۰۷ مهر ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۲۹۸۷ ۰۴ تیر ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۷ دسته: تولید
۰

حاجی دلیگانی گفت: بخش تولید و تجارت دو بخش از یک کار هستند و باید در یک وزارتخانه باشند. در این وزارتخانه خود شخص وزیر خیلی اهمیت دارد و اگر شخص مناسب و فعالی انتخاب شود می تواند با یک سیاستگذاری و برنامه ریزی مناسب، مشکلات تولید کشور را کاهش دهد.

حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با مسیر اقتصاد، به تشریح اثرات تفکیک بخش بازرگانی از وزارتخانه صنعت و تبعات آن پرداخت.

حاجی دلیگانی گفت: وزارتخانه بازرگانی با صنعت و معدن به دلیل هماهنگ شدن سیاست های صنعتی و تولیدی کشور با بخش تجارت ادغام شدند تا با این هماهنگی تولید کنندگان در معرض فشار واردات قرار نگیرند. برای مثال وضعیتی پیش نیاید که تولید کننده بگوید ما فلان کالا را به مقدار کافی تولید می کنیم و بخش بازرگانی غافل از آن به واردات آن کالا بپردازد.

وی در ادامه بیان داشت: تفکیک این دو بخش به ضرر تولیدکنندگان کشور خواهد بود و با عدم هماهنگی بین این دو بخش، کنترل واردات و نظام تعرفه گذاری مناسب در جهت حمایت و تقویت تولید داخلی با مشکل مواجه خواهد شد؛ زیرا در آن صورت برای هماهنگی بین این دو وزارتخانه باید نامه نگاری اداری انجام شود که زمان بر است اما در وضعیت فعلی این هماهنگی ها برای سیاستگذاری به راحتی انجام می شود.

دلیگانی در ادامه تصریح کرد: علی رغم اینکه شاید حیطه کاری و تخصصی این بخش ها با هم یکسان نباشد ولی بخش تولید و تجارت دو بخش از یک کار هستند و باید در یک وزارتخانه باشند. به نظر می رسد در این وزارتخانه خود شخص وزیر خیلی اهمیت دارد و اگر شخص مناسب و فعالی انتخاب شود می تواند با یک سیاستگذاری و برنامه ریزی مناسب مشکلات تولید کشور را کاهش دهد.

وی با بیان اینکه متاسفانه در این چند سال وزیر فعال و پرکاری در این وزارتخانه نداشتیم که اگر نقاط ضعفی در ساختار فعلی این وزارتخانه است شناسایی شود، گفت: بر اساس عملکرد وزیر صنعت این دوره، نمی توان گفت که ساختار مشکل داشته است. همچنین با توجه به زمان کمی که از ادغام این دو وزارتخانه سپری شده نمی توان انتظار داشت که این ادغام همه ی اهداف را در این زمان کوتاه محقق سازد؛ لذا اگر ساختار هم درست باشد ولی شخص مناسب و فعالی برای آن وزارتخانه نباشد نمی توان انتظار داشت که خروجی آن یک عملکرد درست و ایده آل باشد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در ادامه با اشاره به بهبود وضعیت کشاورزی کشور بعد از ادغام بخش بازرگانیِ کشاورزی به این وزارتخانه گفت: به درستی بخش بازرگانی محصولات کشاورزی در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته و نتایج مناسبی هم داشته است؛ به طوری که واردات نهاده های کشاورزی در اختیار این وزارتخانه قرار گرفته است و با از بین رفتن ناهماهنگی ها شاهد اثرات خوب آن مانند خودکفایی در بسیاری از محصولات کشاورزی بوده ایم.

وی در ادامه بیان داشت: باتوجه به اینکه با این تفکیک وظایف بازرگانی بخش کشاورزی هم از این وزارتخانه گرفته می شود و به وزارتخانه بازرگانی محول خواهد شد، لذا باعث بروز مشکلات سابق از قبیل ناهماهنگی ها در واردات محصولات کشاورزی که منجر به آسیب به کشاورزان کشور بود، خواهد شد. الان به مراتب وضعیت کشاورزان بسیار بهتر از زمان تفکیک شده است.

حاجی دلیگانی در پایان گفت: با توجه به اینکه امر تولید و بازرگانی مکمل هم هستند باید سیاستگذاری یکسانی روی آنها صورت گیرد تا ناهماهنگی بین این دو بخش ایجاد نشود و امر صادرات و واردات با توجه به تولید کشور جهت دهی شود. لذا آن ها نباید از یکدیگر تفکیک شوند.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.