و تأمین مالی با محوریت بخش خصوصی فراهم‌شده است، گفت: در زمینهٔ بهره‌برداری از شبکه ریلی، بخش زیادی از تجهیزات ریلی اکنون در کشور تولید می‌شود و این استعداد وجود دارد اما مباحث تأمین مالی یکی از محدودیت‌های ماست.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل راه‌آهن جمهوری اسلامی با اشاره به محدودیت‌های تأمین مالی طرح‌های ریلی، اظهار کرد: تأمین‌کننده مالی اصرار دارد که بخشی از تجهیزات از کشور مبدأ تأمین شود و یکی از مسائل و مباحث، محدودیت تعداد تجهیزات است که وقتی از نظر تعداد بالاتر می‌رود از نظر اقتصادی به‌صرفه‌تر می‌شود.[۱]

لزوم پیگیری وزارت راه برای احداث پروژه

هزینه احداث هر کیلومتر خط آهن معادل ۵ تا ۷ میلیارد تومان است که با در نظر گرفتن فاصله  ۳۲ کیلومتری برای اتصال به شبکه ریلی عراق، هزینه‌ای حدود ۲۰۰ میلیارد تومانی برای این پروژه برآورد می‌شود. علاوه بر این، هزینه احداث پل بر روی اروند طبق اعلام مسئولین، ۱۵۰ میلیارد تومان برآورد شده است.

آنچه در تفاهم‌نامه سال ۹۳ موردتوافق قرار گرفت احداث پل توسط ایران و خط آهن ۳۲ کیلومتری توسط عراق بود، اما مهر ماه سال گذشته بود که مسئول راه‌آهن جنوب عراق ضمن اعلام عدم توانایی تأمین مالی برای احداث این خط توسط دولت عراق اظهار کرد: حاضر است این پروژه را به‌صورت BOT در مدت ۲۵ سال به سرمایه گذاران خارجی (با اولویت ایران) واگذار نماید.

درنهایت می‌توان گفت که این پروژه در طول این ۶ سال معطل تزریق ۳۵۰ میلیارد تومان اعتبار بوده است. هزینه‌ای که پس از اتمام پروژه در قبال عواید حاصل از آن ناچیز شمرده می‌شود.

لازم است مسئولین وزارت راه پیگیری های لازم را برای احداث این پروژه و تامین وثیقه های ضمانت مورد نیاز از سوی عراق انجام دهند.

پینوشت:

[۱]: خبرگزاری تین نیوز کد خبر: ۱۵۷۹۲۴



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.