۳۰ مهر ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۹۳۲۶۶ ۳۰ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰ دسته: کشاورزی
۰

صنایع غذایی کره جنوبی در حال تبدیل شدن به موتور محرکه اقتصادی این کشور در حوزه صادرات است. اما از آنجایی‌که بهره‌وری پایین در برخی مناطق کشاورزی تولید را پرهزینه باقی نگاه داشته، این کشور مصمم است با اتخاذ شیوه‌های نوآورانه، حمایت از شرکت‌های با بهره‌وری بالا و همچنین ایجاد فضای رقابتی، به رونق صنایع غذایی این کشور و افزایش صادرات کمک کند.

به گزارش مسیر اقتصاد تداوم رشد اقتصادی کره جنوبی به شدت به نوآوری گره خورده است. به همین دلیل، دولت ملزم است سیاست اقتصادی بین‌المللی که متکی به افزایش صادرات و حمایت از صنایع داخلی است را مورد بازنگری قرار داده و به حمایت از نوآوری روی آورد.

«نوآوری» مهمترین سیاست پایداری در فضای رقابتی 

تعرفه‌ها از دو جنبه بر رشد اقتصادی بین‌المللی کره تاثیر می‌گذارد. این دو جنبه شامل «اقتصاد مقیاس» و «تقویت بازار رقابتی» است. به همین دلیل، تولیدکنندگان داخلی مجبور هستند هر روز با خلق نوآوری‌ها و شیوه‌های جدید تولید، خود را در فضای رقابتی سرپا نگه دارند.

از طرف دیگر، دولت با تسهیل فضای تجارت، این فرصت را در اختیار شرکت‌های صادرکننده کره‌ای قرار داده است تا زمینه رشد صادرات کالا و محصولات تولید شده را فراهم آورند. البته تجارت آزاد و وابستگی بخشی از تولید به واردات (مواد اولیه) می‌تواند هزینه‌های تولید را بالا ببرد. بنابراین شرکت‌ها خود را ملزم به تجدید ساختار و افزایش بهره‌وری کرده‌اند، در این میان شرکت‌هایی که بهره‌وری پایین‌تری دارند، محکوم به خروج از چرخه تولید در فضای رقابتی شده‌اند.

مسیر بهره‌وری صنعتی در کره جنوبی

بهبود بهره‌وری صنعتی در کره جنوبی بر مبنای توسعه تجارت، خروج شرکت‌های با بهره‌وری پایین و بررسی اثرات خروج آنها بر افزایش بهره‌وری سایر بخش‌های تولیدی انجام گرفته است. نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که از یک‌سو رشد بهره‌وری کل، تحت تاثیر شرکت‌هایی که از رده خارج شدند قرار گرفت و از سوی دیگر، صنایع تجاری دهه ۱۹۹۰ در مقایسه با صنایع غیرتجاری دهه ۲۰۰۰، افزایش معناداری پیدا کردند.

بنابراین، سیاست‌های اقتصادی بین‌المللی این کشور باید بر خروج شرکت‌های تولیدی با بهره‌وری پایین از چرخه صادرات باشد. در عین حال، دولت برنامه کمک مالی به رشد تجارت را نیز در دستور کار قرار داده است که بخش عمده آن در قالب تامین وجوه مالی توافقتامه‌های تجاری (FTA)، پرداخت وام برای پوشش هزینه‌های ناشی از تامین تجهیزات و تاخیر در خروج شرکت‌های با بهره‌وری پایین هزینه می‌شود.

به دلیل اینکه مورد آخر می‌تواند هزینه‌های سربار را بالا ببرد، دولتمردان کره جنوبی به دنبال آموزش‌های بهره وری در میان کارکنان بخش‌های تولیدی هستند. محققان این کشور تاکید کرده‌اند تا زمانی که سیاست‌های داخلی تولید متاثر از رشد نوآوری و توسعه در حوزه کشاورزی باشد، کره جنوبی در حوزه صادرات کالا و اقتصادی بین‌المللی، مسیر رو به پیشرفتی را طی خواهد کرد.

موانع موثر بر ارتقاء بهره‌وری

عواملی از قبیل سالخوردگی جوامع کشاورزی، توسعه کشاورزی به مناطق غیرروستایی، محدودیت‌هایی مانند بهبود شیوه‌های پرهزینه کشت هنوز در این کشور مانع رشد بهره‌وری به شمار می‌ آید و اجرای برنامه افزایش بهره‌وری با یکسری مشکلات مواجه است.

این مشکلات شامل حمایت مالی از کشاورزان و تولیدکنندگان با بهره وری پایین، عرضه و تقاضای نامتعادل محصولات کشاورزی و تمرکز بر کاهش این موانع، دولت را مجبور به ایجاد یک «سیستم پرداخت مستقیم با هدف عمومی» کرده است. بنابراین دولت باید استانداردهای خاصی را برای این محصولات و کالاها تعریف کند.

نوآوری در صنایع تولید مواد غذایی کره

صنعت تولید مواد غذایی در حال تبدیل شدن به موتور رشد اقتصادی کره است. مطالعه اخیر نوآوری در این صنعت را باید از چند منظر رقابت‌پذیری صادراتی شرکت‌های تولید مواد غذایی، همکاری تولیدکنندگان کوچک مواد غذایی با خرده‌فروشان عمده و سیاست بین‌المللی صادرات با محوریت نرخ تعرفه مورد تحلیل قرار داد.

نتیجه نشان می‌دهد، بازار داخلی به یک استراتژی موثر برای احیای صنعت فناوری مواد غذایی نیاز دارد که خود مستلزم سرمایه‌گذاری هنگفتی است. به همین دلیل اتخاذ استراتژی «انتخاب و تمرکز» است که میتواند مواد جایگزین را در تولید مواد غذایی برگزیند و هزینه‌های تولید را پایین آورد.

علاوه بر این، نوآوری در صنعت فرآوری مواد غذایی باید با گسترش سطح همکاری‌ها بین شرکت‌های فرآوری مواد خوراکی و خرده فروشان عمده بازار همراه باشد. در تحلیل علل ریشه‌ای (RCA)، «سهم تعرفه‌ها» عامل موثر دیگر در رقابت پذیری صنایع غذایی کره به شمار آمده است.

به همین دلیل، سیاست انتخاب و تمرکز در حوزه تهیه مواد اولیه نیز باید در دستور کار قرار گیرد. زیرا تولید خوراکی‌هایی مانند قهوه، جین سینگ، و لیور خشک شده، آرد و فرآورده های تهیه شده از غلاتی مانند رامیون با اجرای سیاست انتخاب و تمرکز، رقابت پذیرتر شده و در فضای رقابتی صادرات، نقش کلیدی ایفا کردند.

منبع: موسسه تحقیقاتی کا دی آی

انتهای پیام/ کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.